30 kwietnia 2021, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
BARWY ROMANTYZMU
BARTOSZ KOZIAK wiolonczela
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MAREK PIJAROWSKI dyrygent
E. GRIEG Taniec norweski nr 1 op.35
A. DVOŘÁK Rondo g-moll op. 94 na wiolonczelę i orkiestrę
A. DVOŘÁK Silent Woods (Klid) op. 68 na wiolonczelę i orkiestrę
P. CZAJKOWSKI Pezzo capriccioso op. 62 na wiolonczelę i orkiestrę
L. van BEETHOVEN V Symfonia c-moll op. 67
Koncert na VOD
Wykup dostęp
Na początek koncertu zaprosimy Państwa na smutny Taniec norweski op. 35 Edvarda Griega napisany ok. roku 1881, który powstał w wyniku fascynacji kompozytora folklorem norweskim.
Później poznamy trzy utwory na wiolonczelę i orkiestrę: Antonína Dvořáka Rondo g-moll op. 94 (1891), zadedykowane Hanusowi Wihanowi, wiolonczeliście Czeskiego Kwartetu Smyczkowego, oraz Silent Woods czyli Cichy las z1893 (czeskie Klid) – utwór o charakterze lirycznym.
Pezzo capriccioso op. 62 – to dzieło Piotra Czajkowskiego skomponowane w 1887.w ponurej tonacji h-moll.
Wszystkie kompozycje w aranżacji na wiolonczelę i orkiestrę wykona Bartosz Koziak, wiolonczelista z wieloma nagrodami na koncie.
Utworu kończącego koncert chyba nie trzeba przedstawiać melomanom. To po prostu słynna „piątka” Ludwiga van Beethovena z równie słynnym motywem – „tak los puka do drzwi”, który przewija się przez całe dzieło.
Orkiestrą Filharmonii pokieruje znakomity Marek Pijarowski, doskonale znany i podziwiany przez publiczność polską i zagraniczną.
BARTOSZ KOZIAK
Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a. W 1988 roku otrzymał I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym w Elblągu i I nagrodę Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w Konkursie na Indywidualność Muzyczną Krakowa, a także stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki. Jest również zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 roku w Warszawie i laureatem nagrody specjalnej na konkursie Praskiej Wiosny w 2006 roku. Ponadto otrzymał nagrody specjalne na Konkursach Czajkowskiego w Moskwie i ARD w Monachium oraz Programu 2 Polskiego Radia. W latach 2003 i 2004 był stypendystą Rządu Francuskiego. Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Nagrywał dla Polskiego Radia. Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym Concerto grosso pod dyrekcją kompozytora. Artysta występuje jako solista i kameralista. Współtworzy Warszawską Grupę Wiolonczelową Cellonet.
MAREK PIJAROWSKI
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną w klasie dyrygentury Tadeusza Strugały, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Naukę uzupełniał na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Weimarze u Arvida Jansonsa, a także jako stypendysta w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu u Carla Österreichera. Tam zetknął się bezpośrednio ze sztuką dyrygencką Herberta von Karajana, Leonarda Bernsteina, Georga Soltiego, Claudio Abbado. Debiutował we Wrocławiu w 1973. W 1974, jako najmłodszy uczestnik, zdobył I miejsce na konkursie dyrygenckim im. G. Fitelberga w Katowicach, a w 1977 był finalistą Konkursu im. H. von Karajana w Berlinie. Szefował Filharmonii Wrocławskiej oraz Polskiemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova. Był dyrektorem artystycznym Filharmonii Łódzkiej. Od 2007 pełni funkcję szefa-dyrygenta Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Posiada status stałego gościnnego dyrygenta Filharmonii Pomorskiej. Jest profesorem zwyczajnym. Zasiada w jury konkursów dyrygenckich.
strona główna
Kwiecień 2021
|