Strona główna| KPO DLA KULTURY

WYDARZENIA ORGANIZOWANE
W RAMACH KRAJOWEGO PLANU ODBUDOWY I ZWIĘKSZANIA ODPORNOŚCI

Wydarzenia objęte wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
„Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU”


INAUGURACJA SEZONU 
27 września, piątek, g. 19:00, sala koncertowa  
28 września, sobota, g. 17:00, sala Miejskiego Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim 

 Z ALBUMU POLSKIEGO
   
WOJCIECH NIEDZIÓŁKA skrzypce  
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ  
JACEK ROGALA dyrygent  
JUSTYNA MROCZEK-GIL słowo o muzyce  
   
Józef Elsner Uwertura Leszek Biały czyli Czarownica z Łysej Góry  

Feliks Janiewicz V Koncert skrzypcowy e-moll  
Allegro
Adagio
Rondo

Ignacy Feliks Dobrzyński I Symfonia B-dur op. 11  
Adagio Molto - Allegro vivace
Minuetto: Allegro
Andante con variazioni
Finale: Allegro con spirito  

Muzyka polska pierwszej połowy XIX wieku jest zwykle porównywana z twórczością Fryderyka Chopina. W tej niesprawiedliwej konkurencji oczywiście przegrywa, bo z tym artystą mogła mierzyć się tylko ówczesna światowa czołówka. Na ziemiach polskich kultura muzyczna nie była tak silna, ale przecież tworzyły ją różne osobowości, którym dopiero ostatnio oddaje się głos i należne miejsce w programach koncertowych. Należą do nich trzej kompozytorzy, których utwory składają się na ten koncert.

Chopin (1810–1849) niech tu pozostanie jako historyczny punkt odniesienia. Dwóch twórców reprezentuje pokolenie starsze – urodzonego w 1769 roku Józefa Elsnera rozpoznajemy zresztą jako nauczyciela naszego największego kompozytora. Pochodził z Grodkowa na Opolszczyźnie; pierwsze znaczne sukcesy muzyczne odnosił we Wrocławiu. Już tam poznał specyfikę opery, dzięki czemu po osiedleniu się we Lwowie w 1792 roku objął stanowisko kapelmistrza tamtejszego teatru. Niedługo później stery lwowskiej sceny objął sam Wojciech Bogusławski, który namówił Elsnera do tworzenia oper w języku polskim. Zbiegło się to ze zmianą kulturową, narodzinami romantyzmu i pierwszymi próbami tworzenia sztuki narodowej, często o tematyce historycznej. Kompozytor nauczył się polskiego i podjął rękawicę. Po 1799 roku kilkanaście jego oper poznała Warszawa, gdzie pojechał za Bogusławskim, by na ćwierć wieku objąć stanowisko dyrygenta Teatru Wielkiego. W 1809 roku premierę miało dzieło Leszek Biały, czyli czarownica z Łysej Góry do libretta Ludwika Adama Dmuszewskiego. Opera jest utrzymana w stylu klasyków wiedeńskich – Haydna czy Mozarta, których Elsner przyjął za wzór, wzbogacając go o elementy polskiej muzyki ludowej i dworskiej. Rytmy polonezowe łatwo rozpoznać już w uwerturze, która otworzy wieczór.

Pochodzący z Wilna, siedem lat starszy od Elsnera, Feliks Janiewicz był jednym z największych skrzypków swojej epoki. W latach 1777–84 grał w kapeli królewskiej w Warszawie, później dzięki królewskiemu stypendium wyruszył w artystyczną podróż po Europie. W 1786 roku w Wiedniu poznał osobiście wspomnianych klasyków, Haydna i Mozarta; u pierwszego z nich wziął lekcje kompozycji, drugi zadedykował mu jedno ze swoich dzieł. Jako skrzypka poznała Janiewicza cała zachodnia Europa; szczególną karierę zrobił w Wielkiej Brytanii, gdzie osiadł w latach 90. XVIII wieku. Jak wielu wybitnych wirtuozów, pisał muzykę z myślą o sobie jako wykonawcy, dlatego takie dzieła jak V Koncert skrzypcowy najeżone są w partiach solisty wszelkimi trudnościami technicznymi, jakie wówczas znano. Janiewicz był obywatelem Europy, co znajduje odzwierciedlenie w nawiązaniach do muzyki włoskiej czy szkockiej, a także polskiej – jak w finale prezentowanego koncertu. Polacy jednak o Janiewiczu zapomnieli i dopiero teraz zaczyna się praca nad jego spuścizną; może dlatego nie mamy nawet pewności, w którym roku powstał Koncert e-moll: w 1800 czy może 1803?

Wiemy za to z pewnością, że I Symfonia B-dur op. 11 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego powstała w roku 1829, a premierę miała trzy lata później w Warszawie. Urodzony w Romanowie na Podolu w roku 1807 kompozytor był kolegą Fryderyka Chopina; obaj uczyli się u Józefa Elsnera. Dobrzyński osiadł jednak na stałe w Warszawie i zasłynął jako pierwszy polski symfonik, w którego twórczości słychać inspirację twórczością Ludwiga van Beethovena. I Symfonia pochodzi jeszcze z okresu studiów, słychać w niej predylekcję do krótkich wyrazistych motywów, akcentowanie słabych części taktu, ale też nieskazitelny kontrapunkt. Symfonia zamyka się w czterech częściach tradycyjnego cyklu klasycznego i choć jest już stylistycznie zapóźniona wobec romantycznych trendów, to cóż – Chopin nie napisał wszak żadnej symfonii. Twórczość Dobrzyńskiego jest zatem naszą najlepszą tradycją w tej dziedzinie, a czy słucha się jej dobrze – warto ocenić samemu.

- Adam Suprynowicz -




27 września 2024, piątek, foyer – otwarcie wystawy
EKOPLAKAT

Wystawa plakatów o tematyce ekologicznej autorstwa wykładowców i studentów kierunku „Komunikacja wizualna” Wydziału Sztuk Projektowych Politechniki Bydgoskiej. Plakaty są autorskimi komentarzami dotyczącymi wybranych, globalnych zagrożeń ekologicznych. Jest to próba zwrócenia uwagi na najważniejsze, zdaniem młodego pokolenia, niebezpieczeństwa zagrażające naturze i człowiekowi we współczesnym świecie. Plakaty są najlepszymi narzędziami do przekazania ważnych społecznie idei. Za pomocą syntetycznej formy, korzystając z uniwersalnych znaków i niebanalnych pomysłów, przyciągają uwagę, angażują odbiorcę, skłaniają do przemyśleń i własnych wniosków.
Na wystawie prezentowane będą prace wykładowców kierunku „Komunikacja wizualna”: dr hab. Edward Saliński, prof. PBŚ dr Julia Lewandowska, dr Łukasz Aleksandrowicz, dr Piotr Grygorkiewicz, dr Szymon Saliński, mgr Michał Dyakowski
oraz studentów:
Patrycja Borkowska, Jagoda Chaberska, Katarzyna Cibor, Mateusz Daszkowski, Jan Gaca, Oliwia Jerzyńska, Aurelia Król, Julia Klinger, Julia Klomfas, Marta Krukowska, Liza Lukyanova, Wiktoria Olejniczak, Julia Pacyk, Michał Rutkowski, Mateusz Siedlecki, Oskar Siejek, Patrycja Matuszewska, Wiktoria Przybyła, Julia Wawrzyn, Mateusz Zapalski, Lidia Żerdzińska, Kacper Żurek.
Plakaty studenckie powstały podczas zajęć projektowych prowadzonych przez prof. Edwarda Salińskiego, dr. Szymona Salińskiego i mgr. Michała Dyakowskiego. Kuratorzy wystawy: dr Piotr Grygorkiewicz, dr Szymon Saliński, mgr Michał Dyakowski.




2 października, środa, g. 18:30, sala kameralna
filHARMONIA dla ziemi
PIANOKRĄG

BARTEK WĄSIK fortepian

Muzyczna opowieść o życiu, stanach emocjonalnych człowieka i jego relacji z naturą. Dźwięki fortepianu zostaną połączone z elektroniką: nagraniami organicznymi i zawierającymi odgłosy natury. Przed koncertem odbędzie się otwarcie instalacji prezentującej udźwiękowione wizualizacje zainspirowane ekologią. Jest to efekt współpracy kompozytora, Mateusza Ryczka, z młodzieżą IV Liceum Ogólnokształcącego w Kielcach i sztuczną inteligencją.




3 października, czwartek, g. 18:30, sala kameralna
filHARMONIA dla ziemi
DUCH ŚNIEGÓW

Dokument, reż. Marie Amiguet, Vincent Munier

Zdjęcia majestatycznych gór Tybetu i towarzysząca im niezwykła ścieżka dźwiękowa Warrena Ellisa i Nicka Cave'a są pretekstem do postawienia fundamentalnych pytań o relację człowieka z przyrodą. Po seansie rozmowa z krytykiem filmowym Sebastianem Smolińskim oraz historykiem sztuki i filozofii Mateuszem Salwą o związkach kultury i ekologii, którą poprowadzi rzeczniczka prasowa Koalicji Klimatycznej, Barbara Rogala. Wstęp wolny. Zaproszenia do odbioru w kasie Filharmonii.




4 października, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
filHARMONIA dla ziemi
MUZYKA TERENOW PODMOKŁYCH

RAFAŁ MARIAŃCZYK, DANIEL NOWAKOWSKI, KAJA OLENDZKA, MARTYNA SOSIEŃ, MIŁOSZ WOJCIECHOWSKI – perkusja,
uczniowie Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Kielcach
przygotowani przez Janusza Młynarczyka, Bogusława Olczyka i Piotra Robaka
UCZNIOWIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W KIELCACH
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
PRZEMYSŁAW ZYCH dyrygent
MATEUSZ RYCZEK moderator

Lidia Zielińska Orkiestra chrząszczy, czyli Muzyka terenów podmokłych
Mateusz Ryczek Concerto grosso

Orkiestra chrząszczy to część cyklu Muzyka terenów podmokłych Lidii Zielińskiej, której ideą jest stworzenie improwizowanej kompozycji z czynnym udziałem publiczności. Concerto grosso Mateusza Ryczka to utwór przeznaczony dla młodych solistów-perkusistów, którzy swoje partie wykonają na zaskakująco dobranych przedmiotach codziennego użytku.




25 października, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT AKADEMICKI
DŹWIĘKOWE KRAJOBRAZY

Patronat honorowy
JM Rektor UJK prof. dr hab. Beata Wojciechowska
JM Rektor Politechniki prof. dr hab. inż. Zbigniew Koruba

LESZEK KUŁAKOWSKI fortepian
ANNA FABRELLO sopran
ŁUKASZ ZAŁĘSKI tenor
PIOTR KUŁAKOWSKI kontrabas
TOMASZ SOWIŃSKI perkusja
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
TADEUSZ WICHEREK dyrygent

Wykład okolicznościowy dr Artura Michalika
Ekologia w harmonii: jak muzyka może ratować świat

Leszek Kułakowski BEAUTIFUL JAZZY OPERA 




   O Filharmonii  | Aktualności  | Program  | Edukacja  | Bilety  | Wydawnictwa  | Darczyńcy  | Galeria  | Ogłoszenia  | Kontakt

Copyright © 2003 - Grabka.