24 listopada, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

31. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI
KONCERT SYMFONICZNY
FINAŁ


KATARZYNA LASSAK skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
PRZEMYSŁAW FIUGAJSKI dyrygent
ADAM SUPRYNOWICZ słowo o muzyce

JERZY KORNOWICZ Spiętrzenia na orkiestrę
JAN ADAM MAKLAKIEWICZ II Koncert skrzypcowy Góralski
LUDOMIR RÓŻYCKI Polonez uroczysty, Pieta. Na zgliszczach Warszawy, Suita taneczna

Logo

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej


kup bilet on-line


Finałowy koncert festiwalu otworzy patetyczna kompozycja Jerzego Kornowicza Spiętrzenia, która ukazuje szeroko pojęty „nadmiar” stanowiący istotę współczesnego świata. Góralską nutę usłyszymy w II Koncercie skrzypcowym A. Maklakiewicza, w którym partię solową wykona skrzypaczka Katarzyna Lassak, góralka z Zakopanego. W drugiej części koncerty zabrzmią utwory patrona kieleckiego ZPSM. W 2023 roku przypadają 140-ta rocznica jego urodzin i 70-ta śmierci. Odwołanie się do zapomnianego dzieła z przeszłości będzie jednocześnie stanowiło nawiązanie do kompozycji jubilatów napisanych w dawnym stylu, które festiwal otwierały.

Katarzyna Lassak
Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Instrumentalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w 2020 r., w klasie skrzypiec dra hab. Janusza Wawrowskiego, prof. UMFC, pod którego kierunkiem obecnie pracuje nad doktoratem. Podczas studiów I stopnia kształciła się pod okiem dra hab. Janusza Wawrowskiego, prof. UMFC oraz dr hab. Agaty Szymczewskiej, prof. UMFC i prof. dr hab. Andrzeja Gębskiego. Ukończyła także filologię angielską na Uniwersytecie Warszawskim.
Katarzyna Lassak jest pochodzącą z rodziny o wielopokoleniowych tradycjach muzycznych góralką z Zakopanego, prymistką w rodzinnej Muzyce Lassaków "Heliosów". Chętnie wykonuje utwory z klasycznego repertuaru skrzypcowego inspirowane muzyką ludową, a w szczególności polską muzyką ludową rodzimego dla niej regionu Skalnego Podhala.
W 2021 r. dokonała pierwszego nagrania nieznanego II Koncertu skrzypcowego „Góralskiego” Jana A. Maklakiewicza z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Pawła Kapuły, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Utwór ten, inspirowany folklorem górali podhalańskich, wykonała jako solistka na 30. Festiwalu Smyczkowym „Mistrzowie polskiej wiolinistyki” z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej pod batutą Norberta Twórczyńskiego.
W 2022 r., według unikatowej koncepcji Katarzyny Lassak, odbył się w Zakopanem koncert „Inspiracje kompozytorów folklorem góralskim”. Przedstawiła wspólnie z Muzyką Rodziny Lassaków „Heliosów” z Zakopanego ludowe źródła inspiracji kompozytorów i zagrała z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy II Koncert skrzypcowy „Góralski” J.A. Maklakiewicza. Wykonanie tej kompozycji przypadało w 70. rocznicę jej powstania w Zakopanem, a cytowana w koncercie „nuta” góralska to „hymn” / „śpiewka festiwalowa” Międzynarodowego Festiwalu Folkloru Ziem Górskich, w ramach którego odbywało się wydarzenie.
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 5 lat. Jest absolwentką Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem, gdzie kształciła się w klasie skrzypiec mgra Krzysztofa Leksyckiego i mgra Janusza Miryńskiego. Od najmłodszych lat była laureatką konkursów muzycznych, literackich i plastycznych. Otrzymała Nagrodę Burmistrza Miasta Zakopane i Nagrodę Starosty Tatrzańskiego. W roku 2015 ukończyła PSM II stopnia im. F. Chopina w Nowym Targu w klasie skrzypiec dr Ilony Nieciąg.
Została zaproszona przez prof. Janusza Wawrowskiego do jego zespołu Warsaw Players, z którym koncertowała jako solistka i kameralistka na Festiwalu „Emanacje” w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Festiwalu „Ogrody Muzyczne” w Warszawie, Festiwalu „Muzyczne Przestrzenie” oraz na Zamku Królewskim w Warszawie. Grała w Orkiestrze Symfonicznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod batutą Grzegorza Nowaka w Pałacu Narodów, głównej siedzibie ONZ w Genewie podczas uroczystego koncertu z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Od 2010 r. gra w Tatrzańskiej Orkiestrze Klimatycznej, z którą występowała także jako solistka na 27. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, 49. Międzynarodowym Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem oraz w Galowym Koncercie Sylwestrowym i Koncercie z okazji Święta Niepodległości w Zakopanem. W wieku 18 lat zdobyła I miejsce w 17. Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Pamiętajmy o Osieckiej”. W 2016 roku została zaproszona do wykonania Koncertu Galowego 19. Konkursu „Pamiętajmy o Osieckiej”. Premierowy koncert „Gonią wilki za owcami” odbył się w Teatrze ROMA w Warszawie, w wykonaniu: Katarzyny Lassak, Mateusza Pospieszalskiego i jego zespołu, Atom String Quartet, Muzyki Rodziny Lassaków "Heliosów" oraz gościnnie Sebastiana Karpiela-Bułecki.
Katarzyna Lassak miała swój recital w Pałacu Prezydenckim. Występowała m. in. w Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Operze Krakowskiej, Teatrze Palladium w Warszawie, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Karola Szymanowskiego w Willi „Atma” w Zakopanem, Teatrze im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem oraz na międzynarodowych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Była wielokrotnym gościem audycji radiowych w Programie Drugim Polskiego Radia oraz programów telewizyjnych. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako solistka-prymistka była laureatką konkursów muzyki ludowej, takich jak: Międzynarodowy Konkurs Kapel, Śpiewaków i Instrumentalistów Ludowych, „Sabałowe Bajania”, „Berdowe Muzykowanie”. Jest członkiem Zespołu Regionalnego im. Klimka Bachledy. Od kilku lat pełni funkcję konferansjera na Międzynarodowym Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem.


Przemysław Fiugajski
Dyrygent, dyrektor artystyczny Filharmonii Gorzowskiej. Dysponuje rozległym repertuarem symfonicznym i operowym ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XVIII oraz XX i XXI wieku. Występował z większością polskich orkiestr. Poprowadził wiele prawykonań, występując na międzynarodowych festiwalach (m.in. AudioArt, Warszawska Jesień, Muzyka na szczytach). Płyty z jego nagraniami zdobyły nagrody Fryderyk (2009) i Supersonic (2010).
Od 2003 do 2017 roku pracował jako etatowy dyrygent w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie uczestniczył w realizacjach kilkunastu oper, odnosząc wiele sukcesów i współpracując z plejadą wybitnych polskich wokalistów. Prowadził przedstawienia w Polskiej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, Operze Wrocławskiej, Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie oraz Operze na Zamku w Szczecinie. W latach 2016-2018 był członkiem rady artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W sezonie 2017/18 kierował działającą w ramach Filharmonii Lubelskiej orkiestrą barokową Konfraternia Caper Lublinensis, osiągając z nią w krótkim czasie wysoki poziom artystyczny i prezentując lubelskim melomanom arcydzieła baroku i klasycyzmu. W latach 2018-2022 pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Muzycznego w Lublinie.


Adam Suprynowicz
Dziennikarz i krytyk muzyczny, przez 20 lat związany z Polskim Radiem. Laureat Złotego Mikrofonu. Redagował dział książek, płyt i muzyki współczesnej w dwutygodniku „Ruch Muzyczny”, przygotowywał serie płytowe i przedsięwzięcia edukacyjne, trenował sztuczną inteligencję. Współtworzy program Festiwalu Prawykonań w Katowicach, pisze m.in. w „Ruchu Muzycznym" i „Vogue", prowadzi koncerty: Warmiak i warszawiak, pół na pół.



PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

listopad 2023