25 października, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT AKADEMICKI
DŹWIĘKOWE KRAJOBRAZY
Patronat honorowy
JM Rektor UJK prof. dr hab. Beata Wojciechowska
JM Rektor Politechniki prof. dr hab. inż. Zbigniew Koruba
LESZEK KUŁAKOWSKI fortepian
ANNA FABRELLO sopran
ŁUKASZ ZAŁĘSKI tenor
PIOTR KUŁAKOWSKI kontrabas
TOMASZ SOWIŃSKI perkusja
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
TADEUSZ WICHEREK dyrygent
Wykład okolicznościowy dr Artura Michalika
Ekologia w harmonii: jak muzyka może ratować świat
Leszek Kułakowski BEAUTIFUL JAZZY OPERA
Koncertowi towarzyszyć będzie wizualizacja plastyczna
przygotowana przez studentów
Instytutu Sztuk Wizualnych UJK pod kierownictwem dra Macieja Zdanowicza.
Wydarzenie objęte wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji A2.5.1:
Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
„Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU”
kup bilet on-line
To projekt łączący klasyczną operę z jazzem, pierwsza tego typu, nowatorska próba w Polsce.
„Dla takiej koncepcji pianista Leszek Kułakowski zaprosił jazzową sekcję (Tomasz Sowiński – perkusja, Adam Żuchowski – kontrabas), oraz znakomitych śpiewaków operowych: sopranistkę Annę Fabrello i tenora Łukasza Załęskiego. Na koncert składa się zestaw pieśni, które z jednej strony stanowią sformalizowaną klasykę operowego gatunku, z drugiej poddane zostały ciekawej, jazzowej aranżacji. Znane arie stały się zgrabnie wmontowanymi w stylistykę jazzu przebojowymi standardami i samodzielnymi kompozycjami, które nie ulegając melodyjnej poprawności w samym zamyśle oraz aranżacjach stały się nowymi i samodzielnymi utworami”.
Leszek Kułakowski
– www.leszekkulakowski.com kompozytor, pianista jazzowy, teoretyk muzyki, pedagog, zwany przez krytykę "wizjonerem jazzu". Jest jednym z niewielu kompozytorów na świecie łączącym jazz z muzyka klasyczną (jest guru tzw. "trzeciego nurtu" tzw. third stream), oraz kompozytorem ponad kilkuset utworów jazzowych na zróżnicowane obsady instrumentalne, instrumentalno–wokalne – od zespołów jazzowych po big–bandy i orkiestry symfoniczne.
Leszek Kułakowski jest prof. Muzycznej w Gdańsku – prowadząc klasę kompozycji oraz założycielem kierunku "jazz i muzyka estradowa", szefem Departamentu Jazzu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, dyrektorem artystycznym Komeda Jazz Festival (XXVI edycji). W twórczości kompozytorskiej zafascynowany jazzem, traktowanym jako tworzywo uniwersalnej narracji muzycznej. W małych formach jazzowych eksperymentuje z materią dźwiękową łącząc treści jazzowe z aleatoryzmem, serializmem, polimodalizmem i politonalnością. Fascynacja muzyką i osobowością Krzysztofa Komedy inspiruje Kułakowskiego do organizacji Komeda Jazz Festival (odbywającego się w Słupsku i Środkowym Pomorzu), by kultywować i rozwijać twórczo dzieło Krzysztofa Komedy, zwanego "Chopinem Jazzu”. Do najważniejszych utworów Kułakowskiego należą: "Missa Miseri Cordis" – na solistów, chór i orkiestrę, "Piano concerto" na fortepian z orkiestrą, "Sketches for jazz trio & symptomy orchestra", "Dyskretny urok konsonansów" na orkiestrę smyczkową, "Ewencja", "Free Steps", "Walczyk Dekadencki" – na trio jazzowe i orkiestrę, "Eurofonia" na głos solowy, kwintet jazzowy i orkiestrę, kilkadziesiąt kompozycji na big band jazzowy.
Współpracował z wieloma czołowymi postaciami amerykańskiego i polskiego jazzu jak : Eddie Henderson, Ed Schuller, Christine Corea, Steve Groover, Christine Jueneman, Christoph Titz, Mikael Godee, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Jan "Ptaszyn" Wróblewski, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Leszek Żądło, Kazimierz Jonkisz, Jacek Pelc, Piotr Wojtasik, Maciej Sikała, Jacek Kochan, Mikołaj Trzaska, Grażyna Auguścik, Adam Pierończyk, Adamem Czerwiński, Emil Kowalski, Dominik Bukowski, Wojtek Staroniewicz, Adam Wendt, Przemysław Dyakowski, Tomasz Dąbrowski. Koncertował w najważniejszych festiwalach jazzowych kraju i scenach Europy Zachodniej (Niemcy, Holandia, Francja, Hiszpania, Skandynawia) i Stanach Zjednoczonych.
Wydał 21 monograficznych albumów, laureat wielu nagród i wyróżnień; 3-krotny laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej, nagrody specjalnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za „wybitny wkład w rozwój polskiej kultury”, odznaczony medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Anna Fabrello
Absolwentka Wydziału Wokalno - Aktorskiego gdańskiej Akademii Muzycznej. W 2005 r. zadebiutowała na scenie Opery Bałtyckiej partią Serpiny z opery La Serva Padrona, w reżyserii Doroty Kolak. W 2009 r. wzięła udział w nagraniu dla TV Mezzo wykonując partię Najade w operze „Ariadna auf Naxos” R.Straussa w Seged na Węgrzech. W styczniu 2013 r. uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie wokalistyka, od tego roku pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 2014 r. otrzymała nagrodę Fryderyk w kategorii muzyka symfoniczna i koncertująca za płytę Kilar Angelus /Exodus/Victoria, w kwietniu 2015 została uhonorowana Nagrodą Teatralną Miasta Gdańska za kreację Despiny w operze Cosi fan tutte w reżyserii Marka Weissa. Obok ożywionej działalności artystycznej, prowadzi kursy mistrzowskie dla młodych śpiewaków, były to MasterClass w Szwajcarii, Bułgarii, Chorwacji. W roku 2016 uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dziedzinie wokalistyka i pracuje na stanowisku profesora Akademii Muzycznej w Gdańsku. W dorobku artystycznym posiada wiele nagrań CD. Jednym z ostatnich jest to dwupłytowy album live - „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki, na którym wykonała partię Hanny. Wyjątkowość tej płyty podkreśla fakt, iż otrzymała ona nominację do prestiżowej Nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK. Koncertowała w większości krajów Europy jak również Kolumbii czy Mozambiku.
Łukasz Załęski
, śpiewak (tenor), ur. 17 lutego 1989, Olsztyn. W 2013 r. ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie śpiewu K. Bednarka. Swój warsztat wokalny szlifował pod okiem takich artystów, jak I. Kłosińska, T. Żylis-Gara, K. Kaludov, A. Dobber i O. Peretyatko. Profesjonalną karierę sceniczną rozpoczął w 2010 r., występując w Kochankach z klasztoru Valdemosa w Teatrze Wielkim w Łodzi.
Jego najważniejsze role operowe to: Faust w Potępieniu Fausta Berlioza, Książę w Rusałce Dvořáka, Nemorino w Napoju miłosnym i Edgardo w Łucji z Lammermooru Donizettiego, Alfred w Traviacie, Książę Mantui w Rigoletcie i Fenton w Falstaffie Verdiego, Stefan w Strasznym dworze, Jontek w Halce i Kazimierz w Hrabinie Moniuszki oraz Rudolfo w Cyganerii Pucciniego. Doskonale odnajduje się także w rolach operetkowych. W repertuarze ma następujące partie: Tassilo w Hrabinie Maricy Kalmana i Barinkay w Baronie cygańskim J. Straussa. W Roku Stanisława Moniuszki wystąpił jako Stefan w Strasznym dworze w Operze Nova w Bydgoszczy (w ramach XXVI Bydgoskiego Festiwalu Operowego), Kazimierz w Hrabinie w Operze Bałtyckiej w Gdańsku i Max w Beacie w Operze Krakowskiej. Był półfinalistą X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie.
W ramach obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości wziął udział w projekcie „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, wykonując tenorową partię solową w Te Deum W. Kilara.
W swoim dorobku płytowym ma m. in. rolę Maxa z opery Beata Moniuszki.
Tadeusz Wicherek
Dyrygent, kompozytor, aranżer, producent muzyczny.
Ukończył Akademię Muzyczną im Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Dyrygentury prof. Bodusława Madey’a. .Prowadzi czynną działalność koncertową w Polsce, Europie, Azji, Ameryce Północnej i Środkowej. Dokonał wielu nagrań archiwalnych (WOSPR) dla Polskiego Radia i Telewizji oraz nagrań muzyki filmowej. Nagrał wiele płyt CD w Polsce Niemczech i Finlandii. Występował na wielu międzynarodowych festiwalach, takich jak. „Festiwal Mozartowski” w Warszawie,w Wiedniu, Holandii i Hiszpanii, „Wratislavia Cantans”, „Warszawska Jesień” i „Carintischer Sommer Festival” (Austria). Jest twórcą Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Perkusyjnej w Kaliszu. Wspólnie z Teatrem Wielkim w Poznaniu powołał do życia Kaliską Scenę Operową, na której zrealizował „Czarodziejski Flet”, „Madama Butterfly”, „Fidelio”, „Rigoletto”, „Barona Cygańskiego” oraz „Widma” Stanisława Moniuszki. Od marca 2007 r. jest Dyrektorem Orkiestry Symfonicznej im. Karola Był Dyrektorem Artystycznym „Festiwalu Kultury im. Marka Grechuty” oraz jest dyrektorem „Festiwalu Kultury Włoskiej Arte Cultura Musica e…” w Zamościu. (Obecnie oba festiwale zostały połączone w jeden.) Zajmuje się również reżyserią. W grudniu 2007 zrealizował autorski spektakl „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki w Zamościu (kierownictwo muzyczne i reżyseria). Stale współpracował z Teatrem Wielkim, Operą Narodową w Warszawie – ostatnia premiera „W krainie Czarodziejskiego Fletu”. Współpracuje z Polską Operą Królewską w Warszawie, której pierwszy publiczny występ zainaugurował koncertem Requiem W. A. Mozarta.
Współpracuje z wybitnymi artystami klasycznymi, jazzowymi oraz popowymi i rockowymi.. Jest pomysłodawcą i głównym realizatorem projektu Bajkowa Symfonia – symfonicznych bajek przeznaczonych dla najmłodszych, nawet 3-letnich słuchaczy. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji oraz nagrań muzyki filmowej. Współpracuje z Wytwórnią Filmów Walta Disney’a, prowadząc w Polsce cykle koncertów z muzyką ze słynnych amerykańskich kreskówek. Zasłużony Dla Kultury Polskiej i odznaczony Orderem „Gloria Artis”. W 2017 r uhonorowany tablicą pamiątkową w Zamojskiej Alei Sław, obok Jana Machulskiego, Krzysztofa Zanussiego, Jana Englerta, Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego i innych.
strona główna
październik 2024
|