23 sierpnia 2024, piątek, godz.19.00, sala koncertowa

XIII LATO W FILHARMONII
FINAŁ

WIOLETTA LIBER sopran
MATEUSZ MICHAŁOWSKI baryton
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ
JACEK ROGALA dyrygent


kup bilet on-line

Najpiękniejsze melodie minionego sezonu.


WIOLETTA LIBER – sopran, jest studentką II roku studiów magisterskich na wydziale wokalno-aktorskim na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Swoje umiejętności wokalne kształci w klasie śpiewu dr Doroty Wójcik. Ma na swoim koncie wiele osiągnięć, m. in.: III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde w Niemczech, I nagrodę w Konkursie Wokalnym im. Anny Knapik w Kąśnej Dolnej oraz wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Bella Voce” w Busku-Zdroju. W 2019 roku została nominowana do Nagrody Dra Jerzego Masiora w Nowym Sączu. Koncertowała m. in. na I Gali Niepodległościowej w Kopalni Soli „Wieliczka”, XV Festiwalu Muzyki Kameralnej „Bravo Maestro” w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, czy na XVII Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym w Aleksandrowie Kujawskim. W swoim repertuarze posiada utwory W. A. Mozarta, C. Gounoda, V. Belliniego, G. Pucciniego, J. Offenbacha, J. Rodrigo, P. Czajkowskiego, F. Schuberta, F. Lehára i innych.


MATEUSZ MICHAŁOWSKI absolwent wydziału wokalno-aktorskiego na kierunku Śpiew solowy – opera UMFC, w klasie prof. dr hab. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej. Laueat konkursów wokalnych, m.in.I nagrody na First National Competition for young singers with international participation ,,Stoyan Popov", Międzynarodowego Konkursu Sztuki Woklanej im. Ady Sari, czy I nagrody na IX Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz. Występował m.in. w Operze Burgas, Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Śląskiej,czy Filharmonii Zielonogórskiej. Wykonuje partie barytownowe z oper Moniuszki, Verdiego, Donizettigo, Mozarta, czy Bizeta.


JACEK ROGALA
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992). Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali: Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.
W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP.
W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów w Bukareszcie 2013-2019, I Konkurs Wiolonczelowy im. D. Połońskiego w Łodzi 2021, Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku 2022). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury i profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi.
Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pierwszej i trzeciej kadencji. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.
Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna (POR) oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego (NOSPR) zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał nagrań płytowych, w tym m.in. czteroczęściowy cykl pt. Album Polski, We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika, Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej oraz premierowe nagrania kompozycji Ryszarda Bukowskiego i Karola Anbilda.
W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadził spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart, P. Czajkowski).
Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej.
Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.


PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

XIII Lato w Filharmonii