Zapraszamy na kanał YT
30 marca 2021, wtorek, godz. 18:30, sala kameralna SCENA DLA MUZYKI POLSKIEJ TRIO BASTARDA TOMASZ POKRZYWIŃSKI wiolonczela MICHAŁ GÓRCZYŃSKI klarnet kontrabasowy PAWEŁ SZAMBURSKI klarnety PIOTR Z GRUDZIĄDZA: Pax eterna; Predulcis eurus; Presulem ephebeatum; Presidorum erogatrix; Kyrie fons bonitatis; Presulis eminenciam; Promitat eterno Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca, finansowany Postać Piotra (Wilhelmiego) z Grudziądza jest mało znana –odkryto go na nowo w połowie lat 70. XX wieku. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie niezwykle ciekawy zabieg, którym posłużył się kompozytor, aby ukryć i jednocześnie zaznaczyć swoją tożsamość. Uczynił to za pomocą akrostychów: pierwsze litery tekstów jego utworów układają się w imię P-e-t-r-u-s d-e G-r-u-d-e-n-c-z. Urodził się najprawdopodobniej w 1392 roku, studiował w Akademii Krakowskiej. Był kapelanem króla niemieckiego i cesarza Fryderyka III Habsburga. Jego utwory znane były na terytorium całej Europy Środkowej, wykonywali je uczniowie i studenci, zakonnicy i mieszczanie, nie tylko w Polsce i Czechach, lecz również w krajach niemieckojęzycznych. Niektóre z kompozycji Piotra z Grudziądza zyskały wielką popularność, sięgającą połowy XVII wieku. W jego dorobku znajdujemy zarówno proste łacińskie pieśni, jak też wyrafinowane pod względem konstrukcji motety i kanony. Współcześnie twórczość Piotra z Grudziądza zachwyciła nie tylko europejskich muzykologów, ale przede wszystkim słuchaczy oraz muzyków specjalizujących się w wykonawstwie historycznym w całej Europie. Jego kompozycje trafiły do repertuaru najważniejszych zespołów muzyki dawnej. Do grona ambasadorów i propagatorów twórczości Piotra z Grudziądza dołączyło niedawno również trio Bastarda. Podejście warszawskiego zespołu znacząco różni się jednak od typowej praktyki historycznej. Manuskrypty i starodruki stały się dla Bastardy punktem wyjścia do opowiedzenia tej muzyki własnym językiem. Pozostając w obszarze sacrum i zachowując wiele oryginalnych elementów kompozycji, Trio przearanżowało te utwory, dostosowując je do własnego, bardzo nietypowego instrumentarium, a przede wszystkim – filtrując je przez wrażliwość i doświadczenia muzyków XXI wieku.
TRIO BASTARDA |