27 listopada 2015, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

DZIEŁA MISTRZÓW

IGOR CECOCHO trąbka
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
RUBEN SILVA dyrygent

F. MENDELSSOHN-BARTHOLDY Uwertura Cisza morska i szczęśliwa podróż op. 27
J. N. HUMMEL Koncert Es-dur na trąbkę i orkiestrę
G. P. TELEMANN Sonata D-dur na trąbkę, smyczki i basso continuo
F. LISZT Preludia
(utwór wybrany w plebiscycie maturzystów programu IMIT Filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!)

kup bilet on-line


Nie tak często dzisiaj można usłyszeć trąbkę jako instrument solowy, choć w zamierzchłych czasach grę na trąbce, uważaną za niezwykle trudną technicznie, chętnie uprawiali, ale tylko najwybitniejsi (i najlepiej opłacani), muzycy. Praca nad możliwościami technicznymi instrumentu posuwała się jednak opornie i dopiero w latach 40. XX w. za sprawą muzyków jazzowych wypracowano takie techniki, że trąbkę upodobali sobie trębacze specjalizujący się w repertuarze klasycznym.
Ale po kolei.
Nasze spotkanie rozpoczniemy Uwerturą Cisza morska i szczęśliwa podróż F. Mendelssohna. Utwór, inspirowany dwoma wierszami Goethego, ilustruje doznania uczestnika podróży morskiej na żaglowcu.
Trąbka pojawi się najpierw w Koncercie Es-dur J. N. Hummla, austriackiego kompozytora, który napisał w 1803 roku utwór w tonacji E-dur. Ponieważ, jak już wspomniano, dzisiejsza trąbka uzyskała optymalne brzmienie, utwór transponowano do tonacji Es-dur. Po przerwie zaprosimy Państwa na drugi utwór z trąbką w roli głównej. Będzie to Sonata D-dur na trąbkę, smyczki i basso continuo G. P. Telemanna. Dzieło składa się z trzech części o zmiennych nastrojach.
W obu tych koncertach (Sonatę określano niekiedy jako Concerto-Sonata) wystąpi trębacz-wirtuoz – Igor Cecocho. Pochodzący z Białorusi artysta mieszka od lat 90. w Polsce. Był solistą Filharmonii Wrocławskiej, obecnie prowadzi intensywną działalność solistyczną w kraju i za granicą, grając na trąbkach współczesnych i historycznych. Wieczór zakończy jeden z najsłynniejszych poematów symfonicznych – Preludia F. Liszta. „Czyż życie nie jest szeregiem preludiów do owej nieznanej pieśni, której pierwszą nutę intonuje śmierć?” – pyta w literackim komentarzu do tego wspaniałego dzieła jego twórca. Dodać należy, że Preludia wybrali kieleccy maturzyści w plebiscycie IMiT filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Orkiestra Symfoniczna wystąpi pod batutą doskonale znanego u nas Rubena Silvy, znakomitego dyrygenta boliwijskiego, który również zadomowił się od dawna w Polsce.




IGOR CECOCHO
Jest absolwentem Białoruskiej Akademii Muzycznej w Mińsku (klasa prof. N. Wołkowa). W latach 1979-90 był solistą Orkiestry Symfonicznej Teatru Wielkiego w Mińsku, a od 1992-2006 – solistą Filharmonii Wrocławskiej. Wykładał także w Białoruskiej Akademii Muzycznej (1986-1990).
Laureat kilku konkursów trąbkowych. Od października 1990 objął prowadzenie klasy trąbki w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a od 2006 w Akademii Muzycznej w Łodzi.
Występuje w kraju i za granicą, grając na trąbkach współczesnych i historycznych. Koncertował z towarzyszeniem większości polskich orkiestr symfonicznych i kameralnych (m.in. Sinfonia Varsovia) pod batutą wybitnych dyrygentów. Jako kameralista współpracował ze znakomitymi muzykami: Emma Kirkby, Crispian Steele-Perkins, Paul Esswood, Gillian Keith, Daniel Stabrawa, Andrzej Chorosiński, Jan Tomasz Adamus. Dokonał wielu solowych nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych. Jest prawykonawcą utworów kompozytorów współczesnych, prowadzi kursy mistrzowskie, wśród jego wychowanków są laureaci konkursów krajowych i międzynarodowych.
Artysta gra na instrumentach B&S oraz J.Scherzer.


RUBEN SILVA
Polski dyrygent boliwijskiego pochodzenia, urodzony w La Paz. W rodzinnym mieście studiował w Konserwatorium Muzycznym (gitara, fortepian, perkusja) oraz na Uniwersytecie Katolickim (dyrygentura i kompozycja). W 1978 otrzymał stypendium polskiego rządu na studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina, gdzie przez pięć lat kształcił się pod kierunkiem prof. Stanisława Wisłockiego. Jest laureatem III Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (nagroda dla najmłodszego finalisty), a także Międzynarodowego Konkursu Radia i Telewizji w Budapeszcie. Był dyrektorem artystycznym Opery Wrocławskiej i Krakowskiej, Warszawskiej Opery Kameralnej, Filharmonii Koszalińskiej. a także Warszawskiej Filharmonii Młodzieżowej i pierwszym gościnnym dyrygentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej w La Paz. Współpracował z Teatrem Muzycznym Roma w Warszawie, z Belgradzką Operą Kameralną oraz z Orkiestrą Symfoniczną Bogoty. Współpracuje z takimi orkiestrami, jak: NOSPR, Sinfonia Varsovia, Filharmonia Narodowa, Filharmonia Krakowska. Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji w Polsce i na świecie. W 2012 został uhonorowany przez władze polskie Złotym Krzyżem Zasługi.







powrót do strony głównej