26 stycznia 2024, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
KURPIŃSKI KONTRA BELLINI
BEATA KAŁUDOW sopran
MAŁGORZATA PRIEBE sopran
MACIEJ GRONEK tenor
PAWEŁ BUCKI bas baryton
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
PIOTR BYWALEC dyrygent
JADWIGA RAPPÉ autorka koncepcji, opieka artystyczna
ADAM CZOPEK słowo o muzyce
KAROL KURPIŃSKI
Marcinowa z Dunaju w Stambule w Seraju: Uwertura do opery
Leśniczy z Kozienickiej Puszczy: aria Poręby Każdy się gotuje...
aria Ludwiki Głęboki smutek przejmuje
aria Zośki Wiek kwiecisty
aria Zośki Żeby od dzisiejszej chwili
Jadwiga Królowa Polska: aria Wilhelma Ach, czemuż na dziewicy czole
VINCENZO BELLINI
Norma: Uwertura do opery
I Puritani (Purytanie): aria Elwiry Son Vergin vezzosa
rec. i aria Elwiry Qui la voce
rec. i aria Riccarda Ah, per sempre
Capuleti e Montechi: aria Tebaldo É serbato e questa acciano, L'amo tanto
kup bilet on-line
Kurpiński kontra Bellini to koncert zestawiający ze sobą twórczość dwóch znakomitych kompozytorów późnego klasycyzmu/początku romantyzmu, pochodzących z Polski i Włoch. Będzie to okazja do porównania stylistyki czy podejścia do tematów oper, a także znalezienia podobieństw w utworach kompozytorów, których dzieliły tysiące kilometrów. Bogate słowo wstępne do każdego utworu zapewni Adam Czopek. Pomysłodawcą programu jest wybitna śpiewaczka i pedagog prof. Jadwiga Rappé.
Beata Kałudow
Urodziła się 17 czerwca 1995 roku w Warszawie. Ukończyła studia wokalne z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. zw. dr hab. Bożeny Harasimowicz.
Po ukończeniu studiów doskonali swoje umiejętności u Kałudiego Kałudowa, u którego często bywała na kursach mistrzowskich w Polsce i Bułgarii.
Miała przyjemność zaśpiewać na koncercie plenerowym pt. Włoska Noc Bel Canto z udziałem Kałudiego Kałudowa, Pawła Skałuby i Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka w 2012 roku. Zadebiutowała wtedy na scenie utworem metalowym zespołu Within Temptation w aranżacji symfonicznej, z którym wróciła we wrześniu tego samego roku na VI Festiwal im. Pawła Bergera w Kaliszu. Śpiewała również na Wielkiej Gali Tenorów w Ciechocinku w 2012, gdzie głównymi bohaterami byli Kałudi Kałudow, Darek Stachura i Paweł Skałuba.
Od 2016 do 2020 roku należała do zespołu Chaostream grającego progressive metal. W 2018 wydali swój pierwszy teledysk do utworu Placid Child, a rok później nagrali płytę pt. A World To Embrace. Beata wraz z zespołem występowali przed takimi muzykami jak Grzegorz Kupczyk (Turbo), KAT i Roman Kostrzewski, KOMBI, Czesław Mozil i innymi.
W grudniu 2022 roku wystąpiła w roli Moniki w dwuaktowej operze G. C. Menottiego Medium w Teatrze Atelier w Sopocie.
17 maja 2023 brała udział w Małej Gali Operowej w Operze Bałtyckiej, a 27 maja tego samego roku zaśpiewała w dziele C. Orffa Carmina Burana w ramach Vox and Percussion – Blended Intensive Programme.
Małgorzata Priebe
Jest absolwentką Śpiewu solowego na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. dr hab. Ryszarda Minkiewicza oraz dr Krzysztofa Bobrzeckiego. Ukończyła również studia na specjalności Dyrygentura chóralna. Jest laureatką Fryderyka 2021 w kategorii Album Roku Muzyka
Współczesna, którego zdobyła razem z Art’n’Voices - zespołem wokalnym, z którym współpracuje od 2016 roku. Chętnie wykonuje muzykę współczesną. Wzięła udział w nagraniu ponad 10 albumów. Niejednokrotnie dokonywała prawykonań, m.in. na festiwalu muzyki współczesnej “Pulsar Festiwal” w The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze, gdzie odbyła roczną wymianę studencką pod okiem prof. Helene Gjerris. Wcieliła się w rolę Księżniczki oraz Ognia w operze Dziecko i Czary Maurica Ravela wystawianej na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Wykreowała także postać Moniki w operze The Medium G.C. Menottiego podczas 56 Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Wykonywała także partię Amora w operze Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka pod batutą maestro Przemysława Fiugajskiego wystawianej w Centrum Świętego Jana w Gdańsku. Otrzymała nominację Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku do konkursu o Laur Czerwonej
Róży 2023 dla Najlepszego Studenta województwa pomorskiego. Oprócz bogatej działalności koncertowej wykłada także Emisję głosu na swojej macierzystej uczelni.
Maciej Gronek
Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie prof. Andrzeja Nanowskiego.
Swoje pierwsze kroki zawodowe stawiał na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie występował m.in. w roli Plutona w operetce „Orfeusz w Piekle” J. Offenbacha. Koncertował m.in. w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Bałtyckiej i Filharmonii Zielonogórskiej. Od 2019 roku związany z Polską Operą Królewską, gdzie można go oglądać w roli Podesty w operze „Rzekoma Ogrodniczka” W.A. Mozarta oraz Sofara i Choreuty 3. w operze „Hiob” K. Dębskiego.
Na co dzień występuje jako solista Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego.
Paweł Bucki
Urodzony 31 maja 1993. Ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof.zw. Piotra Kusiewicza. Tematem pracy magisterskiej była Liryka wokalna Oskara Kolberga jako materiał dydaktyczny w nauczaniu śpiewu solowego. Wciela się w role operowe, operetkowe oraz oratoryjne. M.in. Colas Bastien und Bastienne; Leporello Don Giovanni; Profesor Robaczek Ptasznik z Tyrolu. Brał udział w operze Aida w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz, Królu Rogerze w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego, Latającym Holendrze Ryszarda Wagnera w reżyserii Barbary Wiśniewskiej oraz Łukasza Witt-Michałowskiego wystawianego w Operze Leśnej w Sopocie.
Piotr Bywalec
Pochodzący z Katowic dyrygent i organista. Absolwent POSM II stopnia im. Karola
Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec dr. hab. Arkadiusza Kubicy i mgr. Janusza
Klicha. Pobierał fakultatywne lekcje gry na organach w klasie dr. hab. Witolda Zabornego,
prof. AM. Miał okazję występować wielokrotnie w Polsce, jak i za granicą – w Czechach
i w Niemczech. W 2018 roku asystował dyrygentowi przy prawykonaniu Audycji V Andrzeja
Krzanowskiego w siedzibie NOSPR oraz podczas wykonania na 61. festiwalu Warszawska Jesień.
W 2022 zdobył I miejsce na I Ogólnopolskim Konkursie Organowego Akompaniamentu
we Włocławku oraz III miejsce na III Międzyuczelnianym Ogólnopolskim Konkursie Umiejętności
Słuchowych w Gdańsku. W sierpniu 2022 został wybrany drogą konkursu najlepszym uczestnikiem
Letnich Konfrontacji Debiutujących Dyrygentów w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej
i wystąpił w trakcie koncertu inaugurującego nowy sezon artystyczny orkiestry MROS Małopolska,
natomiast w listopadzie zdobył III nagrodę w kategorii open podczas Festiwalu Wyobraźni
Muzycznej mYear 2022. W marcu 2023 roku został laureatem III nagrody na IV Ogólnopolskim
Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu, prowadził także
szereg wykonań podczas koncertów finałowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki
w Bydgoszczy. Brał udział w kursach mistrzowskich gry i improwizacji organowej pod kierunkiem
artystów takich jak Philippe Lefebvre, Tomasz Orlow, Wolfgang Seifen czy Ludger Lohmann,
a także w kursach dyrygenckich prowadzonych przez prof. Janusza Przybylskiego, dr. hab. Jacka
Rogalę czy prof. Nicka Osta. Obecnie studiuje dyrygenturę symfoniczną na wrocławskiej Akademii
Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Marka Pijarowskiego oraz Muzykę Kościelną
na tejże uczelni, w klasie organów dr. hab. Tomasza Głuchowskiego.
Jadwiga Rappé
Jedna z najwybitniejszych śpiewaczek polskich. Absolwentka Wydziału Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Uczennica prof. Zofii Brégy oraz absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Jerzego Artysza. Laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku i zdobywczyni Złotego Medalu na Festiwalu Młodych Solistów w Bordeaux. Za nagrane wraz z Mają Nosowską 3 Fragmenty Poematów J. Kasprowicza Karola Szymanowskiego artystka zostła wyróżniona w roku 1982 nagrodą Polskiego Radia, przyznaną z inicjatywy Jana Webera
Jest przede wszystkim śpiewaczką oratoryjno-kantatową, wykonującą utwory różnych epok muzycznych, od baroku do współczesności.
Występowała z koncertami w najsłynniejszych salach koncertowych Europy, Ameryki Płn. i Azji, współpracując z dyrygentami tej miary, co: R. Chailly, Sir C. Davies, N. Harnoncourt, K. Nagano, A. Jordan, M. Janowski, K. Penderecki i A. Wit. Brała udział w prawykonaniach dzieł współczesnych np. Siedem Bram Jerozolimy K. Pendereckiego w Jerozolimie w 1997 r. pod dyr. L. Maazela, czy Missa pro pace W. Kilara w Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyr. K. Korda w roku 2001, a także w prawykonaniach utworów, powstałych z myślą o jej oryginalnym altowym głosie (utwory J. Łuciuka, P. Mossa i K. Baculewskiego). W marcu 2008 w Pradze wzięła udział w prawykonaniu światowym utworu Ladislava Kubika, Gong. Sinfonietta na mezzosopran solo, chór mieszany i orkiestrę, a 1 lipca 2011 roku wzięła udział w Filharmonii Narodowej w Warszawie w prawykonaniu III Symfonii Pawła Mykietyna, pisanej specjalnie na jej głos.
W repertuarze Jadwigi Rappé są również partie altowe w operach Glucka, Haendla, Ponchiellego, Verdiego i R. Straussa.
Jej wielkim sukcesem stała się partia bogini Erdy w tetralogii Pierścień Nibelunga R. Wagnera. Artystka kreowała ją podczas 9 produkcji premierowych w wiodących teatrach operowych na całym świecie. Dokonała też nagrania tej partii dla EMI pod dyr. B. Haitinka. Z wielkim powodzeniem wykonywała też partie Gaei Daphne R. Straussa oraz Klitamnestry Elektra R. Straussa, prezentowane przez artystkę na scenach Deutsche Oper w Berlinie i Opera du Rhin w Strasburgu , a także podczas wielu wykonań koncertowych na całym świecie.
Współpracowała z wieloma słynnymi reżyserami operowymi m.in.: Goetzem Friedrichem, Herbertem Wernicke, Yannisem Kokkosem, Krzysztofem Warlikowskim. Dyskografia artystki obejmuje 48 płyt kompaktowych, głównie dla firm: BMG Music, Teldec, Erato, Denon, Orfeo, Philips, Decca, Chandoz, CD-Accords , Naxos i DUX. Wiele płyt, nagranych z jej udziałem uzyskało wyróżnienia międzynarodowe, 7 z płyt nagranych w Polsce uzyskało nagrody „Fryderyka”, a dalszych 9 było mianowanych do tej nagrody.
Requiem Polskie K. Pendereckiego, nagrane z udziałem artystki dla firmy Naxos zostało nominowane do nagrody „Grammy 2005”. Płyta S. Moniuszko. Pieśni nagrana wspólnie z Mają Nosowską uzyskała w 2011 r. we Francji nagrodę „Orphee d’Or” , przyznaw¬ną przez Academie du Disque Lyrique za najlepsze nagranie pieśni i otrzymała wspaniałe recenzje na całym świecie. W roku 2012 podobne wyróżnienie uzyskało nagranie live Das Lied von der Erde G. Mahlera, WOSPRiTV pod dyr. M. Zilma, z udziałem P. Kusiewicza — tenor.
Jadwiga Rappé jest często zapraszana do udziału w jury konkursów wokalnych w kraju i za granicą, prowadzi kursy mistrzowskie.
Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Od marca 2006 do marca 2009 była prezesem zarządu Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
Adam Czopek – dziennikarz, publicysta muzyczny, kolekcjoner wszelkich dokumentów związanych z teatrem muzycznym. Od ponad trzydziestu lat pilny obserwator życia muzycznego w Polsce i za granicą. Bywał gościem teatrów operowych w: Wiedniu, Paryżu, Mediolanie, Pradze, Budapeszcie, Berlinie, Monachium oraz Festiwali w Bayreuth, Salzburgu, Veronie i Torre del Lago. Od wielu lat publikuje recenzje oraz artykuły dotyczące głównie teatru muzycznego w prasie ogólnopolskiej i periodykach muzycznych. Jest również autorem wielu opracowań monograficznych zamieszczanych w programach i folderach teatrów operowych, Poznania, Łodzi, Wrocławia, Bytomia i Krakowa. Jego dorobek publicystyczny obejmuje książki: Polacy na wielkich operowych scenach świata (2008), Krystyna Jamroz wielka dama polskiej opery (2009), Polacy w świecie wielkiej opery (2013), Krystyna Jamroz, życie dla sceny (2014), Świętokrzyskie soprany, tenory i basy (2014), Saga rodu Reszków (2017). Maria Fołtyn – życie z Moniuszką 2019. Najnowszą pozycją tego gatunku jest Wagner bez tajemnic (2021).
Jego pasją jest przede wszystkim historia opery i wokalistyki, tak w wymiarze krajowym jak i międzynarodowym. Przez kilka lat prowadził w miesięczniku „Muzyka21” stały cykl Legendy polskiej wokalistyki. Był stałym współpracownikiem portalu „www.Maestro.net.pl”, od początku jego powstania. Swoje muzyczno-operowe zainteresowania realizuje także w kolekcjonerskiej pasji, której poświęca się do ponad ćwierćwiecza. Jego bogate zbiory plakatów, afiszy, programów i zdjęć z operowych spektakli oraz artystów, należą do najbogatszych w Europie i były prezentowane w teatrach operowych: Warszawy, Poznania i Łodzi, Gdańska, Lublina, Bytomia i Wrocławia. Od trzech lat prowadzi własny portal internetowy Okolice opery, magazyn operowy Adama Czopka.
strona główna
styczeń 2024
|