21 listopada, wtorek, g. 18:30, sala kameralna

31. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI
KONCERT KAMERALNY
SOLO I W DUECIE II


JADWIGA CZARKOWSKA klarnet basowy
WOJCIECH HERZYK perkusja, marimba

ANDRZEJ KRZANOWSKI
Gdzie kończy się tęcza na klarnet basowy i perkusję
KALINA ŚWIĄTNICKA
Esign na klarnet basowy, marimbę i elektronikę z filmem
DARIUSZ JANUS
Miniatury na klarnet basowy i marimbę
TOMASZ OPAŁKA
4 Phases for 2 na klarnet basowy i marimbę
ANDRZEJ KRZANOWSKI
Szkice na klarnet solo
KRYSTIAN SKUBAŁA
Groovitation na werbel solo

kup bilet on-line


Program koncertu obejmuje współczesne utwory kompozytorów polskich przeznaczone na nietypowy skład instrumentalny. Niektóre kompozycje powstały na zamówienie duetu, inne - zyskują po latach nowe życie koncertowe. Różnorodność instrumentalna, łączenie muzyki z multimediami oraz twórczość kompozytorów piszących w odmiennych stylach spowoduje, że każda z kompozycji przeniesie słuchacza na inną planetę dźwiękową.

Jadwiga Czarkowska
W 2011 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu prof. dr hab. Romana Widaszka. Swój warsztat doskonaliła na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez Eduarda Brunnera, Oriola Romani, Florenta Héau, Antonia Saiote, Arnauda Leroy, Mathiasa Müllera, Andrzeja Janickiego, Wojciecha Mrozka, Aleksandra Romańskiego i Jana Jakuba Bokuna. W czasie studiów zainteresowała się grą na klarnecie basowym, który stał się jej drugą specjalizacją. Do głównych zainteresowań Jadwigi Czarkowskiej należy muzyka współczesna, a w szczególności utwory z udziałem wspomnianego instrumentu. Jednym z jej najważniejszych artystycznych celów i założeń jest eksploracja możliwości barwowych klarnetu basowego oraz jego popularyzacja w Polsce. Prowadzi ona ożywioną działalność animującą powstawanie polskiego repertuaru przeznaczonego na ten instrument. Owocem owej pracy są m. in.: zadedykowane jej „D.N.A.” Koncert na klarnet basowy i zespół instrumentalny Tomasza Jakuba Opałki oraz zadedykowana jej i Romanowi Widaszkowi „Metta. Sinfonia concertante no 2” Aleksandra Lasonia.
Jako solistka i kameralistka występowała na wielu koncertach w ramach różnych festiwali m. in. Festiwal „Łańcuch” X, XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowy Festiwal Klarnetowy „Clarimania”, „Take Your Own Seat” (koncert multimedialny Fundacji ForMusic), „Krzanowski in memoriam”, Festiwal „Muzyka Kameralna na Śląsku”, X Festiwal Muzyki Kameralnej Instrumentów Dętych w Katowicach. Jest laureatką takich konkursów jak VIII Festiwal Klarnetowy w Piotrkowie Trybunalskim (2009r.) oraz II Zachodniopomorski Festiwal Klarnetowy w Szczecinie (2008r.).
Od 2012 roku pracuje na stanowisku klarnecistki oraz basklarnecistki w Orkiestrze Muzyki Nowej.
W 2019 roku uzyskała tytuł doktora sztuki. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną. Prowadzi klasę klarnetu w PSM im. M. Karłowicza, jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz wykładowcą Mistrzowskich Kursów Klarnetowych odbywających się w Pałacu w Rybnej.



Wojciech Herzyk posiada również tytuł Magistra Sztuki powyższej Uczelni, którą ukończył w klasie perkusji prof. Stanisława Proksy, otrzymując medal Primus Inter Pares.
Występuje jako solista i kameralista prawykonując liczne kompozycje na estradach w kraju i za granicą (m.in.: Stany Zjednoczone, Chiny, Turcja, Francja, Portugalia, Włochy, Dania, Belgia, Holandia, Niemcy, Austria, Bułgaria, Czechy, Słowacja, Ukraina, Estonia) urzekając niezwykłą muzykalnością oraz doskonałą techniką. Od 2009 r. jest członkiem składu podstawowego Orkiestry Muzyki Nowej, a także adiunktem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w rodzinnym mieście Katowice. Współpracuje również z OSM I i II st. im. Fryderyka Chopina w Bytomiu oraz ZPSM im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej.
W 2007 r. rozpoczął studia podyplomowe do Peabody Institute of the Johns Hopkins University w Baltimore, USA, gdzie uzyskał pełne stypendium oraz dyplom Graduate Performance Diploma, pogłębiając swoją wiedzę także w Yale School of Music w New Haven oraz Curtis Institute of Music w Philadelphii. W 2018 roku uzyskał stopień naukowy doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych.
Współpracował z orkiestrami oraz zespołami takimi jak NOSPR, Sinfonia Varsovia, Baltimore Chamber Orchestra, Mobtown Modern, AUKSO, Katowicką Grupą Perkusyjną, kwartetem w cyklu koncertów Atelier MusMA oraz triem Stoyanov/Jung/Herzyk.



PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

listopad 2023