Koncertowi towarzyszyć będzie wystawa ikon, którą zaprezentujemy w Sali im. Karola Anbilda (poziom pierwszy Filharmonii). Prace podziwiać można już od godz. 18.00, a także po zakończeniu koncertu.
Zapewne wielu z nas w pamięci ma poruszającą scenę z filmu Miloša Formana Amadeus, gdy umierający Mozart dyktuje nadwornemu kompozytorowi cesarza Józefa II – Salieriemu – zapis nutowy Requiem, a w tle słychać Confutatis i pierwsze dźwięki Lacrimosy...
To niezwykła okazja móc wysłuchać to ponadczasowe, nieśmiertelne dzieło całego życia geniusza z Salzburga. Filharmonie oszczędnie umieszczają Mozartowskie arcydzieło w repertuarze ze względu na duży aparat wykonawczy i związane z tym koszta. Nie mniej ważną sprawą jest tu również pora roku czy też specjalny dzień – taką „oprawę” wymusza szczególny charakter dzieła.
Kompozycja składa się z kilkunastu części pełnych uczucia i dramatycznego wyrazu. Mozart nie zdołał dokończyć Requiem. Zadania tego podjął się – nie jak chce legenda – Salieri, lecz uczeń Mozarta – Süssmayr. Dokonał tego tak mistrzowsko, że długo zastanawiano się, która część jest czyjego autorstwa. „Nie napisał tego Mozart – niech będzie. Ale ten, kto to napisał, jest Mozartem”. I tak to odbieramy, gdy nadarzy się długo wyczekiwana okazja, by usłyszeć tę wspaniałą muzykę.
W Filharmonii Świętokrzyskiej wystąpi: Renata Drozd – sopran, Magdalena Idzik – alt, Tomasz Krzysica – tenor, Zbigniew Dębko – bas-baryton, Chór Instytutu Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w przygotowaniu Teresy Romańskiej oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej. Całość poprowadzi Jacek Rogala.
Koncertowi towarzyszyć będzie wystawa ikon, którą zaprezentujemy w Sali im. Karola Anbilda. Wystawa przedstawia dorobek osób biorących udział w warsztatach pisania ikon pod kierunkiem Alicji Tuz. Warsztaty od czterech lat działają przy Oratorium Świętokrzyskim św. Jana Bosko w Kielcach, obecnie skupiają około 25. nieprofesjonalnych artystów. Ekspozycja składa się z ok. 50 prac: w tym ikony Chrystusa – Mandylion, Pantokrator – oraz ikony Matki Bożej, ikony świąteczne i ikony Krzyża.
RENATA DROZD
Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Adeli Winiarskiej-Skrzyneckiej, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, m.in. u prof. Ingrid Kremling (Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu), prof. Ryszarda Karczykowskiego (AM w Krakowie) oraz prof. Christiana Elssnera (AM w Dreźnie). Zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach wokalnych, jak m.in.: II miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie Młodych Sopranów im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju w 2002 (I miejsca nie przyznano), wyróżnienie i nagrodę specjalną za Pieśń zapomnianą na Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie w 1995, w 1999 została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belvedere w Wiedniu. Debiutowała w 2001 w Operze Bałtyckiej w Gdańsku partią Micaëli w operze Carmen G. Bizeta. Od 2005 jest solistką Teatru Muzycznego w Lublinie. Od 2005 występuje w autorskim programie Waldemara Malickiego i Jacka Kęcika – Filharmonia Dowcipu.
MAGDALENA IDZIK
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Małgorzaty Marczewskiej. Studia kontynuowała w Mediolanie pod kierunkiem Vittorio Terranovy i w Londynie u Joy Mammen. Otrzymała stypendium Promocja Talentu przyznawane przez Fundację Ewy Czeszejko-Sochackiej. W 2001 ukończyła we Włoszech Akademię Rossiniowską pod kierunkiem znakomitego dyrygenta Alberta Zeddy. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zadebiutowała w spektaklu Śpiewnik domowy S. Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn. Ważnym wydarzeniem w karierze śpiewaczki był udział w wykonaniu Requiem Mozarta podczas uroczystego koncertu dla królowej belgijskiej Fabioli w piątą rocznicę śmierci króla Baudouina, koncert galowy z Andreą Bocellim w Teatrze Wielkim w Łodzi, koncert poświęcony pamięci Giuseppe Sinopoliego (Piza) oraz uroczysta gala Gwiazdy dla Europy pod batutą argentyńskiego tenora i dyrygenta José Cury.
TOMASZ KRZYSICA
Absolwent gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie H. Mickiewiczówny; jako student uczestniczył w krajowych i zagranicznych kursach mistrzowskich, m.in. u Fedory Barbieri, Rolanda Paneraia, Ryszarda Karczykowskiego. Jest laureatem Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (III nagroda i Nagroda Specjalna, 1999), Międzynarodowego Konkursu Głosów Operowych „Rosetum” w Mediolanie (I nagroda, 2001) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (II nagroda i Nagrody Specjalne, 2001). Otrzymał także “Premio Basiola” - nagrodę włoskiej krytyki muzycznej dla najciekawszej osobowości artystycznej włoskich konkursów wokalnych w 2001. Debiutował partią Lenskiego w Eugeniuszu Onieginie w Operze Bałtyckiej. W 2000 związał się z Warszawską Operą Kameralną. W 2001 został zaproszony do roli Cassia w premierze Otella Verdiego na scenie Theatre du Capitole w Tuluzie
Mszę In tempore belli Haydna śpiewał w paryskim Théatre des Champs-Elysées, a także podczas Festiwalu w Nantes z towarzyszeniem Francuskiej Orkiestry Narodowej pod batutą Charlesa Dutoit, Requiem Mozarta – na Festiwalu w Saint-Denis z filharmonikami francuskimi pod dyrekcją Kurta Mazura. Brał udział w światowym prawykonaniu Magnificat oraz w serii koncertów z Missa pro pace Kilara.
ZBIGNIEW DĘBKO
Naukę śpiewu rozpoczął w Szkole Muzycznej II stopnia w Białymstoku w klasie prof. H. Słonickiej. Następnie studiował w warszawskiej Akademii Muzycznej, kolejno w klasie prof. Edmunda Kossowskiego i prof. Macieja Witkiewicza. Kształcił się wokalnie także pod kierunkiem K. Kałudowa. Jeszcze jako student zostaje solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, z którą związany jest do dziś. Współpracował również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Operą Krakowską, Bytomską, Teatrem Buffo. Śpiewał na wielu scenach operowych świata: w Japonii, Libanie, Rosji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Danii, Holandii, Belgii, Luksemburgu, Hiszpanii. Występował w operach Monteverdiego, Periego, Blowa, Landiego, Kamińskiego, Kurpińskiego, Stefaniego, Moniuszki, Mozarta i Rossiniego.
Udziela się również na koncertach w repertuarze oratoryjnym. Ma na swym koncie udział w nagraniach płyt z utworami Marcina Mielczewskiego i Józefa Elsnera.
TERESA ROMAŃSKA
Pracuje w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, gdzie prowadzi chór akademicki, zespoły wokalne oraz zajęcia z dyrygowania.
JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.
|