31 marca 2023, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
KANON POLIHYMNII


ADAM KRZESZOWIEC wiolonczela
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MAREK PIJAROWSKI dyrygent
PIOTR WACŁAWIK asystent dyrygenta

LUDWIG VAN BEETHOVEN Uwertura do dramatu Ruiny Aten op.113
ERNEST BLOCH Schelomo rapsodia na wiolonczelę i orkiestrę
WITOLD LUTOSŁAWSKI Koncert na orkiestrę
NIMiTMKiDN

Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
w ramach programu własnego Dyrygent - rezydent, finansowany z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dyrygentem-rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej w sezonie 2022/2023
jest Piotr Wacławik.


Logo
Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

kup bilet on-line

Wieczór rozpocznie mało znana, aczkolwiek ciekawa Uwertura do dramatu Ruiny Aten Ludwiga van Beethovena. W dalszej części wieczoru usłyszymy kompozycję Ernesta Blocha, Szwajcara z pochodzenia i Amerykanina z wyboru. W 1916 Bloch napisał Schelomo – rapsodię hebrajską, w której ciemne, głębokie brzmienie wiolonczeli stwarza nastrój pełen smutku i melancholii. Schelomo (po polsku Salomon) poznamy w interpretacji Adama Krzeszowca. Dzieło Lutosławskiego powstało w latach 1950-1954 na zamówienie Witolda Rowickiego, który organizował w Warszawie nową orkiestrę filharmoniczną. Kompozytor wykorzystał w tej trzyczęściowej formie, będącej prawdziwym fajerwerkiem orkiestrowym, melodie zebrane przez Oskara Kolberga w zbiorze zatytułowanym Mazowsze. Podkreślić jednak należy, że melodie stały się tylko kanwą dla stworzenia dzieła o bardzo indywidualnym obliczu. I chociaż autor niezbyt był zadowolony ze swojej pracy, to jest to utwór najczęściej wykonywany spośród wszystkich jego dzieł.

ADAM KRZESZOWIEC
Jest wszechstronnym artystą łączącym wiele aktywności związanych z wykonawstwem wiolonczelowym. Występuje jako solista, kameralista oraz koncertmistrz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Pawła Głombika. Studiował również w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii pod kierunkiem prof. Fransa Helmersona oraz w Chapelle Musicale Reine Elisabeth w Brukseli pod kierunkiem Gary Hoffmana.
Jest laureatem międzynarodowych konkursów wiolonczelowych w Londynie, Paryżu, Hradec, Warszawie, Katowicach, Dąbrowie Górniczej. Występował jako solista i kameralista w największych salach Europy, takich jak Wigmore Hall w Londynie, Victoria Hall w Genewie, Salle Gaveau w Paryżu czy Sali im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Współpracował ze światowej sławy artystami, takimi jak m.in. Maria Joao Pires, Augustin Dumay, Gary Hoffman, Mischa Maisky, Christian Arming, Michael Tabachnik oraz orkiestrami, m.in. NOSPR, Sinfonia Varsovia, Brussels Philharmonic, Orchestre Philharmonic Royal de Liege, Kansai Philharmonic Orchestra, „Arcata” Stuttgart Kammerorchester, Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. Brał udział w prestiżowych festiwalach muzycznych: Verbier Festival, Sommets Musicaux Festival w Gstaad, International Music Academy - Switzerland in Rolle, Schleswig-Holstein Musik Festival, Casals Festival w Prades. Od 2010 roku tworzy duet z pianistką Anną Krzeszowiec, z którą otrzymał Grand Prix na 11. Kon- kursie Muzycznym “Premio Citta di Padova” w Padwie (Włochy) oraz I nagrodę na Malta International Music Competiton w 2014 roku. Jego nagrania, zarówno solowe jak i kameralne były wielokrotnie nominowane do prestiżowej nagrody fonograficznej „Fryderyki”. Ponadto od 2011 roku jest członkiem Polish Cello Quartet, z którym regularnie koncertuje i corocznie organizuje Międzynarodową Akademię Wiolonczelową w Nysie. Od 2012 roku jest koncertmistrzem grupy wiolonczel w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz wykładowcą w katedrze instrumentów smyczkowych Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jest pomysłodawcą i organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Wiolonczelowego odbywającego się cyklicznie w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.


MAREK PIJAROWSKI od najmłodszych lat odznaczał się wybitnymi uzdolnieniami. Opanował grę na kilku instrumentach m.in. na fortepianie, skrzypcach, oboju i organach. Studia dyrygenckie, które odbywał w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Tadeusza Strugały, ukończył uzyskując dyplom z wyróżnieniem, a uzupełniał je w latach 1971-1973 na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Weimarze, pracując pod kierunkiem znakomitego dyrygenta łotewskiego – Arvida Jansonsa. W roku 1977 uzyskał stypendium rządu austriackiego i przez dziewięć miesięcy przebywał w Wiedniu, doskonaląc swe umiejętności u prof. Carla Oesterreichera w słynnej Hochschule für Musik und darstellende Kunst. W tym czasie miał okazję bezpośrednio zetknąć się ze sztuką dyrygencką i osobiście poznać takich mistrzów batuty jak: Herbert von Karajan, Leonard Bernstein, Zubin Mehta, Georg Solti czy Claudio Abbado. W roku 1974 wziął udział w II Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach, podczas którego – będąc najmłodszym uczestnikiem – zdobył I nagrodę oraz specjalną nagrodę orkiestry Filharmonii Śląskiej. Sukces ten zaowocował licznymi zaproszeniami do wielu filharmonii m.in. do Filharmonii Narodowej i WOSPR-u.
W latach 1974-2002 związany był z Filharmonią Wrocławską, początkowo jako asystent dyrygenta, następnie – od roku 1975 – jako drugi dyrygent, a w latach 1980-2002 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego tej instytucji, będąc również w początkowym okresie odpowiedzialnym za organizację Międzynarodowego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego Wratislavia Cantans. Ponadto współpracował z Filharmonią Krakowską jako jej pierwszy dyrygent, z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy jako stały gościnny dyrygent. W okresie od 1980 do 2000 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, a w latach 1986-1987 także dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju. W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi, a w okresie od 2007 do 2021 roku pełnił funkcję dyrygenta-szefa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Tadeusza Szeligowskiego w Poznaniu. Od 50 lat nieprzerwanie prowadzi niezwykle aktywną działalność dyrygencką, koncertując ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie prowadził również koncerty z polskimi zespołami poza granicami kraju. W roku 1997 uzyskał tytuł profesora sztuki muzycznej. Od wielu lat związany jest z Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w której prowadzi klasę dyrygentury, pełniąc jednocześnie funkcję Kierownika Katedry Dyrygentury oraz wcześniej – funkcję prorektora tej Uczelni. W latach 2006-2019 prowadził klasę dyrygentury w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Był twórcą i kierownikiem artystycznym szeregu ważnych inicjatyw, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego organizowanego przez wrocławską Akademię Muzyczną. Pełni funkcję przewodniczącego jury tegoż konkursu, ponadto wielokrotnie przewodniczył jury Międzynarodowego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku. Jest jurorem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Wielu jego absolwentów sprawuje kierownicze funkcje w instytucjach muzycznych w kraju i za granicą. Uhonorowany wieloma nagrodami, odznaczeniami, w tym m.in.: złotym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt działalności. W 2021 roku Marek Pijarowski obchodził Jubileusz 70-lecia urodzin oraz 50-lecia pracy artystycznej.


PIOTR WACŁAWIK urodził się w 1996 roku w Katowicach. W 2020 roku ukończył studia z wynikiem celującym na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dr hab. Mirosława Jacka Błaszczyka oraz dr Krzysztofa Firlusa w klasie violi da gamba. Od sezonu artystycznego 2022/2023 pełni funkcje asystenta dyrygenta w Filharmonii Narodowej. Jest również dyrygentem-rezydentem w Filharmonii Świętokrzyskiej oraz doktorantem i wykładowcą w Akademii Muzycznej im. L. Janáčka w Brnie. Piotr Wacławik jest laureatem wielu nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach dyrygenckich. W 2017 roku, będąc najmłodszym uczestnikiem konkursu, otrzymał II Nagrodę oraz Nagrodę Orkiestry Symfonicznej na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu. W 2018 roku otrzymał I Nagrodę na międzynarodowym konkursie dyrygenckim London Classical Soloists. W 2019 roku otrzymał I Nagrodę na V Atlantic Coast International Conducting Masterclass and Competition. W 2019 roku był finalistą Athens International Conducting Masterclass and Competition, gdzie w drodze konkursu zajął 3 miejsce. W 2022 roku otrzymał III nagrodę na VII Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Został również laureatem nagrody pozaregulaminowej podczas 10th International Conducting Competition Jeunesses Musicales Bucharest w 2019 roku. Latem 2019 roku zadebiutował w Stanach Zjednoczonych w ramach stypendium Aspen Music Festival and School, gdzie przez cztery miesiące, doskonalił swoje umiejętności dyrygenckie pod okiem dyrektora artystycznego festiwalu Roberta Spano. Został dwukrotnie uhonorowany nagrodą główną - Robert Spano Conductor Prize w 2019 i 2022r. Jako dyrygent zadebiutował w wieku 19 lat wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej. W sezonie 2019/2020 był dyrygentem-rezydentem Opery i Filharmonii Podlaskiej - Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Został również wybrany w drodze konkursu na stanowisko asystenta dyrygenta w Operze Śląskiej na sezon 2019/2020 a w latach 2020-2022 regularnie współpracował z Operą Krakowską w charakterze asystenta dyrygenta. Swój warsztat dyrygencki rozwijał pod okiem m.in.: Jormy Panuli, Michaiła Jurowskiego, Leonarda Slatkina, Cristiana Măcelaru, Alana Gilberta, Roberta Spano i Marka Stringera. Współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Tonhalle w Zurychu w ramach X Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich z Davidem Zinmanem. Został uhonorowany Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019), Nagrodą w Ramach Promocji Młodych Twórców Kultury przez Urząd Miasta Katowice (2017, 2019, 2021) oraz Nagrodą Prezydenta Miasta Katowic (2015). Rokrocznie otrzymywał Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Katowicach dla najlepszych studentów (2017-2020).

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna