30 września, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
INAUGURACJA SEZONU ARTYSTYCZNEGO


JAN NOWICKI recytator
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
ANNA PARKITA słowo wstępne

Zbigniew Kruczek Sceny litewskie na podstawie epopei Pan Tadeusz Adama Mickiewicza
Całość składa się z dziewięciu scen:
- Introdukcja – Inwokacja
- Tadeusz i Zosia
- Zamek (Historia Horeszków)
- Grzybobranie – Umizgi (Telimena i Hrabia)
- Łowy – Koncert Wojskiego
- Mrówki
- Zaścianek (Kiedy ranne wstają zorze)
- Bitwa (Ostatni Zajazd na Litwie)
- Rok 1812 (Przemarsz Napoleona i Legionów)
- Jacek Soplica (Przebaczenie)
- Kochajmy się (Koncert Jankiela – Wielki Polonez)


„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury - Interwencje. Edycja 2022.

MKiDN  NCK

kup bilet on-line




W utworze kompozytor w sposób artystyczny splótł szereg istotnych historycznych cytatów muzycznych, do których należą: Witaj Panno pieśń anonimowa na odsłonięcie obrazu Matki Boskiej Ostrobramskiej w Wilnie sprzed 1823 roku; Matko Miłosierdzia pieśń do Matki Boskiej Ostrobramskiej (kompozycja Romualda Twardowskiego do tradycyjnego tekstu); Franciszek Karpiński Kiedy ranne wstają zorze; Jean-Babtiste Lully La Marche des soldats de Turenne; Aleksiej Fiodorowicz Lwow hymn narodowy Rosji Carskiej Boże, zachowaj Cara; Józef Wybicki hymn narodowy Polski Mazurek Dąbrowskiego; Claude Joseph Rouget de Lisle hymn narodowy Francji La Marseillaise; Fryderyk Chopin Mazurek Trzeciego Maja.


Jan Nowicki
Aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, reżyser teatralny, pedagog, felietonista, pisarz i poeta. Zagrał w ponad 240 filmach. Przez ponad 30 lat jego teatralną kolebką był Stary Teatr w Krakowie, gdzie zagrał dziesiątki ról, a kreacje Stawrogina w Biesach, Rogożyna w Nastazji Filipownej, Artura w Tangu czy księcia Konstantego w Nocy listopadowej przeszły do historii polskiego teatru. Jest autorem kilku książek, których głównym motywem stało się przemijanie. Pisze również wiersze, teksty piosenek i kolęd. Studiował na Wydziale Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie. Zadebiutował w Zaproszeniu do zamku Jeana Anouilha na deskach Starego Teatru w Krakowie (1964). Na ekranie debiutował w 1963. Związany z kręgiem twórców kabaretu Piwnica pod Baranami. Jest laureatem, m.in.: II Opolskich Konfrontacjach Teatralnych w Opolu za rolę Wielkiego Księcia Konstantego w Nocy listopadowej S. Wyspiańskiego w reż. A. Wajdy w Starym Teatrze w Krakowie (1977), Złotej Kaczki za rolę Szu w filmie Wielki Szu w reż. S. Chęcińskiego (1984), Złotej Maski za rolę Iwana Czebutykina w spektaklu Trzy siostry A. Czechowa w Teatrze Bagatela w Krakowie (2002), XIX Tarnowskiej Nagrody Filmowej za rolę Imre Nagya w filmie Niepochowany w reż. Marty Meszaros (2005), nagrody na XXXIII Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za rolę męską w filmie Jeszcze nie wieczór w reż. Jacka Bławuta (2008), Złotego Lauru za mistrzostwo w sztuce aktorskiej (2008).


Zbigniew Kruczek
Urodził się w 1952 r. w Lubaczowie, gdzie uczęszczał do Szkoły Podstawowej nr 1. Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu. Studiował grę na organach w klasie Romualda Sroczyńskiego. Własne kompozycje tworzył w klasie Andrzeja Koszewskiego. Kontynuował naukę w Królewskim Konserwatorium w Brukseli jako organista w klasie mistrzowskiej Leopolda Sluysa i równocześnie jako kompozytor pod kierunkiem Jacqueline Fontyn. Koncertuje w wielu krajach Europy, Ameryki Północnej i Afryki.


Jacek Rogala
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną. Od 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie. W latach 90. był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, współpracował z Capellą Bydgostiensis i przebywał na stypendium im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. Pracował w Redakcji Muzycznej PR we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, kierował również Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II PR. Był prezesem i wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Jest również kierownikiem Katedry Dyrygentury Akademii Muzycznej w Łodzi. Dokonał prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płytę z nagraniem utworu 3 dla 13 uhonorowano dwoma Fryderykami. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płyty We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi na pierwszy koncert w nowej siedzibie. Dokonał również nagrań płytowych muzyki koncertującej Ryszarda Bukowskiego.
Otrzymał brązowy medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis oraz nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.


Anna Parkita
pochodząca z Kielc pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Jerzego Sulikowskiego oraz prof. Jarosława Drzewieckiego. Studentka studiów podyplomowych w prestiżowej La Schola Cantorum w Paryżu w klasie prof. Eugena Indjica. Obecnie pracuje w Katedrze Muzyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach (od 2017 r. na stanowisku asystenta) oraz w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Kielcach (jako nauczyciel fortepianu i akompaniator). W roku 2020 uzyskała stopień doktora sztuki nadany przez Senat Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, a jej praca dotycząca twórczości fortepianowej Antoniego Kątskiego została uznana za niezwykle cenny wkład dla dyscypliny sztuki muzyczne. Pod koniec roku 2020, nakładem wydawnictwa DUX ukazała się jej pierwsza solowa płyta Antoni Kątski Piano Sonatas, o której opowiadała m. in. jako gość audycji „Płytomania” na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Uczestniczka wielu festiwali i kursów mistrzowskich, podczas których współpracowała z wybitnymi pedagogami, takimi jak: K. Kenner , M. Woskriesienski, L. Grychtołówna, A. Ebi czy A. Jasiński. Laureatka nagród, m. in. takich jak: II Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Music Without Limits na Litwie (2012), Nagroda Chopinowska przyznana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (2013), Nagroda Dyrektora Instytutu Słowackiego w Warszawie (2017), Nagroda Indywidualność Forum przyznana podczas XIII Międzynarodowego Forum Pianistycznego w Sanoku (2018). Stypendystka rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jako solistka i kameralistka występowała w wielu miejscach w kraju i za granicą (Francja, Włochy, Litwa, Ukraina, Słowacja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone).
Współautorka monografii naukowej: Cyfrowa przestrzeń kultury i edukacji muzycznej (Wydawnictwo UJK, Kielce 2018), Autorka/współautorka recenzowanych artykułów:
– Reminiscencje wojenne w sonatach fortepianowych Sergiusza Prokofiewa („Zeszyty Studenckiego Ruchu Naukowego UJK w Kielcach”, t. XXVI cz. I, Kielce 2017).
– Znaczenie muzykoterapii w położnictwie i neonatologii („Pielęgniarstwo XXI wieku” nr II/2018).

PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
Mecenas Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna