29 września, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
INAUGURACJA SEZONU


JULIA KOCIUBAN fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

FRYDERYK CHOPIN Polonez A-dur op.40 nr 1 (instr. A. Głazunow)
IGNACY JAN PADEREWSKI Koncert fortepianowy a-moll op. 17
LUDWIG VAN BEETHOVEN Symfonia nr 6 F-dur Pastoralna op.68 

kup bilet on-line

Twórczość dwóch wielkich polskich pianistów rozpocznie nowy sezon artystyczny. W pierwszej części koncertu pojawią się Chopin i Paderewski, którzy na kartach historii i kultury polskiej zapisali się jako postaci wybitne, nadzwyczaj ważne, których dzieło życia – uniwersalne i ponadczasowe, naznaczone geniuszem oraz głębokim patriotyzmem – niezmiennie i wyraźnie wyciska swe piętno na naszej współczesności.
Trudno o utwór bardziej w swoim stylu i charakterze syntetyczny niż Polonez A-dur Chopina. Jak to określił Jan Kleczyński „każda nutka, każdy akcent wre tu i kipi życiem i siłą”. Tradycja głosi, że Chopin wyobrażał sobie Polonez A-dur – jak się komuś zwierzył – w funkcji poloneza koronacyjnego, bowiem myśl o wskrzeszeniu państwa nie opuszczała go ani na moment. Koncert fortepianowy a-moll op. 17 zaliczany jest do najpopularniejszych utworów zarówno w dorobku Ignacego Jana Paderewskiego, jak i w całej polskiej literaturze fortepianowej. Kompozytor zadedykował go Teodorowi Leszetyckiemu, u którego podjął studia pianistyczne. Koncert usłyszymy w interpretacji Julii Kociuban, jednej z czołowych pianistek swojego pokolenia. Wieczór zakończymy sielską Symfonią L. van Beethovena – w zamyśle kompozytora będącą „bardziej ekspresją uczuć niż malarstwem”. Autorowi bowiem chodziło raczej o oddanie nastroju i stanu ducha człowieka obcującego z przyrodą, niż o proste obrazowanie. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Jacek Rogala.

Julia Kociuban uważana jest za jedną z czołowych pianistek swojego pokolenia. Jej debiutancka płyta „Schumann, Chopin, Bacewicz” została uznana przez krytyków za jeden z najciekawszych pianistycznych debiutów fonograficznych ostatnich lat, a jej nagranie II Sonaty fortepianowej Grażyny Bacewicz określono jako najwspanialszą rejestrację utworu na świecie. Dwa najnowsze albumy z koncertami oraz kwintetami fortepianowymi G. Bacewicz i A. Tansmana były nominowane do nagrody ‘Fryderyk’. W 2022 roku ukazał się drugi solowy album artystki „Polish Polonaises”. Kociuban regularnie występuje w renomowanych salach koncertowych w Europie (m.in. Herkulessaal w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu i w Berlinie, Laeiszhalle w Hamburgu), Ameryce oraz Azji. Jest zapraszana na najbardziej prestiżowe festiwale muzyczne na świecie w tym m.in. La Roque d’Antheron, La Folle Journee, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Kissinger Sommer. Jako solistka koncertowała z towarzyszeniem uznanych orkiestr kameralnych i symfonicznych w tym m.in. Wiener Symphoniker, Wiedeńska Orkiestra Radiowa ORF, Orkiestra Symfoniczna NDR w Hamburgu. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami m.in.: Howard Griffiths, Hans Graf, Lahav Shani, Nemme Järvi, Kristjan Järvi, Heribert Beissel, Aziz Shokhakimov, Ken-David Masur, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Paweł Przytocki, Marek Pijarowski. Dokonała szeregu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych m.in. dla wytwórni Sony Classical, DUX oraz Gramola. Julia Kociuban jest absolwentką Royal College of Music w Londynie, Universität Mozarteum w Salzburgu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Dmitri Alexeeva, Pavla Gililova oraz Piotra Palecznego. W 2019 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych, a rok później ukończyła podyplomowe studia menadżerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Prócz działalności artystycznej prowadzi działalność pedagogiczną wykładając na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest także pomysłodawczynią i dyrektorem BISMA Bacewicz International Summer Music Academy.

www.juliakociuban.com


Jacek Rogala
Kompozytor, dyrygent, profesor Akademii Muzycznej w Łodzi, od 2001 dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej, w której programuje także działalność artystyczną, w tym m.in. festiwal Świętokrzyskie Dni Muzyki. W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest członkiem III kadencji tej Rady. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a obecnie jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płytę We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz płytę Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej. W latach 2020 i 2022 poprowadził pierwsze nagrania płytowe muzyki Ryszarda Bukowskiego.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

wrzesień 2023