22 kwietnia 2022, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
KLASYKA I ROMANTYZM


BEATA BILIŃSKA fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

L. van BEETHOVEN Uwertura Egmont op. 84
J. WIENIAWSKI Koncert fortepianowy g-moll
J. HAYDN 104. Symfonia D-dur Londyńska

Bilety w cenie: normalny – 30 zł, ulgowy – 25 zł

kup bilet on-line


Koncert rozpoczniemy od utworu najmłodszego klasyka wiedeńskiego, czyli Ludwiga van Beethovena. Uwertura Egmont, jedna z najpopularniejszych uwertur kompozytora, napisana została (1810) do tragedii o tym samym tytule J. W. Goethego. Poeta pragnął wykorzystać muzykę podczas inscenizacji dzieła. Dzisiaj jednak najczęściej usłyszeć można raczej samą uwerturę niż całość muzyczną, bo też jest to perełka w twórczości Beethovena. Józef Wieniawski (1837 – 1912) znakomity pianista, brat słynnego wirtuoza skrzypiec – Henryka jest autorem kilkudziesięciu utworów, w tym Koncertu fortepianowego g- moll (1859). Utwór utrzymany w tradycyjnej formie, jak większość koncertów romantycznych łączy ze sobą wirtuozowski blask z liryzmem. Z tym dziełem zmierzy się znakomita pianistka Beata Bilińska. Wieczorne spotkanie zakończy ostatnia w dorobku Josepha Haydna Symfonia D-dur zwana Londyńską od miejsca powstania. Pełna kontrastów, nieoczekiwanych i nagłych zmian nastroju wieńczy wielki dorobek twórczy „Papy Haydna”, najstarszego z trójki wiedeńskich klasyków.


BEATA BILIŃSKA
Koncertująca pianistka, kameralistka, pedagog. Doktor habilitowana sztuk muzycznych, profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Należy do czołówki polskich pianistów.
Od ponad dwudziestu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą. Prowadzi również liczne kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz zasiada w jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. International Chopin Piano Competition  in Asia, 2015-2020; "Arthur Rubinstein in Memoriam" w Bydgoszczy). Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności doskonaliła również w berlińskiej Hochschule der Kunste, studiując w klasie prof. Klausa Hellwiga. Brała udział w kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem wybitnych artystów, m.in. Lee Kum Sing, John Perry, Krystian Zimerman.
Beata Bilińska jest laureatką II Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów "Arthur Rubinstein in Memoriam" w Bydgoszczy w 1993 roku oraz finalistką  46. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Feruccio Busoniego w Bolzano (Włochy) w 1994 roku. W 2002 roku została laureatką I Nagrody oraz Nagrody Publiczności na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Rina Sala Gallo" w Monzy we Włoszech.
Jej artystyczna aktywność jest zauważana i doceniana. Beata Bilińska była dwukrotnie nominowana do „Paszportu Polityki” oraz trzykrotnie do nagrody „Fryderyk". Została laureatką Nagrody „Fryderyk” 2015 za płytę z nagraniem II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara (Aukso / Moś / 2014). Za swoje pozostałe płyty otrzymała liczne nagrody fonograficzne, m.in.: dwukrotnie "Pizzicato Supersonic Award" w Luxemburgu, "Joker Award" przyznawaną przez belgijskie "Les Crescendo", "Scherzo Award" w Madrycie i "Musica Award" w Rzymie oraz najbardziej prestiżowe wyróżnienie fonograficzne MIDEM Classical Award 2008. Beata Bilińska występowała na wielu prestiżowych festiwalach i koncertowała m.in. w Austrii, Argentynie, Bułgarii, Czechach, Danii, Francji, Irlandii, Finlandii, Japonii, Litwie, Łotwie, Mołdawii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, USA i we Włoszech. Współpracowała z większością polskich dyrygentów oraz z zagranicznymi mistrzami batuty, m.in.: Massimiliano Caldi, Antal Matyas, Wolfgang Michel, Jiri Mikula, Dainius Pavilionis, Kriss Russmann, Brian Schembri, Christian Schumann, Lothar Seyfarth, Eugene Tzigane, Takao Ukigaya.
Brała udział w projektach kameralnych m.in. wielokrotnie z Kwartetem Śląskim i Krakowskim Kwintetem Dętym oraz z instrumentalistami: Jakubem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Rafałem Kwiatkowskim, Patrycją Piekutowską, Agatą Szymczewską i Marcinem Zdunikiem.W 2003 roku zadebiutowała w Carnegie Hall, w głównej sali "Isaac Stern Auditorium" w Nowym Jorku. Jako pierwsza polska pianistka wykonała Koncert fortepianowy „Zmartwychwstanie” Krzysztofa Pendereckiego (2005) oraz prawykonała II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara (2011).
W swoim dorobku posiada 12 płyt CD, na których znalazły się nagrania muzyki Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Sergiusza Rachmaninowa, Modesta Musorgskiego, Sergiusza Prokofiewa, kompozycje na skrzypce i fortepian polskich kompozytorów XX wieku, utwory kameralne W. A. Mozarta, Francisa Poulenca, Mikołaja Góreckiego i Aleksandra Tansmana oraz Koncert fortepianowy "Zmartwychwstanie" Krzysztofa Pendereckiego (2005) i II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara (2014). Beata Bilińska jest profesorem nadzwyczajnym Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Od kilku lat prowadzi również działalność pedagogiczną w średnich szkołach muzycznych. Jej uczniowie wielokrotnie zdobywali nagrody na ogólnopolskich i zagranicznych konkursach muzycznych. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz zasiada w jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych.


JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej


PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna