25. Świetokrzyskie Dni Muzyki

 

28 marca 2017, wtorek, g. 18.30, sala kameralna

KAPRYS POLSKI

ZESPÓŁ MULTITRIO w składzie:
EWA POBŁOCKA fortepian
EWA LESZCZYŃSKA sopran
MARIA LESZCZYŃSKA wiolonczela

J. I. PADEREWSKI Pieśni op. 7 do słów A. Asnyka: Gdy ostatnia róża zwiędła, Szumi w gaju brzezina; op. 18
do słów A. Mickiewicza: Piosnka dudarza, Polały się łzy me *
K. PENDERECKI Divertimento na wiolonczelę solo
K. SZYMANOWSKI Pieśni kurpiowskie op. 58 na głos i fortepian: Lecioły zórazie, Wysła burzycka, U jeziorecka
R. PANUFNIK Summer to Winter, Sonety Szekspira na trio*
K. SZYMANOWSKI Rymy dziecięce na głos i fortepian op.49 do słów K. Iłłakowiczówny: Święta Krystyna, Gil i sroka, Wizyta u krowy, Kołysanka lalki, Myszy, Nikczemny szpak
W. LUTOSŁAWSKI Piosenki dziecinne na głos i fortepian do słów J. Tuwima: Spóźniony słowik, O Panu Tralalińskim
G. BACEWICZ Kaprys polski na wiolonczelę solo
M. GÓRECKI Sonata Lamentosa, trio na fortepian, sopran i wiolonczelę *

* pierwsze wykonanie w Kielcach

kup bilet on-line



Szczególnym walorem koncertu będzie rozległa i różnorodna stylistycznie prezentacja polskiej kameralistyki. W programie pieśni do słów cenionych poetów – wokalne perełki – każde z odrębnym nastrojem i kolorytem dźwiękowym, od lirycznej zadumy po wesołą, beztroską zabawę. Także nokturnowe Divertimento Pendereckiego rozświetlone na końcu żywiołowym rytmem, popularny Kaprys G. Bacewicz i dwa utwory Mikołaja Góreckiego, z których ostatni będzie miał na kieleckiej estradzie swoje prawykonanie.
Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na estradzie – raz posłuchamy wiolonczeli solo, innym razem sopranu z fortepianem, a kiedy indziej całego trio – to jeszcze jeden pomysł na urozmaicony wieczór niezwykłego zespołu, którego występy zwykle kończą się rzęsistymi oklaskami.


EWA POBŁOCKA
Jest córką śpiewaczki – Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Ukończyła z wyróżnieniem gdańską Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną pod kierunkiem Zbigniewa Śliwińskiego i Jerzego Sulikowskiego. Studia podyplomowe odbyła w Hamburgu pod kierunkiem Conrada Hansena. Korzystała również z konsultacji artystycznych Jadwigi Sukiennickiej, Rudolfa Kerera, Tatiany Nikołajewej i Marthy Argerich. Jest laureatką międzynarodowych konkursów pianistycznych w Vercelli (1977), Bordeaux (1979) i Warszawie (1980).Koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także obu Amerykach, Chinach, Indonezji, Wietnamie, RPA, Singapurze, Korei, Japonii i Australii. Jako solistka występowała m.in. z London Symphony Orchestra, English Chamber Orchestra, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Bayerischer Rundfunkorchester, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, New Japan Philharmonic, Polską Orkiestrą Kameralną, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
Chętnie wykonuje muzykę kameralną (m.in. z Kwartetem Śląskim oraz Filharmoników Berlińskich) Wraz z córkami – Ewą i Marią Leszczyńskimi – tworzy Multitrio. Dokonała prawykonań i premierowych nagrań utworów kompozytorów współczesnych, m.in. A. Panufnika, W. Lutosławskiego, P. Szymańskiego i P. Mykietyna (koncerty dwóch ostatnich twórców zostały jej zadedykowane). Współpracuje z wieloma radiofoniami europejskimi. W swoim dorobku fonograficznym ma niemal 50 płyt. Jest cenionym pedagogiem (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy i UMFC w Warszawie) i stałym gościnnym profesorem na Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Muzyki Geidai w Tokio i Nagoi. Zasiada w jury krajowych i zagranicznych konkursów pianistycznych. Uhonorowana została nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.


EWA LESZCZYŃSKA
Pochodzi z rodziny o wielkich tradycjach muzycznych. Ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Jerzego Sulikowskiego. Studiowała także na Wydziale Wokalnym u prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej i naukę kontynuowała w Conservatorio Giuseppe Verdi w Mediolanie u prof. Margharet Hayward. Zamiłowana w muzyce wokalnej chętnie wykonuje muzykę kameralną, zarówno ze śpiewakami, m.in. z basem Gianluca Buratto, z którym zdobyła nagrodę Rotary w 2008, z Katarzyną Trylnik, Davide Fior, Joanną Freszel, jak i instrumentalistami. Jeszcze jako uczennica z powodzeniem występowała na wielu festiwalach i konkursach. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych śpiewaków i pianistów. W latach 2007-2010 była członkiem Laboratorio Interdisciplinare di Musica e Spettacolo (Limes) w Mediolanie, biorąc udział jako śpiewaczka, aktorka i tancerka w przedstawieniach teatralnych i operowych: La Sagra della Primavera, reżyseria P. D’Ascola, Idillio d’amore fra pastori, reżyseria F. Crivelli, Ivresses, reżyseria P. D’Ascola. Jako śpiewaczka wykonywała partię solową w Exultate Jubilate W. A. Mozarta w Mediolanie (2010), zaprezentowała komplet pieśni F. Chopina podczas koncertu nagrywanego dla TV Watykan w Mediolanie, wykonała partię sopranową w arii koncertowej W. A. Mozarta Ch’io mi scordi di te, Gdańsk, Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej – 2010, brała udział w scenicznym wykonaniu fragmentów Membra Jesu nostri Buxtehudego w Lugano. Jako śpiewaczka jest laureatką pierwszej nagrody (wraz z pianistą Tomaszem Pawłowskim) oraz jako pianistka – półfinalistką tego samego konkursu im. G. Carducci w Madesimo, 2012, zdobyła także nagrodę ABA Award na Konkursie Muzyki Barokowej w Austrii. Stypendystka Instytutu Polskiego w Wiedniu. Koncertuje w kraju i za granicą.


MARIA KAMILA LESZCZYŃSKA
Urodziła się w 1998 r. w Warszawie. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 8 lat pod kierunkiem Michała Nyżnyka, a obecnie kontynuuje ją pod opieką Marcina Zdunika. Na fortepianie gra od 5 roku życia i jest uczennicą prof. Ewy Pobłockiej. Wielokrotnie brała udział w konkursach wiolonczelowych i kameralnych, zdobywając czołowe lokaty, m.in.: I miejsce na I Ogólnopolskim Turnieju Wiolonczelowym w Warszawie (2009), I miejsce na V Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym „Młody polski wiolonczelista” w Bochni (2013), II miejsce w XII Sochaczewskich Spotkania Kameralnych (2014 – duet fortepian, klarnet), II miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Liezen (Austria - 2014) oraz I miejsce i nagroda specjalna za wykonanie utworu kompozytora XX i XXI w. na XVIII Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Smyczkowych Bohdana Warchala w Dolnym Kubinie (Słowacja - 2014). Uczestniczyła w kursach muzycznych prowadzonych przez: Tomasza Strahla, Kazimierza Michalika, Andrzeja Bauera, Marcina Zdunika, Katarzynę Popową-Zydroń (fortepian), Marka Mosia, Karola Marianowskiego oraz Jakuba Jakowicza (orkiestra i kameralistyka). Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

strona główna

Marzec 2017