Kolejny sezon artystyczny zainaugurujemy dwoma arcydziełami wybitnych niemieckich kompozytorów.
Johannes Brahms napisał swój Koncert a-moll op. 102 z przeznaczeniem dla słynnego skrzypka Józefa Joachima, aby podreperować nadwątloną nieco przyjaźń przez opowiedzenie się w czasie rozprawy rozwodowej Joachima po stronie żony. Na „pośrednika” wybrał wiolonczelistę z Kwartetu Joachima. Manewr się udał do tego stopnia, że w prawykonaniu utworu w Kolonii w 1887 roku wzięło udział już trzech przyjaciół – Brahms naturalnie dyrygował. Dzieło ma trzyczęściową formę, wyróżnia się symfonicznym rozmachem, śpiewnością (szczególnie w części drugiej) i wirtuozowskim blaskiem. Na estradzie kieleckiej wystąpią dwaj młodzi, utalentowani artyści. Janusz Wawrowski – jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków młodego pokolenia, laureat czołowych nagród wielu konkursów skrzypcowych w kraju i za granicą, który już jako trzyletni berbeć powiadomił matkę, że będzie skrzypkiem. Jak bardzo się to sprawdziło, potwierdza fakt, że muzyk podczas jednego koncertu wykonuje 24 Kaprysy Paganiniego! W partii wiolonczelowej wystąpi Marcin Zdunik – artysta „o fenomenalnej wrażliwości, wyobraźni muzycznej i możliwościach technicznych”. Gwiazda światowych sal koncertowych.
Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją swego szefa – Jacka Rogali, która na zakończenie wieczoru uraczy publiczność jednym z najważniejszych dzieł muzycznych, jak uważał E. T. A. Hoffmann – słynną Piątką Beethovena. Symfonia c-moll op. 67 rozpoczyna się charakterystycznym czteronutowym motywem (krótka, krótka, krótka, długa). Ponoć Beethoven pytany o ten motyw miał odpowiedzieć: „Tak oto los puka do drzwi”. Pierwszą literę w słowie Victory – „zwycięstwo” w alfabecie Morsa wystukuje się jako trzy krótkie i jeden długi sygnał. W związku z tym w czasie drugiej wojny światowej Brytyjczycy i Amerykanie postanowili początek dzieła słynnego niemieckiego kompozytora wykorzystać jako sygnał rozpoczynający program radiowy. Dzisiaj zawłaszczyła go także kultura masowa i „motyw losu” często słyszeć można w komórkach telefonicznych i reklamach...



JANUSZ WAWROWSKI
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza, studiował również u prof. Yaira Klessa oraz Salvatore Accardo. Towarzyszyły mu m.in. Orkiestra Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra „Aukso”, Orkiestra „Amadeus”, Südwestdeutsche Philharmonie, Orkiestra Filharmonii Bohuslava Martinu, Orkiestra Filharmonii w Odessie, Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolívar. Współpracował ze znakomitymi dyrygentami, jak m.in.: C. van Alphen, Ł. Borowicz, G. Chmura, M. Diadiura, A. Duczmal, A. Fagen, J. Maksymiuk, T. Netopil, V. Ponkin, A. Wit.
Występował w renomowanych salach koncertowych (Filharmonia Berlińska, Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Albert and Victoria Museum w Londynie, Opera House w Tel Avivie, De Doelen Concertgebouw w Rotterdamie) oraz na prestiżowych festiwalach na całym świecie (Festiwal Chopin i Jego Europa, Festiwal Muzyki Polskiej, Carlscrona Chamber Music Festival, Bebersee Festival, Salzburger Festspiele).
Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i TV. Współpracuje ze zdobywcą Oskara Janem A. P. Kaczmarkiem, nagrywając solowe partie skrzypiec do muzyki filmowej jego autorstwa (Evening oraz Get low). W 2009 roku dokonał premierowego nagrania Koncertu skrzypcowego Óneiros Dariusza Przybylskiego.
Jest jedynym polskim skrzypkiem, który wykonuje podczas jednego koncertu 24 Kaprysy N. Paganiniego. Jego debiutancka płyta z nagraniem wszystkich Kaprysów (CD Accord, 2007) otrzymała wiele entuzjastycznych recenzji (m.in. Strings Magazine i The Strad) oraz nominację do Fryderyka 2008. Artysta gra na współczesnym instrumencie wykonanym przez Wojciecha Topę.

MARCIN ZDUNIK
Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w klasie A. Bauera oraz Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego w klasie prof. A. Orkisza. Koncertuje na całym świecie, często prezentując własne opracowania i kompozycje. Występował w renomowanych salach (Filharmonia Berlińska, Rudolfinum w Pradze, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Teatr Ermitażu w Sankt-Petersburgu, Konzerthaus Dortmund, Filharmonia Słowacka w Bratysławie, Filharmonia Narodowa w Warszawie) i na prestiżowych festiwalach (Chopin i Jego Europa, Muzyczny Olimp w Sankt-Petersburgu, Kammermusikfest Lockenhaus, Wartburg Festival, Autunno Musicale i Lago Maggiore Musica). Współpracuje ze znakomitymi zespołami (Prague Chamber Orchestra, St.Petersburg Camerata, Filharmonia Narodowa, Polska Orkiestra Radiowa) oraz wybitnymi muzykami (U. Kryger, K. Jakowicz, A. Bauer, J. Berger). Współpraca z Januszem Wawrowskim zaowocowała skomponowaniem przez Marcina równorzędnego głosu wiolonczeli do Kaprysów Paganiniego. Jest laureatem konkursów krajowych i zagranicznych; w 2007 na VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie zdobył I nagrodę, Grand Prix za wybitne wykonanie Koncertu wiolonczelowego Lutosławskiego oraz 9 innych nagród. Był stypendystą Pro Polonia Society, Mozart Gesellschaft Dortmund, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Młodej Polski oraz Ministra Kultury. W 2008 w Bratysławie otrzymał tytuł New Talent, a w następnym roku TVP Kultura uhonorowała go nagrodą Gwarancja Kultury 2009. Jego debiutancka płyta nagrana z Orkiestrą Wratislavia (kier. J. Stanienda), zawierająca m.in. 2 koncerty wiolonczelowe J. Haydna, otrzymała Fryderyka 2010. Nagrywał dla Polskiego Radia i TV, m.in. koncert B-dur M. Haydna z Orkiestrą Amadeus (2009). Gra na wiolonczeli wykonanej przez Wojciecha Topę.

JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.