31 stycznia, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
KURPIŃSKI KONTRA DONIZETTI


MARTA BŁASZAK sopran
GABRIELA KLEBAN sopran
RADOSŁAW BLONKA baryton
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
TOMASZ BUGAJ dyrygent
ADAM CZOPEK słowo o muzyce

Karol Kurpiński
Ruiny Babilonu: Uwertura do opery
Zamek na Czorsztynie: Pieśń obłąkanej Wandy
Jadwiga, Królowa Polska: recytatyw Jadwigi Jakież wzruszenie, jakie serca bicie
aria Jadwigi Boże, daj mi męstwo...
aria Konrada Przybądźcie piekielne jędze
Gaetano Donizetti
Don Pasquale: Uwertura do opery
Lucrezia Borgia: aria Lucrezii z II aktu M'odi, ah, m'odi
aria Lucrezii z I aktu Com' e bello...
Napój miłosny: aria Belcore z I aktu Come paride vezzoso
aria Adiny z I aktu Della crudele Isotta
aria Adiny z II aktu Prendi, per me sei libero


kup bilet on-line

To już trzeci muzyczny "pojedynek" Kurpińskiego z włoskim kompozytorem. Po Bellinim i Rossinim przyszedł czas na Donizettiego. To koncert zestawiający ze sobą twórczość dwóch znakomitych kompozytorów późnego klasycyzmu/początku romantyzmu. Obaj byli rówieśnikami, obaj tworzyli niezapomniane melodie i wspaniałe opery. Arie którego z nich zyskają większe uznanie publiczności – Kurpińskiego czy Doznizzetiego...?
Pomysłodawcą programu jest wybitna śpiewaczka i pedagog prof. Jadwiga Rappé..

Marta Błaszak
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu solowego prof. zw. dr hab. Bożeny Harasimowicz. Wydobyła z niepamięci zapomniane utwory hrabianki Marii Zamoyskiej, której poświęciła temat pracy magisterskiej pod kierunkiem prof. dr hab. Piotra Kusiewicza.
Partie:
Dama II w międzywydziałowym projekcie W.A. Mozart – Die Zauberflöte KV 620 / Czarodziejski flet KV 620 według autorskiej koncepcji reżyserskiej Magdaleny Boć wystawionym na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie (2024);
Damon w uwspółcześnionej wersji Acisa i Galatei G.F. Haendla w reżyserii Marty Jankowskiej zrealizowanej w ramach V Festiwalu Dworów i Pałaców Pomorza (2024);
Koncert "Dla przyszłości. Dla pokoju" J.S. Bach – Magnificat BWV 243 z udziałem Orkiestry Kameralnej Camerata Gedania, dyr. Przemysław Stanisławski (2024);
Partia Vagausa w oratorium A. Vivaldiego Juditha triumphans devicta Holofernis barbarie RV 644, z udziałem Orkiestry Kameralnej Camerata Gedania, dyr. Przemysław Stanisławski (2023);
Koncert "Karol Szymanowski – Mistrz Pieśni" (kierownictwo artystyczne, scenariusz, przygotowanie solistów, prowadzenie koncertu: prof. dr hab. Jadwiga Rappé, 2023);
Pieśni Szalonego Muezina Op. 42 Szymanowskiego podczas koncertu z cyklu "Skarbnica Muzyki Wokalnej": Im wunderschönen Monat Mai (2023);
Koncert Febus, Midas i Pan – czyli J.S. Bach w żywiole antyku greckiego (rola Mercuriusa, przygotowanie wokalne artystów, tłumaczenie tekstów i prowadzenie: prof. dr hab. Jadwiga Rappé (2023);
Koncert na zakończenie Roku Jubileuszowego – oprawa mszy św. za zmarłych pedagogów, pracowników i studentów aMuz: Stanisław Moniuszko – Msza żałobna na cztery głosy z towarzyszeniem organów, g-moll (2022)
Role teatralne:
Brzydkie Kaczątko w prapremierze spektaklu Andersen w świecie swoich baśni Teatru Pana O. w reżyserii Artura Niedźwiedzia (2024)
Nagrody:
III nagrody w V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym “Bella Voce” w Busku-Zdroju (2021);
wyróżnienie w IV Uczelnianym Konkursie “Polska Miniatura” w Gdańsku (2021);
wyróżnienie w III Konkursie Wokalnym im. Carla Loewego (2021);
nagroda honorowa I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Marii Zamoyskiej w Kórniku (2023) za wydobycie z niepamięci utworów Patronki Konkursu i inspirujące działania artystyczne propagujące twórczość Marii Zamoyskiej.
Osiągnięcia naukowe:
wykład: “Życie i twórczość muzyczna hrabianki Marii Zamoyskiej” podczas sesji naukowej w ramach XI Gdańskich Dni Wokalistyki “Musica Wokale 2021” oraz dla uczestników Programu Edukacji Medialnej Szkoła Generałowej (z okazji 85. rocznicy śmierci hrabianki Zamoyskiej);
wykład “Współczesna recepcja twórczości hrabianki Marii Zamoyskiej” podczas sesji naukowej w ramach XII Gdańskich Dni Wokalistyki “Musica Vocale 2023”.
Nagrania:
płyta “Maria Zamoyska – ze śpiewnika Szkoły Domowej Pracy Kobiet” (2023);
klip z utworem “Agnus” kompozycji Dariusza Tabisza, nawiązującego do twórczości Marii Zamoyskiej;
słuchowisko “Hrabia” - przygotowane przez Radio Poznań, Stowarzyszenie Teatralne Legion i Fundację Zakłady Kórnickie w setną rocznice śmierci Patrona Roku 2024, Władysława Zamoyskiego (scenariusz i reżyseria Sławomir Bajew, muz. Dariusz Tabisz).


Gabriela Kleban
Absolwentka studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Bożeny Harasimowicz, a także absolwentka studiów licencjackich na kierunku Teoria muzyki.

Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich z takimi artystami, jak: Iwona Hossa, Anna Jeremus-Lewandowska, Ulrike Sonntag, Sofija Cingula. W 2021 i 2023 roku uczestniczyła w kursie mistrzowskim wykonawstwa pieśni renesansowej z towarzyszeniem lutni, prowadzonym przez Jana Čižmářa.
Ma na swoim koncie koncerty z orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot (m.in. światowe prawykonanie kompozycji Bernarda Stielera), a także z zespołami muzyki dawnej, takimi jak Ensamble Inegalité i Orkiestra Musica Antiqua im. Andrzeja Szwalbego. W grudniu 2022 roku towarzyszyła Raphaelowi Höhnowi i Café Zimmermann w wykonaniu Kantaty BWV 55 J.S. Bacha podczas festiwalu Actus Humanus Nativitas. W październiku 2023 roku zadebiutowała podczas festiwalu ORGANy PLUS+ – premierowe wykonanie Missa in D Wojciecha Dankowskiego oraz koncert Bach in Gdańsk III (1704).
Na jej repertuar składają się liczne partie operowe i oratoryjne, a także kantaty i pieśni.


Radosław Blonka
Jest absolwentem PSM im. I. J. Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim oraz Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdaosku, który ukooczył z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego prof. Piotra Kusiewicza. Swoje umiejętności wokalne rozwijał na licznych kursach mistrzowskich pod okiem takich pedagogów jak: Jadwiga Rappe, Kałudi Kałudow czy Olga Pasiecznik. Jest laureatem kilkudziesięciu konkursów wokalnych, w tym II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Bella Voce oraz nagrody im. Anny Kościelniak na I Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars Et Gloria w Katowicach. Jako solista oraz członek zespołów wokalnych występuje na licznych koncertach i festiwalach muzycznych na terenie całego kraju a także w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Szwajcarii, Danii, Szwecji, Norwegii, na Litwie i Łotwie. W 2024 r. wziął udział w ponad 70 koncertach wykonując zarówno repertuar klasyczny (Requiem G. Faure oraz recital polskich pieśni romantycznych w Londynie) jak i musicalowy (Król Lew i Nędznicy na wielu prestiżowych scenach m.in.: w Wiedniu, Lipsku, Berlinie, Dreźnie, Bazylei, Frankfurcie, Zurychu, Goeteborgu, czy Kopenhadze).


Tomasz Bugaj
Tomasz Bugaj jest kierownikiem Katedry Dyrygentury w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Do 2005 roku piastował funkcję Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Filharmonii Krakowskiej (od 1998), a w latach 2006–2008 był Dyrektorem Muzycznym Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie. Jest jednym z czołowych przedstawicieli powojennej generacji dyrygentów polskich. Urodził się w 1950 roku w Kłomnicach, ukończył II LO im. R. Traugutta i PSM II stopnia w Częstochowie. Studiował dyrygenturę (1969–1974) u prof. Stanisława Wisłockiego w warszawskiej Akademii Muzycznej oraz muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (1969-1972). Bezpośrednio po ukończeniu studiów podjął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie awansował po kolei ze stanowiska asystenta dyrygenta (m.in. Kazimierza Korda, Jerzego Maksymiuka, Jurgena Jurgensa) na dyrygenta i wreszcie na dyrektora muzycznego tejże opery. Z Warszawską Operą Kameralną odbył liczne tournée po Europie i Stanach Zjednoczonych, dyrygując operami Haydna, Pergolesiego, Cimarosy, Paisiella, Telemanna, Händla, Rossiniego i Donizettiego, a specjalizując się – przede wszystkim – w dziełach Mozarta. Przełomem w karierze Tomasza Bugaja była pierwsza nagroda w Międzynarodowym Konkursie w Bristolu w 1978 roku. Dzięki temu sukcesowi przez kilka następnych sezonów występował on z Bournemouth Symphony Orchestra i Bournemouth Sinfonietta oraz nawiązał kontakty z wieloma wiodącymi zespołami brytyjskimi, m.in. z orkiestrami: London Philharmonic, Royal Scottish National, Royal Liverpool Philharmonic, BBC Philharmonic, BBC Scottish Symphony, BBC Welsh, Scottish Chamber i Ulster. W Polsce Tomasz Bugaj był dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980–1984), Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (1987–1990) oraz regularnym gościem wiodących orkiestr polskich: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonii Varsovii i Polskiej Orkiestry Kameralnej. Równie aktywny był na polu operowym, gdzie współpracował z takimi teatrami operowymi, jak: Opera Łódzka. Poznańska i Gdańska, teatry operowe w Aachen, Leeds (Opera North), Bilbao i Pamplonie. W Niemczech Tomasz Bugaj dyrygował orkiestrami w następujących miastach: Aachen, Berlin, Bochum, Duisburg, Essen, Hagen, Flennsburg, Herford (Nordwestdeutche Philharmonie), Gelsenkirchen, Karlsruhe, Mannheim, Monachium (Münchener Rundfunk Orchester), Stuttgart, Saarbrücken, Weimar i Wiesbaden. W latach 1997–2007 był profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie kierował katedrą dyrygentury symfoniczno-operowej. Tomasz Bugaj wielokrotnie dyrygował orkiestrą Mozarteum w Salzburgu oraz orkiestrami w Bergen (Norwegia), Turku (Finlandia), RTL Luxemburg, Orquesta Nacional de España (Madryt), Orquesta Simfonica de Gran Canaria, Orquesta Simfonica de Bilbao, National Chamber Orchestra w Waszyngtonie, Orchestra of the RTE w Dublinie, Orchestra Sinfonica de Chile, Orchestra Sinfonica Siciliana w Palermo, Filharmonią Słowacką w Bratysławie, Rosyjską Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Moskwie i wieloma innymi. Wśród wielu sal koncertowych, w których występował, wymienić można m.in.: Filharmonię Berlińską i Berliński Schauspielhaus, Grieghallen w Bergen, Alte Oper we Frankfurcie, Herkulessaal w Monachium, Liederhalle w Stuttgarcie, Royal Festival Hall i Barbican Hall w Londynie, Teatro la Fenice w Wenecji, Grosses Festspielhaus w Salzburgu i Wielką Salę Konserwatorium Moskiewskiego. Tomasz Bugaj brał udział w wielu festiwalach międzynarodowych, takich jak: Festival de Asturias, Bath Intemational Festival of Music and Arts, Berliner Festwochen, Festspillene in Bergen, Carinthian Summer, Cheltenham International Festival of Music, Istambul International Festival, Wratislavia Cantans, Gaude Mater, włoskich festiwalach w Lukce, Mediolanie, Ravello i Taorminie. Był zapraszany do udziału w wielu konkursach wokalnych: w Pamplonie, Bilbao i Warszawie, gdzie dyrygował podczas końcowych przesłuchań i koncertów laureatów oraz uczestniczył w pracach jury. Tomasz Bugaj nagrywał dla takich wytwórni, jak: Orpheo, Polskie Nagrania, Yedang (Korea Południowa), Musiques Suisses. Nagrywał też dla Polskiego Radia, TVP, Westdeutscher Rundfunk, Bayerischer Rundfunk i BBC.


PGE Polska Grupa Energetyczna - Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga



strona główna

styczeń 2025