Podczas tego koncertu poznamy walory skrzypiec oraz altówki, o której złośliwi mówią, że to takie same skrzypce, tylko o rozmiar większe. Jednak altówka ma charakterystyczną ciemną barwę i wraz z sopranowym dźwiękiem skrzypiec może współtworzyć niezwykłe wrażenia słuchowe. Tym dwugłosem delektować się będziemy na zakończenie wieczoru, a jako pierwszy instrument solowy usłyszymy skrzypce w dość popularnym III Koncercie G-dur KV 216 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Ten wdzięczny utwór powstał w 1775 roku i posiada „prawdziwie mozartowskie oblicze”, pełne lekkości i śpiewności, w którym zarówno skrzypce jak i orkiestra pięknie współpracują ze sobą. Szczególnie wyróżnia się trzecia część koncertu – finałowe rondo utkane z kontrastujących melodii. Cieszymy się, że propozycję wykonania tego Koncertu przyjęła Katarzyna Duda, której każdorazowe pojawienie się na estradzie elektryzuje publiczność – nie tylko tę męską. Krytyka zawraca uwagę na wielką muzyczną wrażliwość artystki oraz wspaniałe połączenie kunsztu muzycznego z olbrzymim temperamentem scenicznym.
Naszym drugim gościem będzie Piotr Reichart, poznany w Kielcach jako kameralista, członek znakomitego Kwartetu Camerata. Tym razem artysta zaprezentuje się solo z towarzyszeniem orkiestry w kompozycji Carla Philippa Stamitza – syna słynnego Jana Vaclawa, twórcy tzw. szkoły mannheimskiej. Carl cieszył się zasłużoną sławą skrzypka-wirtuoza oraz kompozytora. Niestety, wspólnie z bratem Antonem nie uzyskał dobrych notowań u Mozarta, który obu artystów nazwał „ochlapusami i rozpustnikami”. Czym się bracia Stamitzowie narazili geniuszowi z Salzburga – dokładnie nie wiadomo. Natomiast pewni możemy być, że koncert altówkowy D-dur Carla Philippa niejednego melomana wzruszy, a także przyprawi o zawrót głowy wirtuozeria partii altówkowej, zapowiadająca diaboliczność przyszłych dokonań Paganiniego.
Po przerwie zaprosimy Państwa na wspomnianą już Symfonię koncertującą na skrzypce i altówkę Es-dur KV 364 W. A. Mozarta – jedno z najpiękniejszych dzieł gatunku concertante. Nad fascynującym przekomarzaniem się skrzypiec i altówki w tym ostatnim utworze oraz nad połączeniem kolejno następujących po sobie solowych instrumentów w harmonijną całość z brzmieniem orkiestry czuwać będzie szef Filharmonii i dyrygent w jednej osobie –Jacek Rogala.



KATARZYNA DUDA
Studiowała w mistrzowskiej klasie skrzypcowej Tibora Vargi w Ecole Supérieure de Musique w Sion w Szwajcarii oraz w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Jana Staniendy. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Tibora Vargi w Sion oraz Międzynarodowego Konkursu na Skrzypce Solo Tadeusza Wrońskiego w Warszawie. Na XVII Ogólnopolskim Tygodniu Talentów decyzją krytyków muzycznych została objęta ogólnopolską promocją. Artystka była nominowana do nagrody „Paszport” tygodnika „Polityka”, „Nagrody Polskich Melomanów” oraz dwukrotnie do nagrody „Fryderyk”. Jest stypendystką m.in. Interlochen Academy of Arts w USA. Koncertowała z renomowanymi orkiestrami, takimi jak: Orchestre de Chambre de Lausanne, Orquesta Sinfonica de Veracruz, European Union Chamber Orchestra, Amadeus, Orkiestra Filharmonii w Hradec Kralove, Capella Sankt Petersburg, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Janáček Chamber Orchestra, Polska Orkiestra Radiowa, Neue Ruhr Kammerphilharmonie, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orquesta Sinfonica del Estado de Mexico, pod batutą takich dyrygentów, jak: Enrique Batiz, Agnieszka Duczmal, Jesus Lopez-Cobos, Lavard Skou Larsen, Jorge Mester, Dalia Atlas. Wystąpiła w prestiżowych salach: Lincoln Center i Carnegie Hall w Nowym Jorku, w Sali Rossiniego w Padwie, w Concertgebouw w Amsterdamie. Jej wykonania były transmitowane przez wiele stacji telewizyjnych i radiowych, m. in. Radio Suisse Romande, PR i TVP, rozgłośnie telewizyjne w Holandii, Meksyku, Francji, Niemczech, Rosji. Gra na instrumencie włoskim z początku XIX w

PIOTR REICHERT
Kameralista, solista i pedagog. Uczeń Andrzeja Góreckiego (Lublin, klasa skrzypiec i altówki) oraz Aleksandra Nejnskiego (klasa altówki - Akademia Muzyczna w Sofii). W latach 1981 - 1988 był muzykiem Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka oraz orkiestry Sinfonia Varsovia. Od roku 1988 jest członkiem Kwartetu Camerata. Z zespołem tym zdobył szereg nagród na konkursach muzyki kameralnej (Paryż - konkurs UFAM 1990 - I nagroda, Monachium Karl Klingler Preis 1990 oraz Tokio 1991 - III nagroda); nagrał też kilkanaście płyt (wytwórnie: DUX, THOROFON, RICERCAR, KOCH), zdobywając wyróżnienia - Płyta Roku miesięcznika "Studio"(1995), Diapason d'Or (1994), Sforzando (miesięcznik "Crescendo"1995) oraz Fryderyk'2000. Razem z kwartetem dokonywał nagrań radiowych dla Polskiego Radia oraz dla radiofonii Niemiec, Hiszpanii, Belgii i USA. Koncertował w wielu krajach Europy, w USA i w Japonii. Prowadzi klasę altówki na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie i w Białymstoku, a także w Akademii Muzycznej w Poznaniu; jego uczniowie wielokrotnie zdobywali nagrody na krajowych i międzynarodowych konkursach muzycznych.

JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.