Niemal sto lat po premierze Księżniczka czardasza wciąż znajduje się na liście najchętniej oglądanych przedstawień. Nic w tym dziwnego, bowiem autorem dzieła był najwybitniejszy przedstawiciel nowszej operetki wiedeńskiej Imre Kálmán oraz znakomici libreciści – Leo Stein i Bela Jenbach. Stworzyli oni dzieło brawurowe, pełne humoru, zabawy, ale i wzruszeń, a przede wszystkim słynące z melodii, które nuci się długo po wyjściu z sali koncertowej.
Kálmán, obdarzony zmysłem dramaturgicznym, świetnie oddał w Księżniczce… atmosferę salonów austriacko-węgierskich, światka teatrów variétés, realistycznie odmalował postaci tak arystokratów, jak i szansonistek – gwiazd lokali, które nie cieszą się dobrą sławą.
Tytułowa księżniczka to Sylvia Varescu, gwiazda czardasza w budapeszteńskim varietes „Orfeum”. Kanwę opowieści stanowią perypetie miłosne Sylvii, zakochanej z wzajemnością w Edwinie, młodym arystokracie, którego rodzina jednak przeznacza na męża hrabianki Stasi. Oszukana i zawiedziona Sylwia postanawia wyjechać do Ameryki. Po powrocie pojawia się na balu w pałacu księstwa Lippert-Weylersheim jako mężatka – hrabina Kancsianu. Nikt z obecnych nie domyśla się, że to tylko mistyfikacja, i nie poznaje w niej dawnej artystki. Podczas balu, na którym mają być ogłoszone oficjalne zaręczyny Edwina i Stasi, rozgrywają się kluczowe dla operetki sceny, a w kulminacyjnym momencie Sylvia wyjawia Edwinowi swą tożsamość i zarzuca mu kłamstwo. Klasyką gatunku jest jednak szczęśliwe zakończenie – akt III przynosi rozwiązanie konfliktu, pogodzenie się zakochanej pary i wiadomość, że matka księcia również w przeszłości była… szansonistką.
W sylwestrowy wieczór Filharmonia zaprasza na Księżniczkę czardasza w specjalnie opracowanej wersji estradowej. Autorem opracowania, reżyserem i zarazem odtwórcą jednej z ról jest Jacek Woleński. W partii Sylwii Varescu wystąpi kielczanka – Renata Drozd. Hrabiankę Stasi kreować będzie Anna Leśniewska, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach, laureatka wielu konkursów, m.in. IX Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach 2012, na którym otrzymała wyróżnienie oraz nagrodę specjalną Filharmonii Świętokrzyskiej. W roli księcia Edwina zakochanego w Sylwii wystąpi Oskar Jasiński, który od 2010 roku zbiera słowa uznania za tę kreację w Śląskiej Operetce Kameralnej. Hrabiego Boniego, przyjaciela i opekuna Sylwii, poznamy w interpretacji Arkadiusza Dołegi – solisty Gliwickiego Teatru Muzycznego.
Przedstawienie jest w trzech aktach z przerwą po pierwszym akcie.
RENATA DROZD
Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Adeli Winiarskiej-Skrzyneckiej. Zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach wokalnych, m.in.: II miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie Młodych Sopranów im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju w 2002 (I miejsca nie przyznano), wyróżnienie i nagrodę specjalną za Pieśń zapomnianą na Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie w 1995. Debiutowała w 2001 w Operze Bałtyckiej w Gdańsku partią Micaëli w operze Carmen G. Bizeta. Od 2002 współpracuje z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie kreuje partię tytułową w Księżniczce czardasza E. Kálmána. W latach 2005-2012 była solistką Teatru Muzycznego w Lublinie. Od 2005 współpracuje z Filharmonią Dowcipu – autorskim programie Waldemara Malickiego i Jacka Kęcika. W Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Kielcach prowadzi klasę śpiewu. Jest laureatką Nagrody Województwa Lubelskiego za osobisty wkład w rozwój i upowszechnianie kultury polskiej oraz nagrody Miasta Kielce za promocję regionu świętokrzyskiego.
ANNA LEŚNIEWSKA
Urodzona w Białymstoku; absolwentka Historii Sztuki na KUL oraz studiów wokalnych w Akademii Muzycznej w Katowicach u adt Ewy Biegas. Jest laureatką konkursów: W Kręgu Muzyki Słowiańskiej (Katowice 2010), Iuventus Canti (Vrable 2010 i 2011) oraz IX Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach 2012, na którym otrzymała wyróżnienie oraz nagrodę specjalną Filharmonii Świętokrzyskiej. Na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączy w 2013 roku otrzymała nagrodę za najlepsze wykonanie utworu współczesnego, najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta oraz nagrodę za wybitne wykonanie pieśni. W 2011 roku debiutowała na deskach Opery Śląskiej partią Lucy w operze komicznej Gian Carla Menottiego The Telephone or L’amour a trois. W tym samym roku dokonała nagrania operetki Karola Szymanowskiego Loteria na mężów do Archiwum Polskiego Radia z NOSPR, kolęd dla Polskiego Radia Katowice oraz płyty Kolędy i pastorałki z Chórem Politechniki Szczecińskiej. Współpracuje również z Krakowską Operą Kameralną.
OSKAR JASIŃSKI
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach. Laureat II nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina Iuventus Canti we Vrablach na Słowacji, III nagrody na V Konkursie Pieśni i Arii im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach oraz Śląskiej Sceny Młodej Opery z Wiesławem Ochmanem w Siewierzu. W 2011 otrzymał nagrodę specjalną Związku Artystów Scen Polskich na IX Międzynarodowym Festiwalu Wokalnym Belcanto. W 2012 reprezentował Polskę na XXIV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Klasycznej „Styczniowe wieczory muzyczne” w Brześciu na Białorusi. Od roku 2010 kreuje partię księcia Edwina w operetce Księżniczka czardasza E. Kalmanna, od 2012 Kamila de Rossillon w Wesołej wdówce F. Lehara, a od 2013 Stefana w Strasznym dworze S. Moniuszki w ramach działalności Śląskiej Operetki Kameralnej. Brał udział w nagraniu opery Dziecko i czary M. Ravela dla Polskiego Radia w Katowicach. Współpracuje z Filharmonią Śląską, Zabrzańską, Sudecką, Kaliską.
ARKADIUSZ DOŁĘGA
Śpiew solowy ukończył na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Jana Ballarina. W 1991 roku otrzymał stypendium Bachakademie w Stuttgarcie w klasie prof. A. Baldina. Występował na koncertach muzyki sakralnej w kraju i w Niemczech. Od 1992 jest solistą Gliwickiego Teatru Muzycznego. Współpracuje i koncertuje z Filharmonią Śląską, Zabrzańską i Operą i Operetką w Szczecinie. Współtworzy gliwicki zespół wokalny Sing Connection.
JACEK WOLEŃSKI
Konferansjer, dziennikarz muzyczny, popularyzator muzyki, stały współpracownik Filharmonii Zabrzańskiej, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej i Radia Piekary.
Opatrywał słowem koncerty większości polskich orkiestr, w tym: Filharmonii Narodowej, WOSPR, NOSPR, Sinfonii Varsovii, Orkiestry Radiowej „Amadeus”, Polskiej Orkiestry Radiowej, oraz wielu zagranicznych, jak: Chicago Chamber Orchestra, Josef Lanner Orchester, Vienna Jazz Orchester, Juilliard Quintett, Wiener Kammerorchester. Komentuje koncerty szeregu festiwali i jest dyrektorem artystycznym Śląskiego Festiwalu im. L. v. Beethovena w Głogówku, „4 pór roku” w Kielczy, Loretańskich Wieczorów Organowych w Głogówku, „Silesia-Pradziad” w Kędzierzynie Koźlu; a także pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym festiwali: im. M. Brosiga w Paczkowie, C. M. von Webera w Pokoju, Lądeckie Lato Muzyczne w Lądku Zdroju, „Piekarski Salon Muzyczny” w Piekarach Śląskich, „Koncerty pod renesansowym stropem” w Tarnowskich Górach, „Muzyczne czwartki u św. Jacka” w Bytomiu, Muzyczna Akademia Zdrowia w GCR „Repty”, „Muzyka w starych kościołach Miechowic”. Na swym koncie artystycznym ma również wykonanie partii Froscha w Zemście nietoperza, Feriego w Księżniczce czardasza i Zety w Wesołej wdówce.
W 2010 uhonorowano go Nagrodą Marszałka Województwa Opolskiego za wybitne osiągnięcia artystyczne, natomiast w roku 2012 otrzymał od Ministra Kultury medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.
JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej.
powrót do strony głównej
|