25 października, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

38. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL JEUNESSES MUSICALES
FASCYNACJE ROMANTYKÓW


MICHAŁ ORLIK skrzypce
laureat XIV Konkursu Młodych Skrzypków w Lublinie

ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JOANNA NATALIA ŚLUSARCZYK dyrygent
laureatka II nagrody
na Międzynarodowym Konkursie Jeunesses Musicales – Bukareszt 2018

BEATA MŁYNARCZYK słowo o muzyce

C. SAINT-SAËNS Poemat symfoniczny Dance macabre op. 40
E. CHAUSSON Poéme op. 25
A. DVOŘÁK V Symfonia F-dur op. 76

Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!

Filharmonia uczestniczy w programie
„filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!”,
organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN


Świętokrzyskie Stowarzyszenie Muzyka

kup bilet on-line


Poemat symfoniczny Dance macabre Camille’a Saint-Saënsa (1835-1921) zainspirowany został wierszem francuskiego poety Henryka Cazalisa, nawiązującym do popularnego w literaturze i sztuce od czasów średniowiecza tematu – tańca śmierci. Inną nazwą utworu jest Taniec szkieletów. Jego treść (za Przewodnikiem koncertowym) wyjaśnia wszystko: Noc. Bije godzina dwunasta (harfa, pizzicato wiolonczel i kontrabasów); śmierć dźwiękami swych rozstrojonych gęśli (solo skrzypcowe) zwołuje duchy do upiornej zabawy. Coraz dzikszy i coraz bardziej niesamowity staje się taniec; kres kładzie mu o świcie pianie koguta (obój). Chwilę jeszcze słychać głos gęśli posępnego wodzireja i całe niesamowite widziadło znika. Ten trwający niespełna 10 min. poemat dziś zaliczany jest do najlepszych osiągnięć francuskiego kompozytora.
Poéme op. 25 to najbardziej znana i lubiana kompozycja Ernesta Chussona (1855-99), napisana w 1896 roku. Należy do „żelaznego” repertuaru każdego szanującego się skrzypka. Oryginalny tytuł – Pieśń triumfująca – kompozytor zapożyczył najpierw z romantycznej powieści Iwana Turgieniewa z 1881 roku, ale ostatecznie poprzestał na Poéme. Utwór powstał dla jednego z największych wirtuozów instrumentu – Eugene’a Ysaÿe’a, który po raz pierwszy wykonał go na przyjęciu wydanym przez katalońskiego malarza, podczas wakacji spędzanych razem z twórcą Poematu w Hiszpanii, jesienią 1896 r. Ponoć miejscowi, gdy go usłyszeli, zażądali trzykrotnego bisu. Owacyjnie był również oklaskiwany Ysaÿe w czasie prezentacji dzieła w Paryżu w kwietniu 1897 r. Poéme na naszej estradzie zabrzmi w interpretacji młodego skrzypka Michała Orlika – m.in. laureata III miejsca i nagród specjalnych na XIV Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków w Lublinie w 2018.
Pisanie V Symfonii F-dur zajęło Antonowi Dworzakowi (1841-1904) niewiele ponad miesiąc. A spod pióra kompozytora spłynęła muzyka emanująca ujmującym liryzmem, tak charakterystyczna i nieskrępowana melodycznie (Dvořák był – w odróżnieniu od wielu innych kompozytorów – melodystą wytrawnym) i „dobarwiona” dyskretnie tanecznymi rytmami – jak scharakteryzował Symfonię Marcin Majchrowski w komentarzu do koncertu.
Orkiestrę poprowadzi Joanna Natalia Ślusarczyk, która zajęła II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Jeunesses Musicales w Bukareszcie w sierpniu 2018. Ten rok zdecydowanie zaważył na drodze do wielkiej kariery młodej dyrygentki – uhonorowanej nagrodami na trzech międzynarodowych konkursach. A już w roku bieżącym została wybrana do klasy mistrzowskiej Daniele Gattiego w ramach prestiżowego Festiwalu Accademia Musiale Chigiana we Włoszech. Gospodarzem wieczoru będzie niezrównana Beata Młynarczyk – ulubiona narratorka młodych słuchaczy w koncertach mikołajkowych, wspaniale okraszająca słowem również koncerty symfoniczne.

MICHAŁ ORLIK
Ukończył POSM I i II st. w Katowicach. Obecnie studiuje grę na skrzypcach w klasie prof. Szymona Krzeszowca w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych, m.in.:
XIII Międzynarodowy Konkurs Interpretacji Muzycznych Pro Bohemia w Ostrawie (II miejsce, 2015) oraz Premio Clivis w Rzymie (I miejsce, 2015); XVI Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy Janko Muzykant w Sochaczewie (I miejsce, 2016); XII Ogólnopolskie Forum Młodych Instrumentalistów w Rybniku (I miejsce, 2016); I Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy im. J. Kaliszewskiej w Poznaniu (Grand Prix, 2016); finalista – Leonid Kogan Competition for Young Violinists, Bruksela (2017); XII Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy im. A. Januszajtis w Gdańsku (II miejsce, 2017); XIV Międzynarodowy Konkurs Młodych Skrzypków im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie 2018 (III miejsce i nagrody specjalne, 2018); Gold Medal - 4th Manhattan International Music Competition 2019; Solista Young Arts Masterclass w Krośnie (II miejsce oraz nagroda w postaci koncertu solowego z Orchestra Giovanile Trentina we Włoszech, 2019).
Jako solista występował we Włoszech, Niemczech, Luksemburgu, Belgii, Czechach i Słowacji. Współpracuje również z Instytucją Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia.


JOANNA NATALIA ŚLUSARCZYK
Laureatka II miejsca na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Jeunesses Musicales w Bukareszcie (sierpień 2018), III miejsca na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim First European Union International Conducting Competition (styczeń 2018, Sofia), I miejsca na Międzynarodowym Konkursie London Classical Soloists Conducting Competition w Londynie (kwiecień 2018). Otrzymała również specjalne wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim The BMW International Conducting Masterclass and Competition w Portugalii (kwiecień 2018, Esposende). W lipcu 2019 podczas międzynarodowych przesłuchań z Orchestra Giovanile Italiana została wybrana do klasy mistrzowskiej Daniele Gattiego w ramach prestiżowego Festiwalu Accademia Musiale Chigiana we Włoszech. Dyrygując na koncercie finałowym w Teatro dei Rinnovati, wygrała główną nagrodę Rotary Club Siena. Jest także zwyciężczynią międzynarodowych przesłuchań dyrygenckich z Danubia Orchestra Óbuda w Budapeszcie, gdzie została wybrana do Programu Mentorskiego z Peterem Eötvösem na sezon 2020/2021 (kwiecień 2019).
Absolwentka Akademii Muzycznych w Katowicach i Krakowie (dyplomy z wyróżnieniem) i doktorantka AM w Katowicach. W sezonie artystycznym 2018/2019 była dyrygentem - rezydentem w Filharmonii Śląskiej.


BEATA MŁYNARCZYK
Teoretyk muzyki, pedagog, prelegent muzyczny, absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie. Od 25 lat jest nauczycielką przedmiotów teoretyczno-muzycznych w Zespole Szkół Muzycznych w Częstochowie, a także zajęć artystycznych – drama i muzyka w Zespole Szkół Plastycznych w Częstochowie.
Jako prelegent muzyczny współpracuje m.in. z Filharmonią Świętokrzyską, Filharmonią Częstochowską, OPK Gaude Mater, Towarzystwem Muzycznym w Częstochowie. Prowadzi działalność popularyzatorską we współpracy z różnymi środowiskami – od przedszkolaków po słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
Jest współautorką projektu edukacyjnego Szkoła na Parnasie, realizowanego w Filharmonii Częstochowskiej w latach 2006-2011, autorką cyklów audycji umuzykalniających dla dzieci Z kufra muzycznych tajemnic i W kamienicy przy ulicy wiolinowej oraz serii bajek ilustrowanych muzyką symfoniczną, powstałych we współpracy z Filharmonią Świętokrzyską.



strona główna

Październik 2019