22 MARCA, PIĄTEK | 19.00, SALA KONCERTOWA

ROK STANISŁAWA MONIUSZKI

FLIS

Wykonawcy:
STUDENCI WYDZIAŁU WOKALNO-AKTORSKIEGO
AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI
DAWID BER, MARIA HUBLUK-KASZUBA
przygotowanie chóru
ORKIESTRA i CHÓR AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI
MARCIN WOLNIEWSKI dyrygent
ANDRZEJ FERENC reżyseria
ZUZANNA MARKIEWICZ scenografia i kostiumy

S. MONIUSZKO jednoaktowa opera Flis do libretta Wojciecha Bogusławskiego
(pierwsze wykonanie w Kielcach)

Akademia Muzyczna w Łodzi

MKiDN  Instytut Muzyki i Tańca  Moniuszko 200.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa"
realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


kup bilet on-line


W ramach obchodów Roku Stanisława Moniuszki Akademia Muzyczna w Łodzi zaplanowała realizację rzadko wystawianej jednoaktowej opery Flis, z premierą 16 marca w Sali Koncertowej Akademii przy ul. Żubardzkiej, pokazem przedpremierowym (15 marca) i czterema kolejnymi spektaklami (17-20 marca). Flis zostanie zaprezentowany również w naszej Filharmonii oraz na scenie kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Przedstawienie ukaże się także w postaci nagrania DVD. Kierownictwo muzyczne w tej realizacji należy do Marcina Wolniewskiego, reżyserem przedstawienia jest Andrzej Ferenc. Scenografią i kostiumami zajmuje się Zuzanna Markiewicz, ruchem scenicznym – Aleksandra Stanisławska, przygotowaniem chóru – Dawid Ber i Maria Hubluk-Kaszuba.
Jednoaktowa opera Stanisława Moniuszki Flis to opowieść o parze zakochanych, której uczuciu nie sprzyja los. Zosia, córka zamożnego wieśniaka Antoniego, jest wybranką serca flisaka Franka. Dziewczyna darzy młodzieńca równie wielką miłością. Antoni jednak obiecał rękę córki warszawskiemu fryzjerowi Jakubowi. Stołeczny birbant ani myśli ustąpić zwykłemu wieśniakowi zajmującemu się rzecznym spływem towarów. Zrozpaczony flisak nie jest w stanie przekonać ani Warszawiaka, ani Antoniego. Postanawia opuścić wieś na zawsze i zająć się odszukaniem swojego dawno zaginionego brata. Zaciekawiony opowieścią Jakub wypytuje Franka o szczegóły dotyczące rodziny flisaka. Okazuje się, że rywale są sobie bliżsi, niż ktokolwiek śmiałby przypuszczać. Zaginiony brat to fryzjer Jakub! Szczęśliwe rozwiązanie sprawy niesie za sobą jeszcze inny happy end – warszawiak zrzeka się prawa do ręki Zosi. Zakochani znowu mogą być razem!

ANDRZEJ FERENC
Aktor, lektor, reżyser i wykładowca. Występował w warszawskich teatrach: Teatrze Rozmaitości, Teatrze Dramatycznym, Operze Kameralnej, Operze Narodowej i w Teatrze Współczesnym. Ważniejsze filmy: Lawa w reżyserii Tadeusza Konwickiego, Kornblumenblau w reżyserii Leszka Wosiewicza, Pokój z krzykiem w reżyserii Janosa Xantusa (Węgry), Sceny dziecięce z życia prowincji w reżyserii Tomasza Zygadło.
Związany z Polskim Radiem – zagrał w ponad tysiącu słuchowisk. Nagrodzony w 2010 roku Złotym Mikrofonem, w 2014 nagrodą za reżyserię słuchowiska Cyjanek o piątej, w 2016 Nagrodą Wielki Splendor Teatru Polskiego Radia. Znany jest jako głos telewizji TVN. Jest wykładowcą aktorstwa w Akademii Muzycznej w Łodzi a także twórcą oraz dyrektorem artystycznym Teatru Scena w Domu Literatury w Warszawie.


ZUZANNA MARKIEWICZ
Kostiumograf, scenograf, projektant ubioru, doktor filozofii; autorka kostiumów teatralnych, filmowych, operowych, baletowych, rekonstrukcji historycznych oraz stylizacji współczesnych. Projektowała kostiumy dla Teatru Powszechnego w Warszawie, Teatru Wielkiego w Łodzi, Teatru Nowego w Łodzi, Teatru Muzycznego w Łodzi, do filmów (m.in. Martin Luther. The idea that changed the world D. Batty, Nie ten człowiek i Pośrednicy P. Wendorffa, Rock&Roll Eddie T. Szafrańskiego, Pod J. Satanowskiej). Pracowała w Teatro dell’Opera di Roma, przy licznych programach telewizyjnych, teledyskach, reklamach, pokazach mody. Od 2009 projektuje kostiumy i scenografię dla Stowarzyszenia Teatralnego Badów do spektakli w reżyserii Piotra Bikonta.


ALEKSANDRA STANISŁAWSKA
Choreograf, pedagog, absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi oraz wydziału reżyserii choreografii Państwowego Petersburskiego Konserwatorium im. N. A. Rimskiego-Korsakowa. Studiując w St. Petersburgu, współpracowała jako choreograf z Akademią Baletu Rosyjskiego im. A. Waganowej. Jej debiutem choreograficznym był balet dla dzieci Król Maciuś Pierwszy z muzyką S. Prokofiewa i D. Szostakowicza (Teatr Wielki w Łodzi). W latach 1997-1999 jako choreograf współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi. Jest pedagogiem Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi, Pomysłodawczyni i kierownik artystyczny Ogólnopolskiego Festiwalu Polskich Tańców Narodowych dla uczniów ogólnokształcących szkół baletowych.


MARCIN WOLNIEWSKI
Absolwent dyrygentury chóralnej w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Wykształcenie uzupełniał w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze. Jest pracownikiem łódzkiej Akademii Muzycznej w stopniu doktora habilitowanego. Sprawuje funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej. Pełni także obowiązki dyrygenta-szefa Orkiestry Symfonicznej łódzkiej Akademii. Współpracował z wieloma orkiestrami filharmonicznymi w kraju oraz z wybitnymi dyrygentami. Prowadził koncerty w ramach ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali. Przygotował polską premierę, a następnie wielokrotnie prowadził – z wykonywaną na żywo przez orkiestrę muzyką S. Prokofiewa – pokazy filmu animowanego Piotruś i wilk, nagrodzonego Oscarem. Jako pierwszy dyrygent na świecie poprowadził plenerowy pokaz filmu 2001: Odyseja kosmiczna Stanley’a Kubricka z muzyką G. Ligetiego, A. Chaczaturiana i R. i J. Straussów w wykonaniu zespołów Filharmonii Łódzkiej. Wziął udział w serii koncertów Die Grosse Verdi Gala, występując w renomowanych szwajcarskich salach koncertowych, m.in. Tonhalle Zurich, Stadtcasino Basel oraz Kulturcasino Bern.
W kręgu jego zainteresowań ważne miejsce zajmuje opera (kierownictwo muzyczne akademickich spektakli operowych łódzkiej Akademii Muzycznej). W dorobku fonograficznym posiada płytę Varius Manx symfonicznie, DVD z nagraniem Requiem G. Faurego, CD z klasycznymi koncertami fagotowymi Mozarta, Stamitza, Hummla oraz nagranie opery Rachmaninowa Aleko i Abu Hassan Webera z udziałem solistów, Chóru i Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi. Jest autorem książki Specyfika procesu przygotowania dzieła muzycznego w pracy dyrygenta z orkiestrą akademicką (2011).


DAWID BER
Dyrygent, chórmistrz, teoretyk muzyki. Ukończył studia w zakresie teorii muzyki w klasie prof. Franciszka Wesołowskiego oraz Studium Prowadzenia Zespołów Wokalnych i Wokalno-Instrumentalnych w Akademii Muzycznej w Łodzi. Posiada tytuł doktora w dziedzinie artystycznej. Prowadzi działalność pedagogiczną i dyrygencką w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi. W Katedrze Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi prowadzi klasę dyrygowania, obecnie na stanowisku adiunkta. Był pracownikiem Chóru Filharmonii Łódzkiej, a od 8 lat pełni w nim funkcję pierwszego dyrygenta. Od r. 1992 prowadzi chór mieszany Kościoła Chrześcijan Baptystów w Łodzi. W r. 1996 założył i przez osiem lat prowadził Zespół Wokalny Alla Camera. Juror i wykładowca na festiwalach, konkursach, warsztatach i seminariach w zakresie teorii muzyki oraz chóralistyki.


MARIA HUBLUK-KASZUBA
Jest absolwentką łódzkiej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. Ukończyła także z wyróżnieniem Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obecnie studiuje śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. dr hab. Urszuli Kryger i dr Patrycji Krzeszowskiej-Kubit. Jest pracownikiem chóru Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, a także asystentem w Katedrze Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej w Łodzi. Śpiewa również w kameralnym chórze Vivid Singers pod dyrekcją dra hab. Dawida Bera. Od wielu lat prowadzi łódzki Chór Nauczycielski oraz Kameralny Chór Żeński Rebelové. Kilkakrotnie wyróżniana nagrodą dla najlepszego dyrygenta festiwalu.



strona główna

Marzec 2019