25 STYCZNIA, PIĄTEK | 19.00, SALA KONCERTOWA
WOKÓŁ TANGA
PAWEŁ KWAŚNY gitara
BARTOSZ KOŁSUT akordeon
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
GUSTAVO FONTANA (Argentyna) dyrygent
Tanga A. PIAZZOLLI oraz tańce J. ŚWIDRA, M. de PONCE,
A. GINASTERY, A. MARQUEZA
Patronat Honorowy Ambasady Republiki Argentyny w Polsce
Koncert objęty programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!. Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca"
kup bilet on-line
Ekscytujące tanga i wyrafinowane tańce na gitarę, akordeon i orkiestrę symfoniczną to doskonały „przepis” na wieczór karnawałowy. Owe przeboje muzyki klasycznej wysłuchamy w interpretacji dwóch artystów: Pawła Kwaśnego, gitarzysty, pedagoga, menadżera, a także Bartosza Kołsuta, akordeonisty, Młodego, lecz bardzo zdolnego Muzyka Roku (2014), laureata konkursów na całym świecie, w wolnych chwilach udzielającego się w… dubbingu. Orkiestrę Symfoniczną naszej Filharmonii poprowadzi Gustavo Fontana, dyrygent – jakżeby inaczej – prosto z Argentyny, który jak nikt inny musi czuć atmosferę często dramatycznych i bogatych aranżacyjnie utworów należących do narodowego dziedzictwa kulturowego tego dalekiego kraju. Oryginalny styl twórcy „nuevo tango” – Astora Piazzolli – rozpoznają niemal wszyscy mający cokolwiek do czynienia z muzyką, a jak wiadomo, jest to finezyjnie stylizowana muzyka do słuchania, zachowująca z tradycyjnego tanga melancholijny nastrój, często gęste od emocji brzmienia. Było nawet tak, że pobratymcy kompozytora buntowali się przeciwko takiemu przetworzeniu tańca, i to do tego stopnia, że genialny muzyk spotykał się nawet z agresją. Dzisiaj, gdy dzieła Piazzolli opromienione są międzynarodową sławą, nie tylko rosną rzesze wielbicieli mistrza tanga i jego stylu, ale już spełnia się życzenie artysty, by jego muzyki słuchano „w 2020, a także w 3000 roku”. Z tego repertuaru wybraliśmy na dzisiejszy wieczór Libertango, Oblivion, Historie du tango oraz Tres Movimientos Tanguisticos.
W programie koncertu zamieściliśmy również szczególnie znane i często wykonywane tańce, jak choćby finałowe Malambo (tradycyjny argentyński stepowany taniec, tańczony wyłącznie przez mężczyzn) z baletu czołowego kompozytora argentyńskiego XX w. – Alberto Ginastery (jego uczniem był m.in. A. Piazzolla), Danzón nr 2 – jeden z najpopularniejszych meksykańskich klasycznych utworów orkiestrowych Arturo Marquzeza, czy Danza – czwartą część Suity Józefa Świdra – zmarłego w 2014 r. kompozytora i pedagoga, profesora katowickiej Akademii Muzycznej i Uniwersytetu Śląskiego.
Oszałamiających wrażeń!
PAWEŁ KWAŚNY
Jest absolwentem Instytutu Muzycznego w Otto-von-Guericke-Universität w Magdeburgu, Akademii Muzycznej w Krakowie oraz studiów podyplomowych zakończonych egzaminem koncertowym w Martin-Luther-Universität w Halle. W krakowskiej uczelni uzyskał stopień doktora. Jego nauczycielami gry na gitarze byli: Czesław Droździewicz, Joanna Kowalczyk, Włodzimierz Lerner, Michał Nagy oraz Andrzej Mokry. Laureat licznych nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych (Konin, Sanok, Kielce, Koszalin, Krynica, Kraków, Halle/Saale), a także uczestnik wielu kursów mistrzowskich pod kierunkiem takich artystów, jak: Pepe Romero, Eduardo Catemario, Abel Carlevaro, Marco Tamayo, Roland Dyens, Fabio Zanon, TilmanHoppstock, Thomas Müller-Pering, PawelSteidl. Był stypendystą międzynarodowego stowarzyszenia GFPS (Gemeinschaft für Wissenschaft und Kultur in Mittel- und Osteuropa). Jako solista współpracował z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Stadtskapelle Halle. Jako kameralista występował z Waldemarem Malickim, Wiesławem Prządką, Piotrem Kwaśnym, z zespołami – The Hilliard Ensemble,Tango Bridge oraz z orkiestrą Capella Cracoviensis. Obecnie współpracuje z akordeonistą Bartoszem Kołsutem. Prowadzi klasę gitary w Zespole Szkół Muzycznych im Oskara Kolberga w Radomiu. Był wykładowcą Międzynarodowych Warsztatów Gitarowych w Lanckoronie, Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Kameralnej w Puławach, festiwalu Polska Akademia Gitary w Jarocinie oraz na festiwalu gitarowym w Caltelo Branco (Porugalia). Właściciel i dyrektor Centrum Edukacyjnego Family Group (Ognisko Muzyczne MałyMuzyk, Szkoła Językowa Family Forest oraz szkoła robotyki i programowania Twój Robot). Jest również organizatorem koncertów i wydarzeń kulturalnych.
BARTOSZ KOŁSUT
Jest laureatem licznych konkursów, festiwali, przeglądów ogólnopolskich i międzynarodowych. W 2014 zdobył tytuł „Młodego Muzyka Roku ” w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez TVP Kultura, MKiDN oraz Instytut Muzyki i Tańca, dzięki czemu reprezentował Polskę na konkursie Eurovision Young Musicians w Kolonii w Niemczech, na którym uzyskał tytuł finalisty. Spośród wielu nagród wymienić należy także: I nagroda na 24. Międzynarodowym Festiwalu Akordeonowym w Przemyślu 2016 (Przemyśl), II miejsce oraz specjalna nagroda jury podczas International Accordion Competition Vilnius 2017” (Wilno) oraz I nagroda na 9. International Accordion Competition in Poprad 2016 (Poprad, Słowacja).
W 2018 ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu prof. Klaudiusza Barana. Obecnie kontynuuje kształcenie na Folkwang Universität der Künste w Essen (Niemcy), gdzie uczy się pod kierunkiem prof. Mie Miki. Studiował również w Hochschule fur Musik in Detmold (Niemcy) w klasie akordeonu prof. Grzegorza Stopy.
Koncertował m.in.: w Royal Albert Hall, a także dwukrotnie w nowojorskiej Carnegie Hall – zaproszenie do najbardziej prestiżowej sali koncertowej na świecie otrzymał dzięki wygranej w konkursach International Music Talent Competition Fall 2014 organizowanych przez American Protege oraz IBLA Grand Prize. W 2015 zadebiutował jako bandoneonista, występując w roli solisty z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Występuje jako solista, jak również w zespołach kameralnych w wielu krajach Europy i w Stanach Zjednoczonych, współpracuje z wieloma kompozytorami młodego pokolenia nad wzbogacaniem oryginalnej literatury akordeonowej.
GUSTAVO FONTANA
Swoją historię z muzyką rozpoczął jako członek chóru dziecięcego Teatró Colón, biorąc udział w koncertach z wielkimi sławami – Plácido Domingo i Luciano Pavarotti. Studiował grę solową na trąbce w Narodowym Konserwarwatorium w Buenos Aires w klasie profesora Osvaldo Lacunza. Jako trębacz wystąpił z New York Youth Symphony i Narodową Orkiestrą Izraela pod batutą Zubina Mehty. Kształcił się również u wybitnych dyrygentów, takich jak: Charles Dutoit (Szwajcaria), Cristóbal Soler (Hiszpania), Milen Nachev (Bułgaria).
W okresie 2014 – maj 2018 zajmował stanowisko dyrektora artystycznego Orquesta Filarmónica de Mendoza. Był także pierwszym dyrygentem Orquesta Sinfónica de Bahía Blanca oraz Orkiestry Symfonicznej z Córdoba i Buenos Aires.
Poprowadził koncerty wielu zespołów symfonicznych, m.in.: Orquesta Sinfónica de Belo Horizonte, Sinfónica de Brasilia, de Porto Alegre, Orquesta Filarmónica de Montevideo, Filarmónica Nacional de Venezuela, Filarmónica de Burgas (Bułgaria), Sinfónica del Festival de Mallorca (Hiszpania), Banda Sinfônica do Estado de São Paulo, Sinfónica de Santa Fe. Współpracował ze znakomitymi artystami, reprezentujacymi różne dziedziny sztuki: John Malkovich, Ricardo Mollo, Pedro Aznar, Pinchas Zukerman, Valentín Garvie, Elena Roger, Susana Rinaldi, Amanda Forsyth, Chango Spasiuk, Ligia Piro, Xavier Inchausti, Eleonora Cassano, Ivan Rutkauskas, Hernán Piquín, Jaime Torres, Leo Masliah, Stanimir Todorov, Pablo Saraví, Carlos Céspedes, Emiliano Barri, Mariano Rey.
Wykładał na Universidad de Buenos Aires. Aktywnie współpracuje z innymi ośrodkami naukowymi na 4 kontynentach. W sezonie 2019/2020 artysta wystąpi w Europie, Azji, Stanach Zjednoczonych, a także w Argentynie z wiodącymi orkiestrami.
strona główna
Styczeń 2019
|