21 października 2016, piątek, g. 19.00, sala koncertowa
XXXV MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL JEUNESSES MUSICALES
AKADEMIA MELOMANA
OPOWIEŚCI KRYSZTAŁOWEGO LUSTRA
ANNA MIKOŁAJCZYK sopran
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
ANNA DUCZMAL-MRÓZ dyrygent
BEATA MŁYNARCZYK prowadzenie
W programie: słynne arie Wolfganga Amadeusa MOZARTA, Christopha Willibalda GLUCKA i Antonio VIVALDIEGO
kup bilet on-line
Stare, pozłacane lustro w połowie XVIII wieku zawisło w garderobie sławnego weneckiego Teatro San Benedetto. W jego tafli przeglądały się największe gwiazdy barokowej włoskiej opery, niedościgli wykonawcy arii Haendla i Vivaldiego. Gdy teatr spłonął, lustro trafiło jako rekwizyt do opery wiedeńskiej i pojawiało się na scenie podczas przedstawień z genialną muzyką samego Amadeusza. Tego wieczoru lustro snuć będzie opowieść o fascynującym, magicznym świecie opery, do którego zabiorą nas artyści: Anna Mikołajczyk – solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, Anna Duczmal-Mróz – znakomita dyrygentka i skrzypaczka, córka Agnieszki Duczmal, oraz Beata Młynarczyk, niezrównana prelegentka. Solistce towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej, która oprócz tego wykona kilka utworów instrumentalnych mistrzów kompozycji.
ANNA MIKOŁAJCZYK
Absolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof Małgorzaty Marczewskiej. Solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, współpracuje m.in. z Operą Bałtycką, Operą Wrocławską, gdzie śpiewa pierwszoplanowe role w operach W. A. Mozarta, P. Czajkowskiego, G. Verdiego czy I. Strawińskiego. Jest odtwórczynią wielu dzieł współczesnych. Prawykonania swoich kompozycji powierzają jej tacy kompozytorzy, jak m.in.: Paweł Łukaszewski, Zygmunt Krauze. W listopadzie 2011 odbyła się w Operze Bałtyckiej prapremiera opery Elżbiety Sikory Madame Curie, w której artystka zaśpiewała partię tytułową. Zarówno przedstawienie, jak i główna rola zostały uhonorowane wieloma nagrodami. W 2013 DVD z operą Madame Curie wydane przez DUX otrzymało nagrodę Orphée du Prestige Lyrique de l'Europe de l'Academie du Disque Lyrique. Dwa lata później tę samą nagrodę zdobył dwupłytowy album nagrany podczas IX Festiwalu Musica Sacromontana z dzieła Pasquale Antossi pt. Oratorio la Morte di san Filipo Neri z udziałem śpiewaczki. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej artystka poświęca muzyce oratoryjno-kantatowej i kameralnej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej Dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie.
Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Brała udział w realizacji płyt, które wielokrotnie nominowane były do nagrody fonograficznej Fryderyk, a kilka tę nagrodę otrzymało.
Solowa płyta z pieśniami Karola Szymanowskiego wyróżniona została przez Akademię Fonograficzną dwiema nagrodami Fryderyk 2008 w kategoriach: Album Roku Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet, a także Fonograficzny Debiut Roku.
ANNA DUCZMAL-MRÓZ
Edukację muzyczną rozpoczęła jako skrzypaczka. Studiowała w klasie skrzypiec prof. Krzysztofa Węgrzyna. Jej talent dyrygencki objawił się podczas próby orkiestry studenckiej Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze prowadzonej przez światowej sławy dyrygenta – Eiji Oue. Wówczas maestro zaproponował ochotnikom przejęcie pałeczki dyrygenckiej. Ów „konkurs” wygrała Anna Duczmal-Mróz, której prof. Oue – podarowując swoją batutę – zaproponował studia dyrygenckie. Ukończyła je z wyróżnieniem w jego klasie, dyrygując orkiestrą symfoniczną NDR – Radiophilharmonie. W sezonie 2004/2005 odbyła w tej orkiestrze staż jako dyrygent-asystent i wielokrotnie prowadziła koncerty. Podczas studiów w Hanowerze założyła orkiestrę Benjamin Britten Kammerorchester, z którą koncertowała w Niemczech i której koncerty transmitowane były przez NDR.
W 2003, na Konkursie Dla Młodych Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, debiutując na polskiej scenie, otrzymała nagrodę specjalną od STOART (Związku Artystów Wykonawców). Pełniła funkcję asystenta dyrygenta w Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Antoniego Wita. Pracowała z orkiestrami w Niemczech, Włoszech, Danii oraz z belgijską orkiestrą I Musici Brucellensis w słynnej sali Palais des Beaux-Arts w Brukseli. W Polsce występowała wielokrotnie z orkiestrami filharmonicznymi, współpracowała z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, a także z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, w której od 2009 pełni funkcję drugiego dyrygenta. W Paderewski Piano Academy, wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną i słynnymi pianistami, jak: Robert McDonald, Andrzej Jasiński i Ilia Scheps, prowadzi kursy przygotowujące młodych pianistów do pracy z orkiestrą.
BEATA MŁYNARCZYK
Teoretyk muzyki, pedagog, prelegent muzyczny, absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie. Od 25 lat jest nauczycielką przedmiotów teoretyczno-muzycznych w Zespole Szkół Muzycznych w Częstochowie, a także zajęć artystycznych – drama i muzyka w Zespole Szkół Plastycznych w Częstochowie.
Jako prelegent muzyczny współpracuje m.in. z Filharmonią Świętokrzyską, Filharmonią Częstochowską, OPK Gaude Mater, Towarzystwem Muzycznym w Częstochowie. Prowadzi działalność popularyzatorską we współpracy z różnymi środowiskami – od przedszkolaków po słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
Jest współautorką projektu edukacyjnego Szkoła na Parnasie, realizowanego w Filharmonii Częstochowskiej w latach 2006-2011, autorką cyklów audycji umuzykalniających dla dzieci Z kufra muzycznych tajemnic i W kamienicy przy ulicy wiolinowej oraz serii bajek ilustrowanych muzyką symfoniczną, powstałych we współpracy z Filharmonią Świętokrzyską.
strona główna
|