W tym roku obchodzimy 100. rocznicę urodzin i 20. rocznicę śmierci wybitnego kompozytora. Filharmonia Świętokrzyska postanowiła uczcić Rok Witolda Lutosławskiego cyklem 8 koncertów symfonicznych, podczas których zaprezentujemy jego utwory pochodzące z różnych okresów twórczości. Owa prezentacja odbywać się będzie w szerokim kontekście stylistycznym na tle innej muzyki polskiej i zagranicznej różnych epok, ze szczególnym uwzględnieniem wieku XX. W trakcie tego swoistego przeglądu w programie znajdzie się aż 5 utworów Lutosławskiego, które zabrzmią w Kielcach po raz pierwszy. Na estradzie pojawiać się będą wybitni soliści i dyrygenci polscy i zagraniczni. Dopełnieniem koncertów będą: wystawa poświęcona życiu i twórczości Lutosławskiego prezentowana w foyer Filharmonii oraz specjalne wydawnictwo o charakterze edukacyjnopopularyzatorskim, przystępnie przybliżające słuchaczom postać i dorobek tego wybitnego twórcy.

ROK WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu "Lutosławski 2013 - Promesa", realizowanego
przez Instytut Muzyki i Tańca

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego  Instytut Muzyki i Tańca




Na ostatnim majowym koncercie wysłuchamy dwóch dzieł kompozytorów, których daty urodzenia dzieli niecały wiek. Równo 80 lat po Johannesie Brahmsie urodził się Witold Lutosławski. Obaj twórcy byli już w pełni ukształtowanymi artystami, gdy powstawały ich kolejne utwory. Witold Lutosławski swój pierwszy koncert wiolonczelowy napisał, mając 56 lat, natomiast jego niemiecki kolega – co prawda zabrał się do pracy nad pierwszą w dorobku symfonią jako prawie trzydziestolatek, ale ukończył je w wieku 43 lat.
Lutosławski, jak twierdził, długo myślał o skomponowaniu utworu orkiestrowego na wiolonczelę, i to nawet dla konkretnego wykonawcy, a był nim Mścisław Rostropowicz, lecz wciąż odkładał zamiar na później. Aż wreszcie sprawy wziął w swoje ręce los. Otóż pod koniec lat sześćdziesiątych zwróciło się do kompozytora Królewskie Towarzystwo Filharmoniczne w Londynie z prośbą o napisanie koncertu wiolonczelowego z zaznaczeniem, że jego pierwszym wykonawcą ma być – Mścisław Rostropowicz. Lutosławski raźno zabrał się do pracy i w ciągu niecałych dwóch lat powstał utwór zbudowany analogicznie do np. sztuki teatralnej – na zasadzie konfliktu jednostki ze zbiorowością. Jak to wygląda w muzyce, gdy orkiestra „jest czynnikiem, który interweniuje, przerywa czy niemal przeszkadza” i rzadkie są jej próby porozumienia z instrumentem solowym, przekonają się Państwo podczas wieczornego koncertu. Dodać należy, że Witold Lutosławski postanowił uatrakcyjnić koncert, dodając zupełnie nowe palcowanie. Jego pierwszy solista przyznawał później ze śmiechem, ze po 30 latach koncertowania musiał na nowo uczyć się sztuki palcowania. Utwór ma swoje pierwsze wykonanie w Kielcach. Johannes Brahms pracował z przerwami nad swoją symfonią blisko 15 lat. Na początku powstało „pełne cudownej piękności” Adagio. Szkice do następnych części długo zalegały w szufladzie, a jednak całość, gdy wreszcie ujrzała światło dzienne, sprawia wrażenie niesłychanie spójnej i muzycznie logicznej. Symfonia w ostatniej części nawiązuje do Beethovenowskiej Ody do radości, podczas gdy poprzednie stanowią jakby obraz pełen dramatycznej walki.
W koncercie wystąpi Bartosz Koziak – zdobywca najwyższych nagród na prestiżowych konkursach wiolonczelowych. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej, która w drugiej części wykona I Symfonię c-moll J. Brahmsa. Dyrygować będzie Mirosław Jacek Błaszczyk – szef artystyczny Filharmonii Śląskiej i Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga.



BARTOSZ KOZIAK
Jest zdobywcą najwyższych nagród na konkursach: im. W. Lutosławskiego w Warszawie (2001), w Tongyeong Isang Yun in Memoriam (Korea) i im. M. Łysenki w Kijowie, Praskiej Wiosny, XI Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie, konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium, także laureat nagrody specjalnej Fundacji Kultury Polskiej przyznanej przez Ewę Podleś (2003). Koncertował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. W. Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej. Jako solista współpracował z Filharmonią Narodową, NOSPR, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praską Filharmonią, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie. Występował pod dyrekcją mistrzów batuty. Od 2007 gra w trio z Kają Danczowską i Justyną Danczowską. Jest zapraszany na festiwale, m.in.: Warszawską Jesień, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Mecklemburg Vorpommern, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Chopin i jego Europa w Warszawie. Ukończył z odznaczeniem Magna cum Laude Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie prof. Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Mullera. Od wielu lat współpracuje z pianistką Agnieszką Kozło. Od kilku lat jest zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym Concerto grosso pod dyrekcją kompozytora. Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski. Artysta reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.


MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK
Ukończył z odznaczeniem studia w klasie dyrygentury prof. Karola Stryji w Akademii Muzycznej w Katowicach, w której obecnie pracuje jako pedagog. Umiejętnościdyrygenckie pogłębiał dzięki stypendium American Society for Polish Music w Los Angeles. W 1991 został laureatem katowickiego IV Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga. Był szefem artystycznym Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, naczelnym i artystycznym Filharmonii w Poznaniu i Białymstoku, dyrektorem artystycznym II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, a w 2011 przewodniczył jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Obecnie pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej i Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga. Z Orkiestrą Filharmonii Białostockiej dał serię koncertów w USA, uwieńczoną występem w Carnegie Hall, zaś z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej odbył miesięczne tournée po Korei Płd. Był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto oraz jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Na swoim koncie ma wiele prawykonań, sporo również nagrywa. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. W 2012 Prezydent RP Bronisław Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Dyrygencki kunszt artysty poznali melomani Polski, Albanii, Austrii, Białorusi, Chin, Czech, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Japonii, Kanady, Korei Płd., Litwy, Łotwy, Maroka, Meksyku, Niemiec, Portugalii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Tunezji, USA i Ukrainy.


powrót do strony głównej