kup bilet on-line
„Moje »dzieła wszystkie« to od dziś Carmina Burana” – oświadczył 42-letni Carl Orff swojemu wydawcy, polecając, by zniszczył wszystko, co do tej pory wyszło spod jego pióra. Nic dziwnego, bowiem przedstawiona 8 czerwca 1937 roku szerokiej publice kantata sceniczna wyniosła swego twórcę na niebotyczne wyżyny popularności. Dzieło to zresztą do dzisiaj cieszy się niezmiernym powodzeniem, choć już mało kto tak naprawdę pamięta nazwisko autora. Więcej – absolutną miłością fani darzą część utworu – O, Fortuna – wykorzystywaną w niezliczonych reklamach, filmowych soundtrackach, coverach oraz dzwonkach na komórkę.
Carmina Burana to opracowanie 24 średniowiecznych pieśni opowiadających o urokach życia, szczególną uwagę poświęcających miłości. Składa się z trzech części poprzedzonych prologiem zatytułowanym Fortuna Imperatix Mundi („Fortuna władczyni świata”). Całość to mistrzowska koncepcja prostych melodii i żywiołowego, pulsującego energią rytmu.
To magnum opus specjalnie na piątkowy wieczór wybieramy, by podkreślić znaczenie – nie tylko dla nas – tego koncertu. Filharmonia Świętokrzyska bowiem obchodzi w tym roku 70-lecie istnienia oraz – 95-lecie tradycji muzycznej w Kielcach. Wszak protoplastą dzisiejszej Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej była Filharmonia Wojskowa złożona z „Czwartaków” grających od 1920 roku. Powiedzieć zatem można, że od blisko wieku Kielce rozbrzmiewają piękną muzyką, do czego przyłącza się w dużej części dzisiejsza Jubilatka.
Zapewne na zgromadzonych słuchaczach wywrze wielkie wrażenie olbrzymi aparat wykonawczy złożony z trojga znakomitych solistów, chórów UJK, Politechniki Lubelskiej i Świętokrzyskiej, chóru dziecięcego z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Kielcach oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą naszego Szefa – Jacka Rogali. Mamy nadzieję, że półtoragodzinne dzieło przyniesie również mnóstwo radości i wiele artystycznych wrażeń dla naszych słuchaczy.
JOANNA WOŚ
Nazywana królową włoskiego bel canta. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Jadwigi Pietraszkiewicz. Laureatka najważniejszych konkursów wokalnych w Polsce oraz zdobywczyni I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao. Debiutowała partią tytułową w Łucji z Lammermooru G. Donizettiego w Teatrze Wielkim w Łodzi, pozostając solistką tego teatru. Współpracuje z Operami: Narodową, Krakowską, Bałtycką, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Filharmonią Narodową i Filharmonią Krakowską. Występuje z wybitnymi dyrygentami. Śpiewała m. in. z R. Brusonem, S. Licitra, S. Fisichelli, G. Bradley, P. Beczałą, A. Rucińskim. Gościła w Alte Oper Frankfurt, Deutsche Oper Berlin, Akademickim Teatrze Opery i Baletu w Nowosybirsku, Auditorium w Rzymie, Centrum Galiny Wiszniewskiej w Moskwie, Operze Narodowej w Wilnie, Operze Narodowej w Zagrzebiu oraz na innych scenach operowych i salach koncertowych – w Austrii, Belgii, Danii, Holandii, Szwajcarii, Rosji i Francji. Na koncie artystycznym ma nagrania płyt z Kevinem Kennerem (recital arii z 18. oper Księcia J. M. Poniatowskiego) i Markiem Drewnowskim (Pieśni Chopina). Występowała m.in. z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną w Royal Hall w Londynie, podczas Festiwalu Operowego w szwajcarskim Saint Moritz (Anna Bolena Donizettiego). W 2013 przedstawieniem Anny Boleny otworzono scenę Teatru Wielkiego w Łodzi, w którym wcieliła się w tytułową postać. Za kreację Anny Boleny otrzymała nagrodę dziennikarzy Złotą Maskę za najlepszą rolę wokalno-dramatyczną sezonu 2012/2013. Oprócz tego kreowała postaci m.in.: Magdy w La Rondine, Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie, Musette w La Bohema, Gildy w Rigoletcie; partie tytułowe w Łucji z Lammermoor, Lukrecji Borgii, Orfeuszu i Eurydyce, Traviacie, w Marii Stuardzie. Artystka występuje również w repertuarze koncertowym obejmującym wiele znaczących dzieł.
PIOTR KUSIEWICZ
Wybitny polski tenor Piotr Kusiewicz jest muzykiem uniwersalnym . Studia ukończył
w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Śliwińskiego i śpiewu solowego pod kierunkiem prof. Jerzego Szymańskiego.
Artysta do chwili obecnej śpiewał m.in. we wszystkich filharmoniach w kraju, w Teatrach Wielkich w Warszawie i Łodzi, operach: Krakowskiej, Wrocławskiej, Bałtyckiej, Alte-Oper we Frankfurcie nad Menem, w Théâtre des Champs-Élysées, w filharmoniach: Berlińskiej, Monachijskiej, Kolońskiej, w Palais des Beaux Arts w Brukseli, Royal Festival Hall w Londynie, w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Gewandhaus w Lipsku, Musikverein w Wiedniu, w Montrealu, Mediolanie, Sztokholmie, Moskwie, a także w Jerozolimie, Seulu, Tokio i na Gwadelupie. W swoim repertuarze posiada 140 dzieł oratoryjnych oraz dzieła operowe. Ceniony interpretator muzyki współczesnej: jest pierwszym polskim wykonawcą Paroles tissées Witolda Lutosławskiego, które nagrał dla firmy fonograficznej Naxos. Dla tej samej firmy dokonał nagrania Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego. Jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu artystycznym artysty był udział w wykonaniu opery Król Roger Szymanowskiego pod dyrekcją Charlesa Dutoit w Paryżu, Montrealu, nowojorskiej Carnegie Hall, a także w Tokio w latach 1996-2002. Nagrał 40 płyt oraz DVD.
Obecnie jest profesorem śpiewu i kierownikiem Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Prowadzi klasę śpiewu na kierunku Wokalistyka na Wydziale Edukacji Muzycznej w Akademii Sztuki w Szczecinie.
W 2008 otrzymał Krzyż „Pro Ecclesia et Pontifice” – najwyższe odznaczenie dla osób świeckich, które przyznane zostało przez papieża Benedykta XVI. W 2011 roku – w uznaniu wybitnych osiągnięć artystycznych otrzymał medal „Gloria Artis”.
LESZEK SKRLA
Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej
w Gdańsku w klasie Andrzeja Koseckiego oraz Piotra Kusiewicza. W 1987 został wyróżniony na XXII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Dworzaka w Karlovych Varach, a w roku następnym na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku rolą Figara w Cyruliku sewilskim Rossiniego. Od sezonu 1988/1989 jest solistą gdańskiej sceny operowej. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryjnych w kraju i za granicą (Niemcy, Belgia, Francja, Dania, Hiszpania, Holandia, Szwajcaria, Izrael), ma w repertuarze kilkadziesiąt partii oratoryjno-kantatowych.
Współpracował z uznanymi dyrygentami: J. Maksymiuk, M. Pijarowski, J. Salwarowski, T. Bugaj, J. M. Florencio, R. Silva, T. Kozłowski, J. Katlewicz, B. Madej, W. Michniewski, K. Buman, A. Straszyński. Uczestniczył w festiwalach muzycznych: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Musica Polonia Nova. Występował z Sinfonią Varsovią, Capellą Bydgostiensis, Concerto Avenna, Cappellą Gedanensis. Za rolę Wolframa w spektaklu premierowym Tannhäuser w Operze Bałtyckiej uhonorowany został w 2000 Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. Uznanie krytyki przyniosła mu także kreacja Don Carlosa w operze Verdiego Ernani. W 2005 został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze Szymanowskiego. Inne znaczące dokonania artysty to udział m.in.: w Tosce Pucciniego podczas festiwalu Viva il Canto’2005 w Cieszynie, tytułowa rola w Rigoletcie Verdiego (reżyseria M. Grzesińskiego), w Traviacie (reżyseria W. Zawodzińskiego), Diabłach z Ludoun (reżyseria L. Adamik). Aktualnie współpracuje ze wszystkimi teatrami operowymi w kraju. Ponadto jest pedagogiem Akademii Muzycznych w Bydgoszczy i w Gdańsku.
CHÓR INSTYTUTU EDUKACJI MUZYCZNEJ UNIWERSYTETU JANA KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
Od wielu lat uczestniczy w życiu kulturalnym Kielc, reprezentuje uczelnię na terenie miasta i całego kraju. Prowadzi stałą współpracę z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, z którą wspólnie wykonał takie utwory, jak Pasja wg św. Mateusza J. S. Bacha, Te Deum oraz kantata Narodziny nowego wieku M. Niziurskiego, Nieszpory Ludźmierskie J. K. Pawluśkiewicza, Carmina Burana C. Orffa, IX Symfonia L. v. Beethovena, Gloria J. Ruttera, Missa solemnis c-moll KV 139 W.A. Mozarta, Requiem op. 48 G. U. Faurégo, Missa pro pace W. Kilara, Tryptyk Świętokrzyski Z. Książka i P. Rubika, Requiem d-moll W. A. Mozarta, Requiem G. Verdiego, chóry z oper R. Wagnera, G. Verdiego i C. F. Gounoda, Pasję H. Jachimowskiego i P. Łukowca, Siedem Pieśni Marii Z. Książka i B. Gliniaka oraz oratorium Mesjasz G. F. Haendla. Zespół otrzymał platynową płytę za Golgotę Świętokrzyską, diamentową za Psałterz wrześniowy i podwójną diamentową za Tu es Petrus oraz platynową za Siedem pieśni Marii. Zespół jest laureatem nagrody III stopnia Prezydenta Miasta Kielce za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechnianie i ochronę kultury w 2004. Otrzymał także III nagrodę w 2002, wyróżnienie w 2004 oraz II nagrodę w 2007 na Łódzkim Festiwalu „Cantio Lodziensis”. W 2013 chór wykonał kantatę Saint Nicolas B. Brittena w ramach Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Chórów „Śpiewająca Polska”. W marcu 2014 zadebiutował w scenicznym wykonaniu opery Don Giovanni W. A. Mozarta. Rok później występował w Weselu Figara, w prawykonaniu Oratorium o Miłosierdziu Święta przy Tobie chwila P. Łukowca oraz w Odzie do radości z okazji 10. rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
TERESA ROMAŃSKA
Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie. Pracuje jako starszy wykładowca w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Obok pracy dydaktycznej prowadzi aktywną działalność artystyczną, wychowawczą, organizacyjną i społeczną. Od wielu lat jest opiekunem praktyk dyrygenckich, sprawując pieczę nad organizacyjną i artystyczną stroną koncertów dyplomowych studentów II roku II stopnia, specjalność – prowadzenie zespołów muzycznych. Hospitowana przez Państwową Komisję Akredytacyjną, dwukrotnie uzyskała ocenę wyróżniającą. Działalność artystyczna to liczne koncerty z chórem Instytutu Edukacji Muzycznej: okolicznościowe, jubileuszowe, inauguracyjne, koncerty kolęd (we własnej aranżacji), noworoczne, jak również koncerty we współpracy z Filharmonią Świętokrzyską : W. A. Mozart – Requiem d-moll (Kielce 2008 i 2012), G. Faure – Requiem (Kielce 2009), Musical – Papaboys Forever (Światowy Kongres Młodych, 2009), Operowy Karnawał (chóry z oper: G. Bizeta, G. Rossiniego, G, Verdiego, G. Pucciniego), S. Moryto – Missa solemnis (Kielce 2010), G. Verdi – Requiem (Kielce, Siedlce 2010), J. Haydn – Theresienmesse (Kielce 2011), G. F Haendel – Mesjasz (Kielce 2013), B. Britten – Kantata Saint Nicolas op. 42 (Kielce 2013), W. A. Mozart – spektakl operowy Don Giovanni (Kielce 2014), L. van Beethoven – IX Symfonia d-moll op. 125 (Kielce 2014), W. A. Mozart – Wesele Figara (Kielce 2015), koncert muzyki filmowej Ennio Morricone (Kielce 2015). Działalność dydaktyczna i artystyczna ma pozytywny wpływ na proces kształcenia i rozwoju muzycznego studentów, ich właściwe przygotowanie do zawodu oraz przyczynia się do popularyzacji muzyki w środowisku akademickim i społecznym miasta. Za osiągnięcia w pracy artystycznej i zawodowej otrzymała w 2005 roku Srebrny Krzyż Zasługi.
AKADEMICKI CHÓR POLITECHNIKI LUBELSKIEJ
Chór powstał w 1975 z inicjatywy prof. Kazimierza Szabelskiego. Pierwszym dyrygentem został Tadeusz Chyła. Od 1987 r. do chwili obecnej dyrygentem i kierownikiem artystycznym jest Elżbieta Krzemińska. Zespól tworzą studenci, absolwenci i pracownicy Politechniki Lubelskiej i innych uczelni Lublina. W jego repertuarze znajdują się utwory sakralne, jazzowe, pieśni ludowe różnych kultur oraz dzieła oratoryjne. Chór odnosi sukcesy na renomowanych festiwalach: Academia Cantat’89, Eurotreff’89 i ‘94 (Niemcy), Cant Coral‘90 (Hiszpania), Oskarshamn‘93 (Szwecja), Riva del Garda‘96 (Włochy, złoty dyplom, nagroda specjalna dla dyrygenta), Rodos ‘98 (Grecja, brązowy medal), Grado‘01 (Włochy, złoty dyplom, I miejsce w kategorii chórów mieszanych i nagroda dla najlepszego dyrygenta), XVI Polifonica Oristanese‘03 (Włochy), XI Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich‘05 – Coimbra (Portugalia), II Międzynarodowy Festiwal Pieśni Adwentowej i Bożonarodzeniowej w Bratysławie‘07 (Złote Pasmo i nagroda dla najlepszego dyrygenta), I Międzynarodowy Festiwal Chóralny Cantate Croatia‘09 – Pula (Chorwacja), I Ogólnopolski Przegląd Chórów Akademickich Święty Krzyż 2014 (I nagroda). Zespół odwiedził z koncertami większość krajów Europy, m.in.: Słowację, Holandię, Węgry, Hiszpanię, Niemcy, Francję, Austrię, Walię, oraz Wyspy Kanaryjskie. Współpraca z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, Bałtyckiej i Toruńską Orkiestrą Kameralną zaowocowała wykonaniami dzieł G. Rossiniego, A. Vivaldiego, L. van Beethovena, M. A. Charpentiera, J. Haydna, J. S. Bacha, C.Orffa, G. Mahlera, W.A. Mozarta, G. Pucciniego, W. Kilara, J. F. Haendla. Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej nagrał dotychczas trzy płyty.
ELŻBIETA KRZEMIŃSKA
Jest absolwentką Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie oraz Podyplomowych Studiów przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w zakresie chórmistrzostwa i emisji głosu. Uczestniczyła w Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie pod kierunkiem Dirkiana Horringe’a (prowadzenie zespołów wokalnych), a także ukończyła kurs mistrzowski pod kierunkiem sir Davida Willcocksa i Michaela Glassera (chóralistyka) oraz Ruth Holton (emisja głosu). Pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego na Wydziale Artystycznym w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, gdzie prowadzi klasę dyrygentury chóralnej. Od 1987 r. kieruje Akademickim Chórem Politechniki Lubelskiej. Pod jej dyrekcją zespół przygotował ok. 300 koncertów z muzyką a cappella oraz wokalno-instrumentalną w Polsce i Europie, zdobywając nagrody na konkursach chóralnych. Od 2013 r. jest dyrygentem Chóru Filharmonii im. H. Wieniawskiego „Lutnia Lubelska”. Aktywnie współpracuje z Klasztorem oo. Dominikanów i Fundacją Restaurare Basilicam, gdzie od 2003 realizuje projekt dominikański – Festiwal Wielkopostne Śpiewanie, którego jest dyrektorem artystycznym. Bierze udział w pracach jury wielu konkursów i festiwali chóralnych. Jej zainteresowania naukowe i publikacje dotyczą przede wszystkim chóralistyki, ale również emisji głosu w śpiewie i w mowie zawodowej. Dwukrotnie brała udział w pracach Kapituły przyznawania Nagrody Artystycznej Miasta Lublina. Została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi RP, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, Medalem Zasłużonego dla Lublina, Odznaką Zasłużonego Działacza Kultury oraz Nagrodą Prezydenta Miasta Lublina za działalność artystyczną i kulturalną.
CHÓR POLITECHNIKI ŚWIĘTOKRZYSKIEJ
Chór powstał z inicjatywy Małgorzaty Banasińskiej-Barszcz w grudniu 1998 roku. W jego skład wchodzą studenci Politechniki Świętokrzyskiej i innych kieleckich uczelni. W repertuarze Chóru znajduje się muzyka sakralna i świecka różnych epok. Zespół chętnie sięga po opracowania przebojów muzyki rozrywkowej oraz muzykę ludową. Jest laureatem wielu konkursów i festiwali chóralnych.
Szczególnie ważnym osiągnięciem dla Zespołu jest zdobycie III nagrody na XXVII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka 2008 w Białymstoku. Oprócz tego Chór jest laureatem III nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Folkloru BALKAN FOLK FEST w Kiten w Bułgarii (2009), I nagrody w XXI Świętokrzyskim Konkursie Kolęd i Pastorałek – Włoszczowa (styczeń 2014), Srebrnej Struny w XVI Małopolskim Konkursie Chórów w Niepołomicach (kwiecień 2014), III nagrody w I Ogólnopolskim Przeglądzie Chórów Akademickich „Święty Krzyż” (lipiec 2014), Grand Prix podczas II Regionalnego Przeglądu Pieśni Pasyjnej i Pokutnej na Świętym Krzyżu (marzec 2015).
CHÓR DZIECIĘCY ZESPOŁU PAŃSTWOWYCH SZKÓŁ MUZYCZNYCH W KIELCACH
Zespół tworzą uczniowie klas IV –VI szkoły muzycznej I stopnia oraz uczniowie klasy IV dziecięcej szkoły ogólnokształcącej. Na co dzień zespoły działają samodzielnie, realizując własny program nauczania. Chór PSM I stopnia bierze czynny udział w życiu muzycznym Szkoły, występuje podczas koncertów i uroczystości szkolnych. W roku 2010 zdobył II nagrodę w IV Świętokrzyskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek. Chór OSM złożony z uczniów klasy IV dziecięcej istnieje od września 2014 roku. Oba Chóry – PSM i OSM – pracują pod kierunkiem Małgorzaty Banasińskiej-Barszcz.
MAŁGORZATA BANASIŃSKA-BARSZCZ
Urodziła się w Kielcach w 1970 roku. Ukończyła PSM im. L. Różyckiego w Kielcach w klasie fortepianu Jolanty Płoskiej. W latach 1990-95 studiowała w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na Wydziale Wychowania Muzycznego w klasie dyrygowania prof. Antoniego Szalińskiego, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem. Przez prawie 10 lat związana była ze środowiskiem muzycznym Warszawy. Współpracowała m.in. z Warszawskim Chórem Chłopięcym przy AMFC oraz PPSM im. K. Szymanowskiego.
W latach 1994-98 była dyrygentem Akademickiego Chóru Kameralnego „Ars Cantata” KIK, współpracując jednocześnie z Zespołem Artystycznym „Polonia” oraz Duszpasterstwem Akademickim Kościoła Św. Anny. Współpracowała także z TV Polonia oraz TV Niepokalanów. W 1998 r. prof. Szymon Kawalla powierzył jej funkcję dyrygenta Chóru Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w Kielcach, którą sprawowała przez 8 lat. W tym samym roku założyła Chór Akademicki Politechniki Świętokrzyskiej, który w krótkim czasie stał się niekwestionowaną wizytówką Uczelni. Chór wciąż dynamicznie się rozwija, o czym świadczą nagrody i wyróżnienia na konkursach i festiwalach chóralnych.
Od roku 2005 prowadzi chóry i zespoły wokalne w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. L. Różyckiego w Kielcach W 2013 roku rozpoczęła pracę z nowo powstałym Jędrzejowskim Chórem Miejskim, którego jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym. Obecnie jest wykładowcą akademickim na Politechnice Świętokrzyskiej.
JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej
powrót do strony głównej
|