22 listopada, środa, g. 18:30, sala kameralna

31. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI
KONCERT KAMERALNY
SOLO I W DUECIE III


JADWIGA KOTNOWSKA flet
PIOTR SAŁAJCZYK fortepian

ALEKSANDER TANSMAN Sonatina
HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI For you Anne Lill op.58
FRYDERYK CHOPIN Polonaise in C sharp minor Op. 26 No. 1
KRZYSZTOF PENDERECKI Prelude for solo flute
MIECZYSŁAW WAJNBERG 5 pieces
TADEUSZ SZELIGOWSKI Sonata
IGNACY JAN PADEREWSKI Melodie op.16 No. 2
KRZYSZTOF HERDZIN Fairytale stories

kup bilet on-line


Duet wybitnych instrumentalistów współkreować będzie utwory należące głównie do dwudziestowiecznej klasyki swego gatunku. Jadwiga Kotnowska jest pierwszą polską laureatką wielu międzynarodowych konkursów fletowych, natomiast pianista Piotr Sałajczyk zaliczany jest do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji, w szczególności jako interpretator muzyki współczesnej. W ich wykonaniu zabrzmią kompozycje cenionych twórców kameralistyki, których zestawienie fletu z fortepianem przyciągało kołysankowo-pozaziemską barwą.

Jadwiga Kotnowska
Wybitna polska flecistka, jest pierwszą polską laureatką ośmiu międzynarodowych konkursów fletowych, m.in.: im. Królowej Zofii w Madrycie, im. Marii Canals w Barcelonie, im. G. B. Viottiego w Vercelli, im. V. Bucchiego w Rzymie i w Bordeaux. Wygrała również konkurs na stanowisko 1. flecisty solo w Royal Flanders Philharmonic Orchestra w Belgii oraz w Gulbenkian Symphony Orchestra w Portugalii.
Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Prof. E. Dastych Szwarc. Swoje umiejętności doskonaliła u takich mistrzów jak A. Nicolet w Szwajcarii oraz J. P. Rampal i A. Marion we Francji.
Jako solistka występowała w salach koncertowych na całym świecie, m.in: Filharmonia Berlińska, Schauspielhaus Berlin, Lincoln Center w Nowym Jorku, Grieg Hall w Bergen Tivoli Hall w Kopenhadze, Palau de Musica w Barcelonie, Teatro Real w Madrycie, South Bank Centre/Purcell Room w Londynie, De Doelen w Rotterdamie, Salle Moliere w Lyonie, Wielka Sala Koncertowa Moskiewskiego Konserwatorium, KLCC w Kuala Lumpur (Malezja) oraz na festiwalach m.in.: Kuhmo Chamber Music Festival (Finlandia), Bergen International Festival – Grieg Hall (Norwegia).
W Polsce koncertowała ze wszystkimi wiodącymi orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi, m.in. wielokrotnie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Aukso i Amadeus oraz na festiwalach muzyki współczesnej: Warszawska Jesień, Festiwal Prawykonań w Katowicach, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Festiwal K. Pendereckiego w Krakowie, a także inaugurowała Festiwal Mozartowski w Warszawie.
Artystka stała się inspiracją do skomponowania specjalnie dla niej dedykowanych koncertów fletowych przez takich kompozytorów jak: M. Górecki, H. Kulenty, M. Ptaszyńska, J. Maksymiuk, D. Przybylski, M. Małecki, K. Dębski, A. Jagodziński, Włodek Pawlik, P. Wróbel, R. Kurdybacha, K. Knittel. Ma na swym koncie liczne światowe oraz polskie prawykonania m.in.jest pierwszą polską wykonawczynią koncertów H. M. Góreckiego oraz K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora.
Dokonała licznych nagrań dla radia w Hiszpanii, Francji, Szwajcarii, Holandii, USA oraz płyt dla wytwórni: Polskie Nagrania, MDG, Quantum (Paryż), Scotstown Music (Edynburg), Tonpress (płyta Antonio Vivaldi – Cztery pory roku była nominowana do Nagrody Fryderyk).
W swoich projektach łączących muzykę klasyczną z jazzem współpracuje z wybitnymi muzykami takimi jak Andrzej Jagodziński, Krzysztof Herdzin, Kuba Stankiewicz, Jose Manuel Alban Juarez, Vitold Rek, Mike Richmond.
Artystka jest profesorem klasy fletu w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Prowadzi także kursy mistrzowskie m.in.: w USA, Malezji, Finlandii, Francji, Włoszech, Hiszpanii oraz w Royal College of Music w Londynie.
W styczniu 2023 roku artystka została uhonorowana Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.


Piotr Sałajczyk
Pianista, kameralista, pedagog. Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk oraz nagrody Orfeusz, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”. Został nominowany do Paszportów Polityki „za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru”, a w kręgu jego zainteresowań pozostaje zarówno muzyka najnowsza jak i nieznana muzyka polskiego romantyzmu.
W 2017 na rynku ukazał się czteropłytowy album, na którym zarejestrował komplet dzieł fortepianowych Juliusza Zarębskiego. Rok później pianista podjął się rejestracji wszystkich dzieł Władysława Żeleńskiego przeznaczonych na fortepian (m. in. Koncertu fortepianowego z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia).
Artysta ma na swoim koncie liczne prawykonania muzyki współczesnej, współpracuje m.in. z Apollon Musagete Quartet, Royal String Quartet, Hashtag Ensemble, Piotrem Pławnerem, Joanną Freszel, Agatą Zubel i Kwartetem Śląskim. Z tym ostatnim zespołem nagrał Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga (Fryderyk 2018), co stało się początkiem jego fascynacji tym kompozytorem. Jest współtwórcą formacji kameralnej Wajnberg Trio. Na początku 2022 roku ukazała się również jego płyta z sonatami fortepianowymi Wajnberga wydana przez Polskie Radio. W centrum swoich zainteresowań stawia osobę i twórczość Karola Szymanowskiego, w 2022 roku objął funkcję prezesa zarządu Towarzystwa Muzycznego im. K. Szymanowskiego w Zakopanem.
Pianista prowadzi bogate życie koncertowe (występy z Filharmonią Narodową, NOSPR, Sinfonią Varsovia, Sinfonią Iuventus, AUKSO, Sinfoniettą Cracovia, festiwale w kraju i za granicą: Warszawska Jesień, Beijing Modern Music Festival, Musica Polonica Nova, Budapesztańska Wiosna, Sommets Musicaux de Gstaad, Musique et Neige, Kwartet Śląski i jego goście, Festiwal Prawykonań NOSPR, Usedomer Musikfestival, Lubomirski Festival, Cartagena Music Festival).
W 2022 roku został artystą - rezydentem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. W jego bogatej dyskografii można odnaleźć płyty nagrane dla wytwórni DUX, CD Accord, Haenssler, CPO, Chandos i Naxos, które wielokrotnie zdobywały wyróżnienia w kraju i za granicą (Maestro Pianiste, Pizzicato Supersonic, 5 de Diapason, La Clef Res Musica pięć nominacji do Fryderyków, płyta miesiąca Opera Nederland, nominacja do International Classical Music Awards 2020). Nagrywał również dla Programu 2 Polskiego Radia, belgijskiej rozgłośni Musiq3, Deutschlandradio czy HR2.
Dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zrealizował z orkiestrą AUKSO nagranie Concertino Władysława Szpilmana w ramach projektu PWM „100 na 100”.
Pianista bierze także udział w wielu przedsięwzięciach filmowych i teatralnych. Nagrał wraz z NOSPR fragmenty Koncertu fortepianowego Andrzeja Panufnika do ścieżki dźwiękowej ostatniego filmu A. Wajdy Powidoki, występował z Krzysztofem Globiszem na scenie w spektaklu „Poezja i muzyka czasu rewolucji”. W 2019 roku na zaproszenie Zbigniewa Preisnera wziął udział w Preisner!s Music, gali z okazji jubileuszu kompozytora. Piotr Sałajczyk prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, której jest absolwentem w klasie prof. Józefa Stompla. Studia uzupełniał w Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem prof. Pavla Gililova. Był również pianistą Sommerakademie Salzburg. Na początku 2023 w Polskim Wydawnictwie Muzycznym ukazał się pierwszy tom dzieł fortepianowych Juliusza Zarębskiego w jego redakcji. W bieżącym sezonie artysta odwiedzi m. in. Wigmore Hall, Teatr Wielki – Operę Narodową, zainauguruje sezon 2023/24 Narodowego Forum Muzyki oraz wykona premierowo koncerty fortepianowe Aleksandra Nowaka i Andrzeja Karałowa. W tym roku ukazują się również dwa wydawnictwa płytowe pianisty: piąta i ostatnia płyta z dziełami fortepianowymi Juliusza Zarębskiego oraz utwory na fortepian i orkiestrę Bolesława Szabelskiego nagrane wspólnie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.



PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

listopad 2023