23 lutego, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
ARCYDZIEŁA SYMFONIKI


PIOTR ALEXEWICZ fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MAREK PIJAROWSKI dyrygent

LUDWIG VAN BEETHOVEN V koncert fortepianowy Es-dur op. 73 Cesarski
JOHANNES BRAHMS I Symfonia c-moll op. 68

kup bilet on-line

Nie na darmo nazwano V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 Ludwiga van Beethovena „Cesarskim”. Jest to bowiem jedno z najwybitniejszych dzieł kompozytora, stanowiące ukoronowanie tego gatunku. Pisał je Beethoven w roku 1809, w czasie okupacji Wiednia przez wojska napoleońskie. Pełno w nim zatem rytmów marszowych, elementów militarnych i heroicznych, zaś użyta tu tonacja Es-dur dodaje utworowi rysów bohaterskich. Koncert autor zadedykował swojemu przyjacielowi – arcyksięciu Rudolfowi. Wykonany po raz pierwszy równo 202 lata temu (28 XI) w lipskim Gewandhausie wzbudził absolutny zachwyt. W Filharmonii Świętokrzyskiej V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 grany był zaledwie trzy razy i zawsze przez najwybitniejszych pianistów, jak: Benjamin Engeli – szwajcarski wirtuoz, Paweł Kowalski – artysta zapraszany przez najznamienitsze sale koncertowe świata, Lukas Geniušas – laureat XVI Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego 2010. Tym razem koncert wykona Piotr Alexewicz - jeden z najbardziej utalentowanych pianistów swojej generacji. Johannes Brahms pracował z przerwami nad pierwszą symfonią blisko 15 lat. Na początku powstało „pełne cudownej piękności” Adagio. Szkice do następnych części długo zalegały w szufladzie, a jednak całość, gdy wreszcie ujrzała światło dzienne, sprawia wrażenie niesłychanie spójnej i muzycznie logicznej. Symfonia w ostatniej części nawiązuje do Beethovenowskiej Ody do radości, podczas gdy poprzednie stanowią jakby obraz pełen dramatycznej walki. Świętokrzyskich Filharmoników poprowadzi Maestro Marek Pijarowski - znany na całym świecie wybitny artysta, który od ponad 50 lat nieprzerwanie prowadzi działalność dyrygencką koncertując ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce.


Piotr Alexewicz
Jeden z najbardziej utalentowanych pianistów swojej generacji. Urodzony w 2000 r., student Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Pawła Zawadzkiego. Od września 2022 student prof. Konstantina Scherbakova w Zurcher Hochschule der Kunste w Zurychu. Półfinalista XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, podczas którego przyznana została mu nagroda im. prof. Zbigniewa Drzewieckiego.
Dwukrotny zwycięzca 48. i 50. Ogólnopolskiego Konkursu Fryderyka Chopina. Znaczące dokonania konkursowe polskiego pianisty zostały zauważone na arenie międzynarodowej. Artysta może poszczycić się m.in. laurami na takich konkursach jak: Grand Prix, nagroda publiczności i nagroda Musicdeco na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Ville de Gagny w Paryżu, II nagroda na Jeunesses International Music Competition Dinu Lipatti w Bukareszcie.
W 2019 roku został wydany debiutancki album fonograficzny Piotra Alexewicza z utworami Beethovena, Chopina, Liszta i Ravela wydany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (NIFC CD 704). W wyniku zaproszenia artysty do dalszej współpracy przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, polski pianista wspólnie z orkiestrą Sinfonia Varsovia, pod batutą Howarda Shelley’a zarejestrował wszystkie utwory Fryderyka Chopina na fortepian i orkiestrę, niebędące koncertami (NIFC CD 201).
W bieżącym roku artysta zarejestrował komplet 26 preludiów Fryderyka Chopina oraz Sonatę b-moll op. 35. Płyta zostanie wydana na początku przyszłego roku.
W 2021 Piotr Alexewicz otrzymał I nagroda na Konkursie Parlamentu Studentów Rzeczpospolitej Polski w kategorii „Aktywność kulturalna w środowisku akademickim”. Został także stypendystą prestiżowej niemieckiej fundacji „Hans und Eugenia Jutting - Stiftung Stendal” W czerwcu 2021 roku otrzymał z rąk Pierwszej Damy Rzeczpospolitej - Agaty Kornhauser - Dudy pierwszą w historii nagrodę „Młody Promotor Polski”. Wyróżnienie zostało przyznane za szczególne zasługi w propagowaniu kultury polskiej. W grudniu 2021 został odznaczony Wrocławską Nagrodą Artystyczną „za muzyczną wrażliwość i znakomite, głębokie interpretacje - nie tylko Chopinowskiej - muzyki fortepianowej”. W latach 2018-2023 występował na międzynarodowych festiwalach: „Chopin i Jego Europa” w Warszawie, 73. 75. 76. Międzynarodowym Festiwalu w Dusznikach Zdroju, Gdańskim Festiwalu Muzycznym, 36. Festival Chopin a Paris „Hommage a Clara Schumann”, „Nohant Festival Chopin”, Międzynarodowym Festiwalu “Emanacje” w Lusławicach, 55 Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. W bieżącym roku artysta zadebiutował w Filharmonii Berlińskiej. Miał okazję współpracować z takimi dyrygentami jak: Marek Pijarowski, Andrzej Boreyko, Tatsuya Shimono, Nicolae Moldoveanu, Howard Shelley, Benjamin Shwartz, Rune Bergmann, Jacek Rogala, Ruben Silva, Daniel Stabrawa, Norton Morozowicz, Thomas Koncz, Hansjorg Schellenberger.
Wielokrotnie koncertował w kraju i za granicą m.in w: Niemczech, Włoszech, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Danii, Francji, Słowacji, Chorwacji, Szwajcarii, USA, Brazylii, na Cyprze, a także Japonii. W roku bieżącym Piotr Alexewicz zrealizował imponującą trzytygodniową trasę koncertową po Japonii, obejmując najważniejsze sale koncertowe, w miastach takich jak Tokio, Nagoya, Osaka, Fukuoka, Hiroszima i Sapporo. Wspólnie z orkiestrą Berliner Symphoniker oraz dyrygentem maestro Hansjörgiem Schellenbergerem, artysta wykonał Koncert Es-dur op. 73 Ludwiga van Beethovena. Artysta wykonał ponadto recitale solowe.


Marek Pijarowski
Od najmłodszych lat odznaczał się wybitnymi uzdolnieniami. Opanował grę na kilku instrumentach m.in. na fortepianie, skrzypcach, oboju i organach. Studia dyrygenckie, które odbywał w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Tadeusza Strugały, ukończył uzyskując dyplom z wyróżnieniem, a uzupełniał je w latach 1971-1973 na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Weimarze, pracując pod kierunkiem znakomitego dyrygenta łotewskiego – Arvida Jansonsa. W roku 1977 uzyskał stypendium rządu austriackiego i przez dziewięć miesięcy przebywał w Wiedniu, doskonaląc swe umiejętności u prof. Carla Oesterreichera w słynnej Hochschule für Musik und darstellende Kunst. W tym czasie miał okazję bezpośrednio zetknąć się ze sztuką dyrygencką i osobiście poznać takich mistrzów batuty jak: Herbert von Karajan, Leonard Bernstein, Zubin Mehta, Georg Solti czy Claudio Abbado. W roku 1974 wziął udział w II Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach, podczas którego – będąc najmłodszym uczestnikiem – zdobył I nagrodę oraz specjalną nagrodę orkiestry Filharmonii Śląskiej. Sukces ten zaowocował licznymi zaproszeniami do wielu filharmonii m.in. do Filharmonii Narodowej i WOSPR-u.
W latach 1974-2002 związany był z Filharmonią Wrocławską, początkowo jako asystent dyrygenta, następnie – od roku 1975 – jako drugi dyrygent, a w latach 1980-2002 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego tej instytucji, będąc również w początkowym okresie odpowiedzialnym za organizację Międzynarodowego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego Wratislavia Cantans. Ponadto współpracował z Filharmonią Krakowską jako jej pierwszy dyrygent, z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy jako stały gościnny dyrygent. W okresie od 1980 do 2000 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, a w latach 1986-1987 także dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju. W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi, a w okresie od 2007 do 2021 roku pełnił funkcję dyrygenta-szefa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Tadeusza Szeligowskiego w Poznaniu. Od 50 lat nieprzerwanie prowadzi niezwykle aktywną działalność dyrygencką, koncertując ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie prowadził również koncerty z polskimi zespołami poza granicami kraju. W roku 1997 uzyskał tytuł profesora sztuki muzycznej. Od wielu lat związany jest z Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w której prowadzi klasę dyrygentury, pełniąc jednocześnie funkcję Kierownika Katedry Dyrygentury oraz wcześniej – funkcję prorektora tej Uczelni. W latach 2006-2019 prowadził klasę dyrygentury w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Był twórcą i kierownikiem artystycznym szeregu ważnych inicjatyw, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego organizowanego przez wrocławską Akademię Muzyczną. Pełni funkcję przewodniczącego jury tegoż konkursu, ponadto wielokrotnie przewodniczył jury Międzynarodowego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku. Jest jurorem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Wielu jego absolwentów sprawuje kierownicze funkcje w instytucjach muzycznych w kraju i za granicą. Uhonorowany wieloma nagrodami, odznaczeniami, w tym m.in.: złotym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt działalności. W 2021 roku Marek Pijarowski obchodził Jubileusz 70-lecia urodzin oraz 50-lecia pracy artystycznej.


PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

luty 2024