21 października 2022, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
V KONCERT AKADEMICKI
pod patronatem honorowym:
JM Rektora UJK prof. dr hab. STANISŁAWA GŁUSZKA
JM Rektora Politechniki prof. dr hab. inż. ZBIGNIEWA KORUBY
KAROLINA NOWOTCZYŃSKA skrzypce
MARCIN ZDUNIK wiolonczela
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
MOZART GENIUSZ I CZŁOWIEK wykład okolicznościowy prof. dr hab. Marka Głowackiego
WOLFGANG AMADEUS MOZART Symfonia koncertująca Es-dur KV 364
w wersji na skrzypce i wiolonczelę
FRANZ SCHUBERT V Symfonia B-dur D. 485
kup bilet on-line
Wersja Symfonii koncertującej Es-dur KV 364 z udziałem wiolonczeli, rzuca nowe światło na tę wybitną wizytówkę epoki klasycyzmu, co sprawia, że na liczne melodyczne i kontrapunktyczne relacje solistów można spojrzeć z nowej, odświeżonej perspektywy. Wyjątkowa obsada wykonawcza i niekonwencjonalne interpretacje Karoliny Nowotczyńskiej i Marcina Zdunika pozwalają na nowo odkryć jedno z najważniejsze dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wieczór zakończymy V Symfonią B-dur Schuberta, bardzo Mozartowską nie tylko z ducha, ale i założenia. Jest to bowiem swoisty hołd złożony przez Schuberta geniuszowi z Salzburga.
KAROLINA NOWOTCZYŃSKA– skrzypaczka i kameralistka.
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu u Hanny Berezy. W roku 2015 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie prof. Krystyny Jureckiej, a także Richard Wagner Conservatory w Wiedniu, w klasie prof. Igora Petrushevskiego. W roku 2021 ukończyła natomiast studia doktoranckie w klasie prof. Konstantego Andrzeja Kulki, otrzymując tym samym tytuł doktora sztuki.
Karolina Nowotczyńska ma na swoim koncie szereg nagród w prestiżowych konkursach międzynarodowych, m.in. I miejsce, oraz wszystkie nagrody specjalne w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Osace (Japonia 2016), I miejsce w Międzynarodowym Konkursie w Padwie (2014), I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. J. Brahmsa w Gdańsku (2015), a także I miejsce w konkursie Classic Pure Vienna w Wiedniu (2018). Artystka prowadzi również aktywną działalność koncertową. Wielokrotnie występowała w wielu krajach Europy jak i poza nią. Jako solistka zadebiutowała na koncercie najlepszych dyplomantów 2015, wraz z orkiestrą Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W swoim dorobku ma także występowy z Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną Sopot czy Filharmonią Sinfonia Baltica.
Współpracowała z uznanymi osobowościami muzycznymi, takimi jak Marek Moś, Szymon Nehring, Josè Maria Florencio, Krzysztof Herdzin, Leszek Możdżer, Marcin Zdunik, Jakub Jakowicz, Peter Csaba, Jakub Chrenowicz, Alexander Humala czy Michał Dworzyński. Brała udział w wielu kursach muzycznych na całym świecie, m.in. w Kanadzie (Morningside Music Bridge, Calgary 2010), a swoje umiejętności doskonaliła u najlepszych artystów, takich jak Maxim Vengerov, Wanda Wiłkomirska, Robert Kabara, Zakhar Bron, Pavel Vernikov, Alexander Sitkovetsky, czy Bartłomiej Nizioł. Karolina Nowotczyńska angażuje się także pedagogicznie.
Za swoje osiągnięcia została zaproszona do prowadzenia kursów mistrzowskich w Teheranie i Tebriz (Iran 2017). Została także wyróżniona licznymi nagrodami, takimi jak Nagroda Ministra i Dziedzictwa Narodowego (2014), doroczna nagroda Marszałka Województwa Warmińsko - Mazurskiego w dziedzinie kultury (2019) czy Stypendium Kulturalne Prezydenta miasta Elbląg (2013-2017). Do ważnych osiągnięć Karoliny Nowotczyńskiej należy także udział i prowadzenie orkiestry festiwalu muzycznego Santander Festiwal (2017), gdzie została wybrana spośród ponad 400 uczestników. Rok 2019 przyniósł jej osiągnięcia w postaci roli w spektaklu "Thais" w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, a także udział w dwóch prestiżowych festiwalach: Festiwalu Mozartowskim w Warszawie oraz Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, gdzie wystąpiła wraz z Marcinem Zdunikiem.
Od roku 2013 jest koncertmistrzem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, a od roku 2019 także dyrektorem tej instytucji. W 2019 roku wydała również swoją debiutancką płytę wraz z Łukaszem Chrzęszczykiem, zawierającą utwory na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego.
MARCIN ZDUNIK
Polski wiolonczelista, solista i kameralista. Wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, improwizuje, aranżuje i komponuje. Zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych – BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz Chopin i Jego Europa w Warszawie.
Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konzerthaus w Berlinie, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Wielokrotnie partnerowały mu znakomite zespoły – m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, City of London Sinfonia, Orkiestrą Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia, a także wybitni dyrygenci – np. Andrzej Boreyko, Antoni Wit i Andres Mustonen. Ważną rolę w jego życiu artystycznym odgrywa współpraca z inspirującymi muzykami, m.in. z Nelsonem Goenerem, Gerardem Causse, Krzysztofem Jabłońskim i Krzysztofem Jakowiczem. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World miał przywilej koncertować wspólnie z Gidonem Kremerem i Yuri Bashmetem.
Był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach i festiwalach muzycznych.
W 2007 roku został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury przyznaną przez TVP Kultura.
W czerwcu 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J.Haydna. Za płytę tę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Zdunik na płyty nagrał także również komplet utworów na wiolonczelę i fortepian Roberta Schumanna (z pianistką Aleksandrą Świgut; NIFC 2014), „Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę” M.Weinberga (z Orkiestrą Sinfonia Varsiovia pod dyr. A.Mustonena; TWON 2015).
Kolejny, dwupłytowy album Marcina Zdunika Bach Stories zawierający m.in. autorskie improwizacje na temat kompozycji Bacha został nagrany przy współudziale pianisty Aleksandra Dębicza i wydany nakładem firmy Warner Classics.
W albumie wydanym w roku 2019 przez wydawnictwo CD Accord znalazły się nagrania dokonane w duecie ze skrzypaczką Marią Sławek: inwencjedwugłosowe J.S. Bacha we własnym opracowaniu na skrzypce i wiolonczelę oraz utwory S.Gubajduliny i K.Pendereckiego.
Artysta ma ponadto w swoim dorobku szereg płytowych nagrań kameralnych, dokonał też wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego.
Marcin Zdunik kształcił się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Andrzeja Bauera (uzyskując dyplom Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i medal Magna cum Laude), i Juliusa Bergera (Leopold Mozart Zentrum, Augsburg).Wiedzę muzykologiczną zgłębiał podczas studiów w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem prof. Szymona Paczkowskiego. Praca magisterska "Bach w poszukiwaniu ideału. Cztery wersje Pasji Janowej BWV 245" otrzymała pierwszą nagrodę w konkursie im. Zofii Lissy.
Marcin Zdunik jest laureatem Stypendium dla wybitnych młodych naukowców przyznawanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2016-2019).
Artysta prowadzi klasy wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku i w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
W kwietniu 2021 otrzymał tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne.
W roku 2020 otrzymał przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.
JACEK ROGALA
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną. Od 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie. W latach 90. był asystentem dyrygenta we wrocławskiej
Operze, współpracował z Capellą Bydgostiensis i przebywał na stypendium im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. Pracował w Redakcji Muzycznej PR we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, kierował również Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II PR. Był prezesem i wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki
Współczesnej. Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM. Od
2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii
Polskich. Jest również kierownikiem Katedry Dyrygentury Akademii Muzycznej w Łodzi.
Dokonał prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji
3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły
na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płytę
z nagraniem utworu 3 dla 13 uhonorowano dwoma Fryderykami. Z Orkiestrą Filharmonii
Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płyty We Are From
Here z muzyką Włodka Pawlika oraz Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi na
pierwszy koncert w nowej siedzibie. Dokonał również nagrań płytowych muzyki koncertującej
Ryszarda Bukowskiego.
Otrzymał brązowy medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis oraz nagrodę Stowarzyszenia
Autorów ZAIKS.
strona główna
|