Strona główna | Wstecz

JOLANTA BETNEROWICZ

MAŁGORZATA MARTYNIAK

13 grudnia 2019, piątek, foyer

WYSTAWA PLAC MALARSKICH


Abstrakcja jedynie pozornie stanowi emanację swobody twórczej. W rzeczywistości jest formą malarską uznawaną za jedną z najtrudniejszych dla artysty - wymaga ogromnej dyscypliny, by konsekwentnie wyrazić realizowaną wizję. Stanowi artystyczną werbalizację wyobraźni twórcy, a jednocześnie uosabia jego energię i przedstawia zamysł w formie współgrających ze sobą linii, punktów czy kształtów.
Abstrakcja wciąga odbiorcę niczym odkryta po długim czasie zagadka. Świadoma improwizacja, a może nawet szaleństwo składają się na przemyślaną, świadomą kompozycję o określonym temacie i przekazie, który każdy z nas może interpretować na swój własny sposób.
Jednoczesne zaprezentowanie prac dwojga twórców inspirowanych naturą pozwala spostrzec, jak ten sam obszerny temat można przeżyć na wiele sposobów. Zabieramy odbiorcę w podróż w głąb abstrakcyjnej interpretacji, podczas której każda z dostępnych dróg, jaką można podążać podczas jej eksploracji, stanowi ogromną pokusę.

MAŁGORZATA MARTYNIAK – W moim malarstwie podkreślam rolę ekspresyjnego poszukiwania nowych form wyrazu, a w swoich pracach opisuję we własny sposób inspiracje, które mogą być choćby jednym momentem czy miejscem.
Akceptuję fakt tego, że ryzyko wraz z niepewnością są nieodłącznym przyjacielem artysty, i przez to staram się, by mój obraz w procesie powstawania pozostawał otwarty na wszystko, co może się zdarzyć. To właśnie podążanie, które poprowadzi mnie w nieoczekiwanym kierunku, jest często najbardziej produktywne. Błądząc i gubiąc się, odnajduję się w nowym, jeszcze ciekawszym miejscu.
Swoją pracę kontynuuję tak długo, aż efekt końcowy uznam za satysfakcjonujący. Niektóre prace w krótkim czasie osiągają pułap, na którym uważam je za skończone. W przypadku innych potrzebuję dużo czasu, by obraz dojrzał i bym mogła odnaleźć właściwą formę, osiągając pożądany efekt.

JOLANTA BETNEROWICZ – Emocje. To właśnie one pozostają po podróży – chaotycznej kompozycji nowych miejsc, zdarzeń, ludzi, zapachów, kolorów. Nawet najbardziej wyrazisty obraz zaciera się w pamięci, ale emocje są tym, co nas nie opuszcza. To dzięki nim mogę działać, przeżywać, tworzyć.
Białe płótno stanowi przestrzeń, która pozwala mi na swobodne ich wyrażanie i zmaganie się z twórczą materią.
Moja praca stanowi połączenie elementów organicznych, wzorów, faktur, kolorów. Jest ciągłą wędrówką pomiędzy plątaniną znaków. Nazywam ją procesem, który utrzymuje mnie w pełnym zaangażowania poszukiwaniu najodpowiedniejszego dla danej chwili kształtu.

Wystawa czynna będzie do 15 stycznia 2019 r.

zdjęcia z otwarcia >>>


Wątróbska-Wdowiarska Anna, St. Moniuszko, brąz  23x23 cm

25 października 2019, piątek, foyer

MONIUSZKO

Z okazji 200. rocznicy urodzin wybitnego polskiego kompozytora Stanisława Moniuszki rok 2019 został ogłoszony Rokiem Moniuszkowskim. Jak podkreślał Waldemar Dąbrowski, głównym celem obchodów jest przywrócenie Stanisławowi Moniuszce należytej rangi wśród twórców narodowych, popularyzowanie jego bogatego dorobku oraz promocja jego osiągnięć poza granicami naszego kraju.
Grupa Twórcza Symfonia, która rozpoczęła swoją działalność od zorganizowania w 2010 r. wystawy towarzyszącej 48. Festiwalowi Moniuszkowskiemu w Kudowie Zdroju pt. Sztuka współczesna inspirowana twórczością kompozytorów polskich, ma spore osiągnięcia na polu „syntezy sztuk” i jest dobrym przykładem działalności mającej na celu zbliżenie muzyki z malarstwem.
Również nasze dotychczasowe wystawy organizowane w Filharmonii Świętokrzyskiej oraz w krajowych galeriach sztuki cieszą się dużym powodzeniem. Ostatnia wystawa poświęcona Paderewskiemu w Kielcach była kluczowa pod tym względem: zostaliśmy uznani jako ciekawa i rozpoznawalna Grupa twórcza, tworząca pomosty między muzyką a plastyką. Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej Pan Jacek Rogala zaproponował nam zorganizowanie w 2019 roku wystawy malarskiej (wzbogaconej o rzeźbę) zainspirowanej twórczością Stanisława Moniuszki. Podjęliśmy to wyzwanie, aby włączyć się również w obchody Roku Moniuszkowskiego.
Nasze twórcze prawo do zajmowania się tego typu działalnością wynika z tego, że na przestrzeni minionych 10 lat zorganizowaliśmy już 19 wystaw udokumentowanych profesjonalnymi katalogami. Obecnie, po dziesięciu latach owocnej działalności, chcemy spiąć rocznicową klamrą pierwsze nasze loty w Kudowie Zdroju z dojrzałym już i doświadczonym zespołem w przestrzeni świętokrzyskiej.
Artyści Grupy w bardzo zróżnicowany sposób interpretują muzykę, stosując różne techniki: począwszy od tradycyjnego malarstwa, aż po ciekawe rozwiązania techniki giclée. Natomiast przerzucanie pomostów (nie tylko w sztuce) jest naszym organicznym celem w obecnej, niełatwej, sytuacji społeczno-kulturalnej...

Anna Forycka-Putiatycka

Wystawa czynna była do 11 grudnia 2019 r.

zdjęcia z otwarcia >>>


Ptak, I. Ostrowska


Gerschwin, B. Lustyk

6 września 2019, piątek, foyer

DWA TEMPERAMENTY
Wystawa prac malarskich
IWONY OSTROWSKIEJ i BOGUSŁAWA LUSTYKA

Tytuł wystawy jest nawiązaniem do Czterech temperamentów Paula Hindemitha (muzyka do baletu o tym samym tytule).

Ostrowska – Lustyk, dwa temperamenty i dwa widzenia i przeżywania świata.

Świat ptaków Iwony Ostrowskiej jest symboliczny i dramatyczny zarazem. Ptaki są zwiastunami nieuchronności losu... Ascetyczne w formie i kolorystyce wydają się obce i złowrogie, wyalienowane z naszego codziennego bytu. Kryją w sobie jakieś tajemnicze piękno.

Przeciwieństwem Ostrowskiej jest sztuka Bogusława Lustyka – bogata w nastroje, często ulotne. Dominujące jest wrażenie ruchu. Kompozycje prezentowane na wystawie artysta poświęcił muzyce Chopina i innych kompozytorów. Lustyk komponuje obrazy jak partytury, pełne wibracji i dźwięków, które zdają się prowokować do interpretacji instrumentalnej.

IWONA OSTROWSKA
Studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Uzyskała dyplom z malarstwa w pracowni profesora M. Wiśniewskiego. Prace przedstawia na wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Uczestniczy w festiwalach sztuki – Włochy, Turcja, Bruksela, Tunezja, Niemcy, Grecja. Jest uczestnikiem plenerów międzynarodowych i sympozjów twórczych. Należy do Grupy Twórczej PositiveART, Młodzi Sztuką, członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Tworzy autorskie projekty artystyczne, a także działa jako organizator/kurator wystaw/projektów ogólnopolskich.

BOGUSŁAW LUSTYK
Urodzony w 1940 r. Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem na wydziale malarstwa i grafiki w 1965 r. Uprawia malarstwo, rzeźbę i grafikę użytkową. Miał ponad 40 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, m.in w: Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork, Waszyngton, Atlanta, Chicago, Filadelfia), Niemczech, Szwecji, Finlandii, Francji i Australii. Uzyskał 25 nagród za twórczość w dziedzinie plakatu i malarstwa, w tym 8 w konkursach organizowanych przez Polski Komitet Olimpijski.
Twórczość Bogusława Lustyka była eksponowana na olimpiadach w Barcelonie, Atlancie i Londynie. W 2012 realizował w Londynie unikatowy projekt Malowana kronika olimpiady pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Od 2002 współpracuje z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, co zaowocowało dwoma dużymi wystawami.
Z okazji jubileuszu 150. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina przygotował cykl obrazów p.t. „Malowanie muzyki”, który był eksponowany w Galerii Kordegarda i na Międzynarodowym Festiwalu w Międzyzdrojach (w trakcie tych ekspozycji obrazy były interpretowane muzycznie przez Waldemara Malickiego), a także na wystawach w Chicago i Saratoga Springs (w trakcie tych wystaw obrazy były inspiracją do muzycznych improwizacji dla amerykańskich muzyków jazzowych).
W ramach współpracy z Teatrem Wielkim zaprojektował oprawę promocyjną 8. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Tadeusza Moniuszki.
W 2014 i 2015 dla uczczenia Powstania Warszawskiego wykonał 150 grafik o tematyce powstańczej które wykorzystał do zrealizowania na Krakowskim Przedmieściu instalacji w formie barykad Dziś idę walczyć, Mamo i Powstańcze szańce. Instalacje te spotkały się z ogromnym oddźwiękiem społecznym. Za realizację tego projektu artysta został nominowany do nagrody Norwida. Wydarzenia te upamiętnia album wydany w kilkunastu autorskich egzemplarzach.
Przez prawie 20 lat, od 1994, artysta przebywa w Stanach Zjednoczonych, nie tracąc jednak kontaktu z Polską. W Stanach Zjednoczonych odniósł wiele sukcesów, m.in. za zaprojektowanie oprawy plastycznej Kentucky Derby, jako drugi w 125 letniej historii tego wyścigu, został uhonorowany tytułem Oficjalnego Artysty Kentucky Derby. Współpracuje z Narodowym Muzeum Tańca w Saratoga Springs.
W 2015 Bogusław Lustyk obchodził 50-lecie pracy twórczej. Przeglądem dorobku artysty była retrospektywna wystawa w Domu Artysty Plastyka w Warszawie (8-28 września 2015).

Wystawa czynna była do 23 października 2019 r.

zdjęcia z otwarcia >>>


Recycling na miare

14 czerwca 2019, piątek, Sala Anbilda

RECYCLING NA MIARĘ – MONIUSZKO INSPIRUJE

14 czerwca o godzinie 10.00 w Sali Lustrzanej kieleckiego WDK odbył się finał 3. edycji konkursu Recycling na miarę. W tym roku podtytułem był Moniuszko inspiruje w związku z ustanowieniem przez Sejm roku 2019 rokiem Stanisława Moniuszki.
Konkurs organizowany jest przez Fundację VIVE Serce Dzieciom i Zespół Państwowych Szkół Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego w Kielcach. Do współpracy przy organizacji finału włączył się Wojewódzki Dom Kultury, a patronat przyjęli: Kuratorium Oświaty w Kielcach, Filharmonia Świętokrzyska, Radio Kielce i firma Fundatora Bertusa Servaasa VIVE Textile Recycling Sp. z o.o.
Do konkursu zakwalifikowało się 30 szkół z województwa świętokrzyskiego. Uczniowie przygotowali 161 prac, w których wykorzystali materiał tekstylny otrzymany od firmy VIVE Textile Recycling. Wszystkie prace, zgodnie z tematyką konkursu, związane były z twórczością Stanisława Moniuszki. Najwięcej obrazów dotyczyło opery Halka, ale były inspirowane również Strasznym dworem, Dziadem i babą, Hrabiną czy Prząśniczką. Sam Mistrz królował na około 20 pracach.
Kapituła konkursu, której w tym roku przewodniczył dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej Jacek Rogala, wybrała, zgodnie z Regulaminem, 12 prac. Dodatkowo jedna praca dostała wyróżnienie. Fundacja VIVE Serce Dzieciom ufundowała nagrody w wysokości 150 zł. dla ucznia i 300 zł. dla szkoły na wykorzystanie przez nauczyciela plastyki prowadzącego dzieci do konkursu.
Uroczystość wręczenia nagród uświetniły występy dzieci i nauczycielki pani Magdaleny Osterczy ze Szkoły Podstawowej nr 39 im. Stanisława Moniuszki w Kielcach oraz uczennicy ze Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku.

Laureaci Konkursu

Wystawa czynna była do 31 sierpnia 2019 r.

zdjęcia z otwarcia >>>


Cytryny 2

14 czerwca 2019, piątek, foyer

MONIKA ŚLÓSARCZYK
Wystawa malarska Transgresje

Transgresja - czyli przekraczanie granic – to jedno słowo opisujące sztukę Moniki Ślósarczyk. Jej twórczość nie daje się pochwycić schematom, zamknąć w sztywnych ramach jednej kategorii. Podczas wystawy malarskiej można zobaczyć kilkanaście prac tej nietuzinkowej artystki. Wyjątkowe wizje malarskie, autorskie techniki i ciągłe eksperymenty ukazują się w postaci własnego, przekraczającego dotychczasowe granice stylu. Na wystawie będziemy stąpać po nowym gruncie, odkryjemy wizjonerskie odzwierciedlenie pozornie znanej nam rzeczywistości, opartej na osi, którą jest człowiek.

MONIKA ŚLÓSARCZYK – przedstawicielka sztuki współczesnej, jedna z ostatnich dyplomantek prof. Jana Szancenbacha w pracowni malarstwa sztalugowego ASP w Krakowie, laureatka II nagrody Konfrontacji Najmłodszych Artystów Krakowa – Myślenice 1997. W 1996 roku uzyskała dyplom w pracowni malarstwa sztalugowego prof. J. Szancenbacha z aneksem w pracowni książki i typografii prof. R. Banaszewskiego.

Wystawa czynna była do 4 września 2019 r.

zdjęcia z otwarcia >>>


Kos

31 maja 2019, piątek, Sala Anbilda

W KRAINIE WYOBRAŹNI

Zgromadzone na wystawie prace plastyczne zostały zrealizowane w latach 2016-2019. Pierwsze z nich powstały, gdy Hugo miał 3,5 roku. Przedstawiają różnorodną tematykę: od pejzaży, motoryzacji, po motywy przyrodnicze.

HUGO DŁUGOSZ – urodzony 1.01.2012 r. w Krakowie. Uczęszcza obecnie do Przedszkola Montessori oraz na zajęcia plastyczne w Dworku Białoprądnickim w Krakowie, gdzie pracuje pod okiem Pani Agnieszki Szewczyk. Konsultuje swoje prace u zaprzyjaźnionego dr hab. Arkadiusza Sylwestrowicza z ASP w Gdańsku.
Jest laureatem Małopolskiego Konkursu Plastycznego (2018). Lubi wędkować i zbierać grzyby.

Wystawa czynna była do 12 czerwca 2019 r.

zdjęcia z otwarcia >>>


Grupa Kontrast fot. arch. prywatne

17 maja 2019, piątek, foyer

WYSTAWA GRUPY KONTRAST

Grupę artystyczną Kontrast, która w 2019 roku obchodzi jubileusz 10-lecia istnienia, tworzy siedmioro artystów z Lubelszczyzny: Marta Andała, Hanna Korzeniowska, Leszek Niewiadomski, Renata Owczaruk, Jarosław Struk, Zbigniew Strzyżyński i Małgorzata Wzorek. Artyści prezentowali swoje obrazy na 33 wspólnych wystawach w Polsce i za granicą (Dania, Słowacja, Ukraina). Należą do różnych związków i stowarzyszeń twórczych m.in.: Związku Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenia Pastelistów Polskich, Kazimierskiej Konfraterni Sztuki i Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Plastyków. Grupa świadomie nie posiada żadnego manifestu lub programu artystycznego. Każde określone zwerbalizowane cele, sposoby malowania i postrzegania rzeczywistości, świata ograniczają artystę, przeciwstawiają go innym twórcom. Artyści grupy Kontrast w swoim malarstwie inspirują się pejzażem, który różnie w swoich wizjach wykorzystują, interpretują i przekształcają stosownie do temperamentu twórczego i spojrzenia na sztukę.
W obrazach prezentowanych w Filharmonii Świętokrzyskiej można będzie odnaleźć około 70 różnych propozycji zbliżonych do realizmu, o romantyczno-postimpresjonistycznej formie, przedstawiających magiczny i symboliczny świat, o dużej ekspresji, z zastosowaną bogatą materią malarską, aż po syntetyczne, bardzo oszczędne w formie i kolorze abstrakcje wykonane w różnych technikach malarskich: olej, akryl, akwarela, suchy i olejny pastel, techniki mieszane i własne.

Wystawa czynna była do 12 czerwca 2019 r.

zdjęcia z otwarcia >>>


Judyta Jedlińska Spitak 1988

3 kwietnia 2019, środa, foyer

ROK KULTURY ORMIAŃSKIEJ - prace dyplomowe wychowanków

Prace uczniów Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych, prezentowane w kwietniu 2019 na wystawie w Międzynarodowym Centrum Kultur, powstały w Roku Kultury Ormiańskiej zainaugurowanym 4 września 2017 r. w ZPSP w . Uczniowie pod opieką artystyczną nauczycieli zgłębiali historię, tradycję, kulturę i sztukę Armenii. W swoich pracach plastycznych dali wyraz zainteresowaniu dziedzictwem kulturowym pierwszego na świecie kraju chrześcijańskiego i jego trudną historią. Powstało łącznie ponad sto prac wykonanych w różnych technikach w ramach funkcjonujących w szkole specjalizacji: techniki rzeźbiarskie, tradycyjne techniki malarskie i pozłotnicze, ceramika artystyczna, techniki druku artystycznego, tkanina artystyczna i meblarstwo artystyczne.
Młodzież podejmowała różnorodne wątki z historii Armenii – począwszy od legendarnego Hajka, przez przywołanie wielkich postaci królów – Tigranesa II Wielkiego, który zbudował największe w historii Armenii terytorium, Tiridatesa III związanego z przyjęciem chrześcijaństwa, po najtrudniejsze tematy ludobójstwa i kataklizmy wywołane trzęsieniem ziemi w minionym stuleciu. Nie zabrakło również motywów charakterystycznych dla sztuki Armenii. Jedna z najbardziej imponujących prac to tradycyjny w formie ponad dwumetrowy chaczkar, wykonany z białego wapienia janikowskiego, który zostanie zlokalizowany w najstarszym polskim sanktuarium – na terenie klasztoru Ojców Misjonarzy Oblatów NMP na Świętym Krzyżu. W innych pracach rzeźbiarskich znaleźć można motywy Drzewa Życia, owocu granatu i pawich piór pojawiających się często w ormiańskiej sztuce i rzemiośle artystycznym. Pełną ekspresji kompozycją jest zrywający się do lotu orzeł symbolizujący zwycięstwo Hajka.
Często wykorzystywanym motywem były ornamenty i litery z alfabetu ormiańskiego z bogatych i cennych manuskryptów, zarówno tych zgromadzonych w Instytucie Matenadaran, jak i rozproszonych po świecie z ewangeliarzem ze Skewry na czele. Malowane precyzyjnie na pergaminie z użyciem akwareli, tempery żółtkowej złocenia 23-karatowym płatkiem złota oddają charakter ormiańskiej sztuki iluminatorskiej. Uczniowie specjalizacji techniki malarskie i pozłotnicze wykorzystali twórczo również spuściznę malarską wielkich mistrzów ormiańskich – między innymi Teodora Axentowicza i Iwana Ajwazowskiego.
W kompozycjach krajobrazowych podejmowanych w pracach malarskich i graficznych znalazły się Ararat, klasztory w Noravank i wąwóz Garni. Wiele elementów architektury monastyrów zostało przetransponowanych w niemal abstrakcyjne, fakturalne kompozycje tkackie. Wśród tkanin na szczególną uwagę zasługuje gobelin Spitak 1988 z motywem na wpół ocalonego kobierca, świadka i symbolicznej ofiary tragedii sejsmicznej.
Motywy ornamentalne zdobią także wykonane przez uczniów prace ceramiczne – naczynia użytkowe lub dekoracyjne. Typowymi dla kultury ormiańskiej motywami posłużyli się również meblarze, projektując i wykonując proste w formie meble z litego drewna.
Pierwsza publiczna ekspozycja prac wykonanych w Roku Kultury Ormiańskiej miała miejsce 6 kwietnia 2018 r. Była to wystawa prac dyplomowych w Galerii Sztuki Współczesnej Winda w Kieleckim Centrum Kultury.
Działania podjęte w szkole w Roku Kultury Ormiańskiej były możliwe do zrealizowania przy wsparciu Pana Edgara Ghazaryana Ambasadora Republiki Armenii w Polsce, Pana Adama Jarubasa Marszałka Województwa Świętokrzyskiego i Pana Jana Maćkowiaka Wicemarszałka Województwa Świętokrzyskiego. Patronat medialny nad działaniami uczniów objęła TVP Kultura i TVP Kielce.

Maria Kowalczyk
Dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych
im. Józefa Szermentowskiego w Kielcach

IMPRESJE MUZYCZNE to tytuł cyklicznej wystawy na której prezentujemy prace graficzne uczniów ZPSP w Kielcach. Różnobarwne kompozycje plastyczne, w większości abstrakcyjne, zainspirowane muzyką powstały na okoliczność Świętokrzyskich Dni Muzyki. Zostały one zaprojektowane i wykonane przez uczniów klas młodszych.

Wystawa była czynna do 15 maja 2019 r.

zdjęcia z otwarcia >>>


Mazurska medytacja_Bogusław Maria Piasecki

22 lutego 2019, piątek, foyer

TRÓJKA BEZ STERNIKA

Juliusz Marweg, Bogusław Maria Piasecki, Henryk Trojan, czyli trójka bez sternika, która nie dryfuje, lecz płynie pełną parą ku enigmatycznej linii horyzontu. Artyści od lat wystawiają razem, wyjeżdżą na wspólne plenery, a mimo to pozostają indywidualnościami i rozpoznawalnymi osobowościami. Wspólne cechy ich twórczości to niewątpliwie zapał do pracy i pasja tworzenia, poszukiwanie i znajdowanie własnej drogi twórczej.
Nie mamy żadnego wspólnego credo, Każdy z nas inaczej postrzega świat i tworzy przez swój indywidualny i niepowtarzalny filtr. Dlatego prace każdego z nas są rozpoznawalne i bez trudu przypisane autorowi. Podczas obecnej wystawy prezentujemy nasze obrazy, nie tylko najnowsze, ukazujemy również naszą drogę pełną zaangażowania i poszukiwań, drogę odkrywającą i odnajdującą prawdę pełną pokory do warsztatu i sztuki, z którą chcemy się podzielić z widzem tu i teraz.

Bogusław Maria Piasecki



HENRYK TROJAN – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. Malarstwo studiował w pracowni profesora Wiesława Garbolińskiego. Zajmuje się głównie malarstwem. Wyróżniony na Ogólnopolskim Konkursie Malarstwa „'Bielska Jesień '95”. Uczestnik wielu krajowych i zagranicznych plenerów malarskich i akcji plastycznych. Swoją twórczość prezentował na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Wiele prac artysty znajduje się w zbiorach prywatnych i państwowych w Polsce i na świecie.

JULIUSZ MARWEG – studiował w PWSSP w Łodzi w pracowni prof. Antoniego Starczewskiego. Tworzy głównie w dziedzinie malarstwa. Autor wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych. Jego prace znajdują się w licznych kolekcjach państwowych i prywatnych w kraju i za granicą.

BOGUSŁAW MARIA PIASECKI – jest absolwentem Liceum Sztuk Plastycznych i Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, w której uzyskał dyplom z projektowania biżuterii i malarstwa. Zajmuje się szeroko pojętą sztuką, często prezentowaną w interdyscyplinarnym warsztacie. Brał udział w wielu wystawach sztuki , akcjach plastycznych i plenerach malarskich (Szlakiem Prawosławia czy Międzynarodowe Spotkania Artystyczne w Czarnym Piecu) Był uczestnikiem i współtwórcą Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Końca Wieku – Translacje 1994-1999 w Piotrkowie Tryb.
W 1987 zdobył III nagrodę na Jesiennych Konfrontacjach Malarskich w Rzeszowie. Jego pracę znajdują się w zbiorach w kraju i za granicą.

Wystawa czynna była do 29 marca 2019 r.

zdjęcia z otwarcia >>>


Świat Zygmunta B. _B. Wegner

11 stycznia 2019, piątek, foyer

PEJZAŻE

Na wystawę malarstwa złożyły się prace trojga autorów pochodzących z Wielkopolski - z Mosiny pod Poznaniem i z Ostrowa Wielkopolskiego. Artyści związani są – prócz wspólnej fascynacji pejzażem – z poznańską uczelnią: Uniwersytetem Artystycznym, dawną Państwową Wyższą Szkołą Sztuk Plastycznych, a potem Akademią Sztuk Pięknych. Wszyscy troje są jej absolwentami, natomiast Bogdan i Natalia pracują tam zawodowo.
Bogdan Wegner zaprezentuje (I poziom foyer) monumentalne malarstwo olejne przedstawiające mityczne krajobrazy znaczone ludzką aktywnością i geologicznymi procesami. Obserwujemy je z góry, jakby we śnie, unosząc się nad jasną, żłobioną ziemią, która zdaje się być starożytną krainą, a zarazem współczesnym przemysłowym czy rolniczym obszarem.
Papierowe kolaże Natalii Wegner (II poziom foyer) zainspirowane zostały spostrzeżeniami podróżnymi, widzeniem krajobrazu z okien auta i pociągu.
Krzysztof Ryfa przedstawia cykl nowych obrazów, które powstawały m.in. podczas licznych plenerów malarskich. Gęstym materiom ziemi, zaoranej, rozkopanej, towarzyszą połacie nieba – rwanego, wiosennego czy białego, podkreślającego czerń listopadowej wilgoci.


BOGDAN WEGNER
Urodzony w 1946 roku w Czempiniu. Artysta malarz, pedagog. Emerytowany profesor zwyczajny Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Wystawiał swe malarstwo na kilkudziesięciu wystawach w Polsce: Poznań, Gniezno, Warszawa, Szczecin, Wrocław, Radom, Mosina, Łódź, Olsztyn, Częstochowa, Bielsko-Biała, Katowice, Bydgoszcz, Zakopane, a także za granicą: Niemcy, Belgia, Szwecja, Francja, Słowacja, Litwa.

NATALIA WEGNER
Urodzona w 1974 roku w Poznaniu. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.
Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w Pracowni Linorytu prof. Zbigniewa Lutomskiego. W latach 1999-2004 pracowała w Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej „Schola Posnaniensis“ jako asystentka prof. Andrzeja Macieja Łubowskiego w pracowniach rysunku i malarstwa ściennego. Od 2003 pracuje na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu najpierw jako asystentka prof. Ireneusza Domagały w XII Pracowni Rysunku, a od dwóch lat jako adiunkt pełni obowiązki kierownika tejże pracowni. W 2011 obroniła rozprawę doktorską pt. Nokturny. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych.

KRZYSZTOF RYFA
Urodzony w 1959 roku w Jeleniej Górze. Absolwent Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Członek Związku Polskich Artystów Plastyków, okręg poznański. Malarz, pedagog, założyciel Niezależnej Galerii 33 w Ostrowie Wielkopolskim. Kurator wystaw, animator kultury, organizator i uczestnik wielu plenerów artystycznych, laureat nagród i wyróżnień.

Wystawa była czynna do 20 lutego 2019 r.

zdjęcia z otwarcia >>>



ARCHIWUM

Wystawy w roku 2019 >>>
Wystawy w roku 2018 >>>
Wystawy w roku 2017 >>>
Wystawy w roku 2016 >>>
Wystawy w roku 2015 >>>
Wystawy w roku 2014 >>>
Wystawy w roku 2013 >>>
Wystawy w roku 2012 >>>

góra 



O Filharmonii  | Aktualności  | Program  | Edukacja  | Bilety  | Wydawnictwa  | Darczyńcy  | Galeria  | Ogłoszenia  | Kontakt

Copyright © 2003 -Grabka.