28 marca, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
BOHATEROWIE ROMANTYCZNI
MAGDALENA BOJANOWICZ-KOZIAK wiolonczela
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JAN MIŁOSZ ZARZYCKI dyrygent
Hector Berlioz – Uwertura Król Lear
Piotr Czajkowski– Wariacje na temat rococo op. 33
Franz Liszt – Poemat symfoniczny nr 6 Mazepa
Koncert jest współorganizowany przez Narodowy
Instytut Muzyki i Tańca
w ramach programu „Muzyk – rezydent”,
finansowanego ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Muzykiem-rezydentem
w Filharmonii Świętokrzyskiej
w sezonie 2024/25 jest Magdalena Basaj.
kup bilet on-line
Wśród wielu uwertur jakie napisał Hector Berlioz, dwie zasługują na szczególną uwagę, gdyż bywają z tego grona najcześciej wybierane przez orkiestry symfoniczne i grywane prze publicznością. Jedną z nich jest Król Lear. To nawiązanie do tragedii Szekspira pod tym samym tytułem, którą kompozytor odkrył przebywając w Rzymie. Tak bardzo zafascynował się dziełem swojego ulubionego autora, że nawet pomimo nękającej go wtedy choroby, napisał do tej sztuki symfoniczną uwerturę. W roli solistki wieczoru wystąpi Magdalena Bojawnowicz-Koziak, znakomita wiolonczelistka młodszego pokolenia – laureatka Paszportu Polityki, która wykona Wariacje na temat rococo op. 33 Piotra Czajkowskiego. Temat pochodzi z inwencji Czajkowskiego i jedynie stylizowany jest na dawną melodię. Siedem błyskotliwych wariacji - obrazów stanowi doskonały popis dla wiolonczelistki. Po przerwie, w wykonaniu świętokrzyskich filharmoników, zabrzmi poemat symfoniczny Mazepa, będący częścią długiej spuścizny kulturalnej ukraińskiego bohatera. Jest szóstym z cyklu trzynastu poematów symfonicznych napisanych za czasów Franza Liszta w Weimarze.
Magdalena Bojanowicz-Koziak jest laureatką Paszportu „Polityki” – nagrody tygodnika „Polityka” przyznawanej twórcom oraz kreatorom kultury. Zdobyła I nagrodę na 45. Międzynarodowym Konkursie Jeunesses Musicales w Belgradzie (2015), a także jest laureatką II nagrody i dwóch nagród specjalnych na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Otrzymała również III nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Spośród jej innych sukcesów konkursowych wymienić można także II nagrodę na 69. Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Ludwiga van Beethovena w Hradec Králové (Czechy) czy wyróżnienie na 64. Międzynarodowym Konkursie „Praska Wiosna” w Pradze. Jest również finalistką Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego w Stuttgarcie (2014).
Swoje umiejętności doskonaliła na kursach w Brukseli, Salzburgu, Kronberg i Musicinsel Reihnau, gdzie pracowała pod okiem takich artystów jak Julius Berger, Jens Peter Maintz, Kazimierz Michalik, Phillippe Muller, Arto Noras, Claus Reichardt czy Victoria Yagling.
Była stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci (2001-2008) oraz Ministra Kultury i Sztuki. W 2009 roku została laureatką prestiżowego stypendium „Młoda Polska”, które pozwoliło na nagranie płyty „Satin” z polską muzyką współczesną w duecie z Maciejem Frąckiewiczem. Jako TWOgether Duo artyści zostali laureatami Paszportu Polityki za „odwagę, ryzyko i konsekwencję. (…) Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania” oraz otrzymali nominację do Fryderyka, nagrody polskiego przemysłu fonograficznego (2013).
Magdalena Bojanowicz prowadzi kursy muzyczne organizowane przez Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci w Lusławicach oraz Warsztaty Wiolonczelowe w Augustowie.
Współpracowała jako solistka pod batutą takich dyrygentów jak: Massimiliano Caldi, George Tchitchinadze, Daniel Smith, Volker Schmidt-Gertenbach, Renato Rivolta, Marek Moś, Michał Klauza, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Kosek, Michał Nesterowicz, Paweł Przytocki, Wojciech Rodek, Bojan Suđić, Benjamin Lack, Ernst Kovacic, José Maria Florêncio. Brała udział m.in. w licznych festiwalach ogólnopolskich oraz międzynarodowych: „Music Connects” w Grand Resort Bad Ragaz w Szwajcarii, Gulangyu Festiwal w Xiamen (Chiny), „Festival au Leman” w Thonon les Bains we Francji, „Festiwal Kameralny” w Moskwie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” „Muzyka na szczytach” w Zakopanem, „Muzyczne przestrzenie”, Festiwal „Musica moderna” w Łodzi, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Festiwal Hubermanna w Częstochowie, „Mistrzowie Polskiej Wiolinistyki” w Zielonej Górze.
Występowała m.in. w Tonhalle w Zürichu, Royal Festival Hall w Londynie, Kolarac w Belgradzie, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solistka współpracowała z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, NFM Orkistra Leopoldinum, Sinfonietta Cracovia, AUKSO, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Belgrade Philharmonic Orchestra.
Ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów z orkiestrą takie jak: „Koncert wiolonczelowy” Dariusza Przybylskiego (z NOSPR wydany przez wytwórnię DUX), „Dziennik zapisany w połowie” Aleksandra Nowaka (z AUKSO, NMF) oraz liczne utwory kameralne kompozytorów polskich, ale również zagranicznych. W planach w najbliższym sezonie artystycznym ma powstać dedykowany artystce „Koncert wiolonczelowy” Pawła Szymańskiego oraz „Koncert podwójny” Hanny Kulenty.
Jan Miłosz Zarzycki
W roku 1994 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury prof. Marka Pijarowskiego we Wrocławiu. Swoje studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i Berlinie, gdzie miał okazję poznać sztukę dyrygencką takich mistrzów batuty, jak: Seiji Ozawa, Kurt Masur, Claudio Abbado. Jest również absolwentem Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (1990 r.), jako skrzypek został laureatem licznych konkursów muzycznych. Ukończył też Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
W roku 1988 objął kierownictwo Studenckiej Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales przy Akademii Muzycznej w Katowicach, w latach 1992-1993 współpracował z Państwową Operą we Wrocławiu. W kwietniu 1994 r. wziął udział w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku, gdzie zajął ex aequo I miejsce, a także otrzymał trzy nagrody pozaregulaminowe, m.in. nagrodę orkiestry. W roku 1997 otrzymał III nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. A. Toscaniniego w Parmie, którego konsekwencją było tournée koncertowe po Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Emilii Romanii im. A. Toscaniniego.
Jan Miłosz Zarzycki jest także finalistą i laureatem międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech, w Hiszpanii i na Węgrzech.
Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, z orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz z Warszawską Operą Kameralną. Jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.
Dyrygował wszystkimi polskimi orkiestrami filharmonicznymi. Koncertował w Niemczech, Francji, Austrii, Holandii, Czechach, Rosji, Włoszech, Ukrainie, Macedonii, USA, Kanadzie, Portugalii, Meksyku, Libanie, Hiszpanii, Norwegii, Belgii, Litwie i Białorusi. Ma w swoim dorobku dwadzieścia dwie nagrane płyty, z których jedna otrzymała nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego FRYDERYK 2019, pięć zostało nominowanych do nagrody FRYDERYK, a trzy do International Classical Music Awards. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów muzycznych m.in. European Union Conducting Competition (2018), International Conducting Competition Città di Brescia-Giancarlo Facchinetti (2019, 2021), Arthur Nikisch Conducting Competition (2020), I Concurso Internacional de Dirección de Orquesta „Universidad de Almería" (2021).
Ma w swoim dorobku trzynaście nagranych płyt, w tym czetery – nominowane do Nagrody Muzycznej „Fryderyk” i dwie – do International Classical Music Awards. W 2008 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował go Nagrodą Specjalną w uznaniu nieocenionych zasług dla polskiej kultury muzycznej, w roku 2011 – dyplomem za wybitne dokonania na rzecz dziedzictwa Fryderyka Chopina, a w 2013 brązowym medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.
W roku 2013 został odznaczony Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Otrzymał też Nagrodę Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. W 2014 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadał mu tytuł profesora sztuk muzycznych.
Jan Miłosz Zarzycki jest członkiem Katedry Dyrygentury Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki UMFC.
strona główna
marzec 2025
|