22 listopada, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
BARWY ROMANTYZMU
JAROSŁAW NADRZYCKI skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JOANNA ŚLUSARCZYK dyrygent
GIOACCHINO ROSSINI Uwertura do opery Wilhelm Tell
FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
FRANZ SCHUBERT II Symfonia B-dur D. 125 .
Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
w ramach programu „Muzyk – rezydent”,
finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Muzykiem-rezydentem w Filharmonii Świętokrzyskiej
w sezonie 2024/25 jest Magdalena Basaj.
kup bilet on-line
W Barwach romantyzmu, po dramatycznej (jak przystało na romantyzm) Uwerturze Gioacchino Rossiniego Wilhelm Tell, usłyszymy jedno z ostatnich z dużych dzieł orkiestrowych Mendelssohna. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 jest jednym z najważniejszych koncertów skrzypcowych romantyzmu, który należy do najczęściej wykonywanych dzieł tego gatunku oraz znajduje się w repertuarze większości solistów. Kompozytor, który sam dobrze grał na skrzypcach oraz utrzymywał przyjaźnie ze sławnymi skrzypkami swoich czasów, stworzył wiele utworów na ten instrument. Trzyczęściowy Koncert e-moll jest zbudowany wedle klasycznych wzorów, ale — jak na swoje czasy — posiada również cechy, które nadają mu znamiona innowacyjności: niemal natychmiastowe wejście skrzypiec w pierwszej części (bez wprowadzenia tematów przez orkiestrę) oraz wzajemne przenikanie się poszczególnych części granych attacca, bez zaznaczonej przerwy. Zabrzmi on w interpretacji cenionego skrzypka młodego pokolenia- Jarosława Nadrzyckiego. Franciszek Schubert to jeden z najgenialniejszych kompozytorów romantycznych. Jego muzyka jest przepojona tęsknotą za szczęściem, miłością do człowieka i wzruszającą pochwałą życia. Po przerwie zabrzmi jego II Symfonia B-dur, która została skomponowana w 1815 roku. Orkiestrę poprowadzi laureatka wielu nagród na Międzynarodowych Konkursach Dyrygenckich, Joanna Ślusarczyk. W marcu 2022 roku zdobyła II Miejsce na największym konkursie dyrygenckim dla kobiet „La Maestra Competition” w Paryżu.
Jarosław Nadrzycki
Urodził się i rozpoczął edukację muzyczną w Żaganiu. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej, a także absolwentem Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima oraz Royal Academy of Music w Londynie w klasie prof. Igora Petrushevskiego. W 2016 roku Jarosław Nadrzycki rozpoczął pracę na stanowisku asystenta w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a w 2024 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.
Jarosław Nadrzycki jest zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych m.in. w Erewaniu – im. Arama Chaczaturiana, w Bukareszcie – im. G. Enescu, w Berlinie – im. Maxa Rostala, w Wilnie – im. Jashy Heifetza, w Varallo – „Valsesia Musica” , oraz Haverhill Sinfonia Soloist Competition w Wielkiej Brytanii. Był również laureatem konkursu im. Tibora Vargi w Martigny (Szwajcaria), konkursu im. Benjamina Brittena w Londynie i konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
W wieku 12 lat zadebiutował wykonując Fantazję „Carmen” Pablo Sarasatego z Orkiestrą Konserwatorium Moskiewskiego w Wielkiej Sali Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Przełomowym wydarzeniem w karierze artysty było wykonanie w 2010 roku II Koncertu skrzypcowego „Metamorphosen” Krzysztofa Pendereckiego wraz z Simon Bolivar Orchestra of Venezuela pod batutą kompozytora. Poza działalnością solistyczną, był również prymariuszem Meccore String Quartet (2013-2018), a od 2018 roku członkiem – założycielem Boarte Piano Trio. W tym samym roku nakładem wytwórni fonograficznej Orphée Classics ukazała się płyta z dziełami Johanesa Brahmsa na skrzypce i fortepian jako efekt wieloletniej współpracy z pianistką Joanną Zathey.
Jarosław Nadrzycki koncertował z czołowymi orkiestrami, takimi jak: London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, MDR Sinfonieorchester, Simon Bolivar Orchestra of Venezuela, George Enescu Philharmonic, State of Mexico Symphony Orchestra, Armenian State Symphony Orchestra, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach pod batutą takich dyrygentów, jak M. Caldi, A. Duczmal, P. Goodwin, G. Guerrero, A. Humala, K. Järvi, K. Penderecki, H. Sensoy, S. Smbatyan i M. Vengerov. Wielokrotnie występował w Wigmore Hall w Londynie, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Ateneum w Bukareszcie, Ahmed Adnan Saygun Arts Center w Izmirze, Bozar w Brukseli, Pollack Hall w Montrealu, Turkistan Concert Hall w Taszkiencie, Central Opera House w Pekinie i Seoul Arts Center w Seulu.
W sezonie artystycznym 2024/25 Jarosław Nadrzycki ma zaplanowane koncerty jako solista i kameralista w Musikverein w Wiedniu, w Konzerthaus w Klagenfurcie, Nikolaisaal w Poczdamie oraz w City Hall w Hong Kongu.
Artysta w swoim dorobku posiada nagrania płytowe dla wytwórni Hänssler Classic, DUX, Warner Music Poland i MDG Classics, a także wiele nagrań radiowych i telewizyjnych, m.in.: dla Bayerischer Rundfunk, BBC Radio 3, ZDF, TV ORF Austria, TVP Kultura.
Joanna Natalia Ślusarczyk
Polska dyrygentka, laureatka nagród na Międzynarodowych Konkursach Dyrygenckich. W
marcu 2022 roku zdobyła II Miejsce na „La Maestra Competition” w Paryżu. Podczas konkursu
otrzymała także dwie Nagrody Specjalne: Nagrodę Główną Stowarzyszenia Orkiestr Europejskich
„Echo Prize” oraz Nagrodę Główną Orkiestr i Filharmonii Francuskich „French Concert Halls and
Orchestras Commitee Prize.”
Joanna Natalia Ślusarczyk jest także laureatką II Miejsca na Międzynarodowym Konkursie
Dyrygenckim „Jeunesses Musicales” w Bukareszcie (2018) oraz III Miejsca na Międzynarodowym
Konkursie Dyrygenckim „First European Union International Conducting Competition” w Sofii
(2018). W kwietniu 2018 roku zdobyła I Miejsce na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim
„London Classical Soloists Conducting Competition” w Londynie. Otrzymała również Specjalne
Wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie „The BMW International Conducting Masterclass
and Competition” w Esposende (2018, Portugalia).
W listopadzie 2023 roku zdobyła nagrodę dla „Najlepszgeo Polskiego Dyrygenta” podczas
„XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga” w Katowicach.
W sierpniu 2019 roku została Laureatką Nagrody Głównej „Rotary Club Siena” przyznanej
przez maestro Daniele Gattiego w ramach Festiwalu „Accademia Musicale Chigiana” we
Włoszech. Jest także zwyciężczynią międzynarodowych przesłuchań dyrygenckich w Budapeszcie,
podczas których dostała się do Programu Mentorskiego Petera Eötvösa na sezon 2020/2021. W
marcu 2022 została wybrana do kolejnych dwóch programów mentorskich: „Taki Alsop Conducting
Fellowship Mentoring Program” i „La Maestra Academy 2022-2024”.
Absolwentka Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na Akademii Muzycznej im. Karola
Szymanowskiego w Katowicach w klasie maestro Mirosława Jacka Błaszczyka (dyplom z
wyróżnieniem). Jest również absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z
wyróżnieniem).
Poza licznymi koncertami w kraju, dyrygowała również w Stanach Zjednoczonych (Illinois,
Ohio), Izraelu, Norwegii, Szwecji, Islandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Francji, Niemczech, we
Włoszech, Rosji, Bułgarii, Rumunii, na Węgrzech i na Ukrainie.
Poprowadziła koncerty między innymi z takimi orkiestrami jak: Orchestre de Paris w
Filharmonii Paryskiej, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orquestra Gulbenkian w
Portugalii, Orchestre Pasdeloup, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Orchestre National de
Metz, Orchestre National de Cannes, Orchestre National de Lille, Paris Mozart Orchestra, Pannon
Philharmonic, Bucharest Symphony Orchestra, Danubia Orchestra Óbuda, Moldova Philharmonic
Iasi, Chorakademie i Orchesterakademie WDR w Kolonii, Operaens Sinfonietta, London Classical
Soloists Orchestra, Orquestra Clássica do Sul, Orquestra da Costa Atlantica, Pazardjik Symphony
Orchestra, Orchestra Giovanile Italiana, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej,
Filharmonii Śląskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii
Zielonogórskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Toruńska Orkiestra Symfoniczna.
Na początku 2023 roku zadebiutowała w Opéra de Tours Grand Théâtre, gdzie jako
kierownik muzyczny przygotowała i poprowadziła premierę opery G. Donizettiego „Lucie de
Lammermoor" w wersji francuskiej.
W latach 2009-2019 była kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej, a
także dyrygentem Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą odbyła kilka zagranicznych
tras koncertowych. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach dyrygenckich –
zarówno w Polsce jak i za granicą – w klasie mistrzowskiej maestro Daniele Gattiego we Włoszech,
Colina Mettersa w Londynie, Achima Holuba – również w Londynie, Luisa M. Clementiego w
Portugalii, Jonathana Bretta w Budapeszcie. W latach 2012-2014 była finalistką trzech edycji
Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich prowadzonych kolejno przez maestro Tadeusza
Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Jacka Kaspszyka.
Uhonorowana została między innymi „Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego”, „Stypendium Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa”, „Stypendium
Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso”, a także „Nagrodą Główną Powiatu
Krakowskiego” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i
ochrony kultury.
strona główna
listopad 2024
|