PIĄTEK, 25 MARCA | 19:00, SALA KONCERTOWA

KONCERT SYMFONICZNY
KLASYCZNIE I ROMANTYCZNIE


MATEUSZ DONIEC altówka
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
TOMASZ BUGAJ dyrygent

R. SCHUMANN Uwertura do opery Genowefa
C. STAMITZ Koncert na altówkę i orkiestrę D-dur op. 1
F. MENDELSSOHN BARTHOLDY V Symfonia d-moll, op. 107 Reformacyjna

Bilety w cenie: normalny – 30 zł, ulgowy – 25 zł

kup bilet on-line


Koncert rozpocznie barwna Uwertura do opery Genowefa Roberta Szumana (1810-1856), w której, jak w pigułce, zawarta jest cała historia tytułowej bohaterki. Utwór rozpoczyna refleksyjna introdukcja wyrażająca smutek Genowefy skazanej na wygnanie. Część środkowa jest pełna niepokoju, ale także nadziei, co obrazują instrumenty smyczkowe pospołu z dętymi, całość na szczęście kończy się triumfalnie i radośnie.
Niezwykle trudny, najeżony karkołomnymi pasażami, akordami i pizzicatami Koncert na altówkę i orkiestrę D-dur op. 1 niemieckiego kompozytora Carla Philippa Stamitza wykona młody i utalentowany Mateusz Doniec. Ten wymagający utwór daje soliście duże pole do popisu.
W drugiej części koncertu orkiestra wykona V Symfonię d-moll op. 107 Reformacyjną Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, która ukazała się dopiero po śmierci kompozytora i miała uświetnić rocznicę powstania doktryny luterańskiej.


MATEUSZ DONIEC
Urodził się w 1996 roku w Krakowie. Naukę gry na altówce rozpoczął w klasie prof. Rafała Daszkiewicza. Z wyróżnieniem ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie altówki prof. Katarzyny Budnik, w której obecnie jest asystentem. Jest altowiolistą Orkiestry Sinfonia Varsovia. Bierze udział w koncertach muzyki kameralnej, występując m.in. u boku takich artystów, jak Marcin Zdunik, Anna Maria Staśkiewicz, Astrig Siranossian, czy Anne Queffélec. Wśród licznych nagród, jakimi może się poszczycić, do najważniejszych należą: III miejsce na 57. Międzynarodowym Konkursie „Beethoven Hradec” w 2019, II miejsce w X Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym im. Jana Rakowskiego w Poznaniu w 2018, na którym otrzymał także nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego „ForEve(r)” Janusza Stalmierskiego, czy Grand Prix oraz I miejsce w kategorii altówek na 18. Międzynarodowym Konkursie im. Bogdana Warchala w Dolnym Kubinie w 2014.


TOMASZ BUGAJ
W 2022 roku obchodzi skromny jubileusz: w lipcu minie 50 lat od jego debiutu dyrygenckiego. Wieloletni współpracownik Warszawskiej Opery Kameralnej, w Polsce szefował m.in. Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980-1984), Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (1986 - 1990) i Filharmonii Krakowskiej (1998-2005). Był też Dyrektorem Muzycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie (2006-2008). Gościnnie dyrygował wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi. Zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Bristolu w październiku 1978 roku otwarło mu drogi na estrady brytyjskie, a później także innych krajów europejskich – Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Austrii, Rosji i in.
W latach 90-tych nawiązał tez bliską współpracę z zespołami orkiestrowymi w Santiago de Chile. Regularnie odwiedza też Japonię, prowadząc koncerty młodzieżowej orkiestry symfonicznej Toho Orchestral Academy.
Prowadzi też działalność pedagogiczną, będąc od 1996 roku profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, a od 2004 Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, w obu tych uczelniach kierując katedrami dyrygentury.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna