31 grudnia, wtorek, g. 18:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
SYLWESTER W FILHARMONII
SYLWIA ZIÓŁKOWSKA sopran
ADRIAN JANUS baryton
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
PIOTR MATWIEJCZUK słowo o muzyce
Najpiękniejsze arie operowe i operetkowe
kup bilet on-line
Nim zabierzemy się do realizowania beztrosko złożonych przyrzeczeń na Nowy 2024 Rok, dobrze będzie spędzić ostatnie godziny żegnanego roku przy dźwiękach szampańskiej muzyki i w doborowym towarzystwie. Zagwarantują to Państwu Świętokrzyscy Filharmonicy pod batutą swojego szefa oraz młodzi śpiewacy wraz z niezastąpionym konferansjerem.
Sylwia Ziółkowska - sopran, pochodzi z Brzezin, w gminie Szydłów w woj. świętokrzyskim. Naukę śpiewu solowego rozpoczęła w klasie śpiewu mgr Renaty Drozd w Zespole Szkół Muzycznych w Kielcach. Ukończyła studia magisterskie z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. Karola. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu prof. dr hab. Ewy Biegas.
Uczestniczka Programu Kształcenia Młodych Talentów, Akademia Operowa” Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Występowała w: Operze Śląskiej, Operze Novej, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej czy Świętokrzyskiej.
Występowała jako solistka na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery Novej w Bydgoszczy, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej czy Zabrzańskiej. Występowała m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju, Międzynarodowego Festiwalu im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, Międzynarodowego Festiwalu Piosenki - Anna German w Warszawie czy Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie. Współpracowała z agencją Tomczyk Art.
Utalentowana śpiewaczka operowa specjalizująca się w wykonywaniu muzyki filmowej.
Jej repertuar obejmuje zarówno klasyczne arie operowe, operetkowe, pieśni oraz kompozycje z filmów, w tym utwory Hansa Zimmera i Ennio Morricone. Obecnie bierze udział w trasie koncertowej "The Music of Hans Zimmer and Others" w Niemczech i Szwajcarii.
Jest laureatką konkursów o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim. Laureatka III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego (2023). Finalistka XIX Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2021), Laureatka I miejsca na IX Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Zdzisława Skwary w Mławie (2021) oraz III miejsca na V Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria w Katowicach (2021). W 2019 roku zajęła III miejsce na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju (2019). Laureatka I miejsca podczas XIX Międzynarodowego Konkursu im. Imricha Godina IUVENTUS CANTI we Vrablach na Słowacji (2017).
Adrian Janus - baryton - absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w
Katowicach.
Od 2021 roku uczestnik Programu Kształcenia Młodych Talentów “Akademia
Operowa” Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, gdzie doskonali swoje umiejętności
pod okiem wybitnych artystów: Olgi Pasiecznik, Izabelli Kłosińskiej, Katelan Terrell,
Sophii Munoz i Michała Biela.
Debiutował na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu w 2018 roku partią Roberto-
Nardo w operze W. A. Mozarta La finta giardiniera. W 2019 roku wykonał partię
Zbigniewa w Strasznym Dworze S. Moniuszki podczas 1. Festiwalu im. Wiesława
Ochmana w Zawierciu. Kreował partię Uberto w operze G. B. Pergolesiego La serva
padrona w Operze Śląskiej. W 2023 roku debiutował na scenie Teatru Wielkiego -
Opery Narodowej w Warszawie w roli Commissario w operze G. Pucciniego
Madama Butterfly oraz w 2024 jako Cesario w Beatrix Cenci L. Różyckiego, a także
na scenie Krakowskiej Opery Kameralnej, jako Uberto w La servie padronie.
Współpracował w wykonaniach koncertowych z Polską Operą Królewską oraz
Warszawską Operą Kameralną. Był solistą 27. oraz 28. Wielkanocnego Festiwalu
Ludwiga van Beethovena, 52. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans we
Wrocławiu, 26. Festiwalu Gdynia Classica Nova, 13. Letniego Festiwalu
Muzycznego w Radziejowicach.
Występował w roli solisty z Filharmonią Narodową w Warszawie,
Filharmonią Poznańską, Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Filharmonią Śląską
w Katowicach, Filharmonią Zielonogórską, Filharmonią Rzeszowską, Filharmonią
Zabrzańską i Śląską Orkiestrą Kameralną w dziełach takich jak: Stabat Mater - K.
Szymanowskiego, Ich habe genug - J. S. Bacha, Mała Msza Uroczysta G.Rossiniego,
Msza koronacyjna i Missa brevis - W.A. Mozarta, Msza kreolska A. Ramireza,
Alexander bis - B. Martinu, czy Salade - D. Milhaud.
Jest laureatem I nagrody na III Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. B.
Paprockiego w Bydgoszczy, I nagrody na XXIII Międzynarodowym Konkursie im. I.
Godina we Vrablach na Słowacji, I nagrody na IX Międzynarodowym Konkursie
Wokalnym Bella Voce w Busku-Zdroju, II nagrody na V Międzynarodowym
Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria, a także laureatem nagrody
specjalnej jednego z największych konkursów wokalnych - 42. International Hans
Gabor BELVEDERE Singing Competition 2024 oraz XX Międzynarodowego
Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Nagrody Fundacji
Kościuszkowskiej dla wyróżniającego się śpiewaka Akademii Operowej, a także
finalistą 13. Klaudia Taev Competition for Young Opera Singers w Parnu w Estonii.
Jacek Rogala
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992).
Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali: Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.
W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał
na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury
i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP.
W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów w Bukareszcie 2013-2019, I Konkurs Wiolonczelowy im. D. Połońskiego w Łodzi 2021, Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku 2022). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000).
Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego
w Kielcach. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury i profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi.
Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pierwszej i trzeciej kadencji. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.
Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna (POR) oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego (NOSPR) zwyciężyły
na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał nagrań płytowych, w tym m.in. czteroczęściowy cykl pt. Album Polski, We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika, Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej oraz premierowe nagrania kompozycji Ryszarda Bukowskiego i Karola Anbilda.
W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego
i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej
z UMFC w Warszawie prowadził spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart,
P. Czajkowski).
Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji
i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej.
Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.
Piotr Matwiejczuk – dziennikarz radiowy, krytyk i publicysta muzyczny, absolwent Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2002 roku związany z Redakcją Muzyczną Programu 2 Polskiego Radia. Otrzymał nagrodę im. Witolda Hulewicza „za wybitne osiągnięcia radiowe” (2006). W latach 2012–2018 prowadził miesięcznik „Muzyka w Mieście” wydawany przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu. Od 2019 do 2021 roku jako redaktor naczelny kierował „Ruchem Muzycznym”. Od lutego 2024 roku jest zastępcą dyrektora Programu 2 Polskiego Radia.
strona główna
grudzień 2024
|