31 grudnia, sobota, g. 18:00, sala koncertowa

SYLWESTER W FILHARMONII

PAULINA HORAJSKA sopran
JACEK SZPONARSKI tenor
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
PIOTR MATWIEJCZUK prowadzenie

kup bilet on-line




Nim zabierzemy się do realizowania beztrosko złożonych przyrzeczeń na Nowy 2023 Rok, dobrze będzie spędzić ostatnie godziny żegnanego roku przy dźwiękach szampańskiej muzyki i w doborowym towarzystwie. Zagwarantują to Państwu Świętokrzyscy Filharmonicy pod batutą swojego szefa oraz młodzi śpiewacy wraz z niezastąpionym konferansjerem.

Paulina Horajska
Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (klasa dr hab. Agaty Kobierskiej), Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie (klasa dr hab. Jolanty Janucik) oraz Anton Brückner Privatuniversität w Linz (klasa prof. Roberta Holzera). Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Stephana MacLeoda, Andreasa Staiera, Markusa Hadulla, Rudolfa Piernaya, Roberta Holzera, Marka Rzepkę, Ewę Biegas, Olgę Pasiecznik, Helenę Łazarską oraz Iwonę Hossę.
Laureatka Międzynarodowego Konkursu im. R. Petraka w Żylinie (I nagroda), III Anton Brückner Privatuniversitat Operettenwettbewerb w Linz (nagroda specjalna), IV Międzyuczelnianego Konkursu Kameralnego we Wrocławiu (III miejsce), VIII Konkursu Impressio Art w Sopocie (nagroda specjalna) oraz VI Ogólnopolskiego Konkursu im. Krystyny Jamroz w Kielcach (wyróżnienie). Wielokrotna laureatka stypendium naukowego dla najlepszych studentów Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Współpracuje z Polską Operą Królewską, wykonując rolę Królowej Nocy w operze "Czarodziejski Flet" W. A. Mozarta oraz Drusilli w operze “Koronacja Poppei” C. Monteverdiego.
W Operze Śląskiej wykonuje role Yvette oraz Lolette w operze “La Rondine” G. Pucciniego oraz rolę Arseny w operetce J. Straussa “Baron Cygański”.
Występowała także w rolach Blondy w „Uprowadzeniu z Seraju” i Servilli w „Łaskawości Tytusa” W. A. Mozarta (Warszawska Opera Kameralna, Opera Kameralna w St. Petersburgu) i Anne w operze „Dziennik Anne Frank” G. Frida (Studio Bühne w Linz oraz Sirius Park of Culture w Soczi).
Wykonała pieśni F. Chopina na festiwalu “Chopin au Jardin” we współpracy z Instytutem Polskim w Paryżu. Ponadto występowała w Filharmonii Śląskiej, Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Studio Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Zakopiańskiej Atmie oraz Wiedeńskiej Leo Saal, Stadttheater Wels, Stadttheater Bad Hall.
Dokonała prawykonania opery "Orphan" autorstwa M. P. Łopackiego, wcielając się w rolę "She" . Materiał został zarejestrowany na płycie "Scrabble-Opera".
Prowadzi również klasę śpiewu w Konserwatorium im. S. M. Stoińskiego w Katowicach.


Jacek Szponarski – tenor
Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.
Występuje jako solista w Polskiej Operze Królewskiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Operze Bałtyckiej, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego jak również w filharmoniach w Warszawie, Krakowie, Opolu. W dorobku artystycznym posiada role w operach m.in. W.A.Mozarta (Belmonte, Tamino, Ferrando, Don Ottavio), G.Donizettiego (Nemorino) P.Czajkowskiego (Leński), G.Verdiego (Alfred), S.Moniuszki (Stefan) współpracując z takimi reżyserami jak Jurij Aleksandrow, Jitka Stokalska, Michał Znaniecki, Ryszard Cieśla, Dariusz Paradowski oraz dyrygentami - Grzegorz Nowak, Janusz Przybylski, Rafał Janiak, Marta Kluczyńska, Dawid Runtz, Przemysław Neumann, Zbigniew Graca, Marcin Sompoliński. Z powodzeniem wykonuje muzykę kantatowo-oratoryjną (m.in. Ewangelista w Weihnachtsoratorium czy Pasjach J.S.Bach) oraz lirykę wokalną.
Brał udział w prawykonaniu europejskim monoopery amerykańskiego kompozytora Michalea Schelle The End of Al Capone (rola tytułowa). Reprezentował kulturę polską na prestiżowych festiwalach zagranicznych - Melody of Yangtze River 2018 (Wuhan/Chiny) czy Festival Baroque d’Auvergne 2019 oraz 2021 (tourne/Francja). W skład jego dyskografii wchodzą: „Ave Maria”, „Jerzy Gablenz - Pieśni”, „Stanisław Moryto in memoriam” (nominacja Fryderyki 2021), „Stabat Mater - Ignacy Zalewski”.


Piotr Matwiejczuk
Muzykolog, krytyk muzyczny, dziennikarz Programu 2 Polskiego Radia, laureat nagrody im. Witolda Hulewicza za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości radiowej. Jest autorem kilku tysięcy autorskich audycji muzycznych, publicystycznych i reportażowych, opracowań muzycznych słuchowisk w Teatrze Polskiego Radia. Współpracował z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, jest redaktorem naczelnym miesięcznika Muzyka w Mieście. Publikował m.in. w Tygodniku Powszechnym, Ruchu Muzycznym, Gazecie Wyborczej, czasie Kultury, na portalu dwutygodnik.com.


Jacek Rogala
Kompozytor, dyrygent, profesor Akademii Muzycznej w Łodzi, od 2001 dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej, w której programuje także działalność artystyczną, w tym m.in. festiwal Świętokrzyskie Dni Muzyki. W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest członkiem III kadencji tej Rady. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a obecnie jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płytę We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz płytę Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej. W latach 2020 i 2022 poprowadził pierwsze nagrania płytowe muzyki Ryszarda Bukowskiego.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna