21 marca, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
AKADEMIA MELOMANA
ŚWIAT BAŚNI I LEGEND
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
BEATA MŁYNARCZYK słowo o muzyce
Anatol Liadov – Kikimora op. 63
Jean Sibelius – Powrót Lemminkäinena cz. IV z cyklu Legendy op. 22
Mateusz Ryczek – Legendy świętokrzyskie (prawykonanie)
Paul Dukas – Uczeń czarnoksiężnika
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”,
realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”
Koncert jest współorganizowany przez Narodowy
Instytut Muzyki i Tańca
w ramach programu „Muzyk – rezydent”,
finansowanego ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Muzykiem-rezydentem
w Filharmonii Świętokrzyskiej
w sezonie 2024/25 jest Magdalena Basaj.
kup bilet on-line
Jacek Rogala
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992).
Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali: Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.
W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał
na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury
i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP.
W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów w Bukareszcie 2013-2019, I Konkurs Wiolonczelowy im. D. Połońskiego w Łodzi 2021, Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku 2022). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000).
Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego
w Kielcach. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury i profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi.
Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pierwszej i trzeciej kadencji. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.
Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna (POR) oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego (NOSPR) zwyciężyły
na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał nagrań płytowych, w tym m.in. czteroczęściowy cykl pt. Album Polski, We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika, Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej oraz premierowe nagrania kompozycji Ryszarda Bukowskiego i Karola Anbilda.
W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego
i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej
z UMFC w Warszawie prowadził spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart,
P. Czajkowski).
Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji
i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej.
Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.
Beata Młynarczyk
Teoretyk muzyki, pedagog, prelegent muzyczny, absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem). Była dyrektorem Filharmonii Częstochowskiej. Działa w Zarządzie Towarzystwa Muzycznego w Częstochowie, współorganizującego m.in. konkursy I festiwale. Obecnie wykłada przedmioty teoretyczne w Zespole Szkół Muzycznych i jest nauczycielem muzyki w Zespole Szkół Plastycznych im. J. Malczewskiego w Częstochowie.
Jest współautorką projektu edukacyjnego Szkoła na Parnasie, realizowanego w Filharmonii Częstochowskiej w latach 2006-2011, autorką cyklów audycji umuzykalniających dla dzieci Z kufra muzycznych tajemnic i W kamienicy przy ulicy wiolinowej oraz serii bajek ilustrowanych muzyką symfoniczną, powstałych we współpracy z Filharmonią Świętokrzyską. Uhonorowana została nagrodą II stopnia Prezydenta Miasta Częstochowy Dla Nauczycieli i Dyrektorów Szkół, odznaczeniem Zasłużony Działacz Kultury, srebrnym Laurem Umiejętności i Kompetencji przyznanym przez Regionalną Izbę Przemysłowo Handlową.
Mateusz Ryczek
Mateusz Ryczek w roku 2011 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa).Wcześniej już, ucząc się jeszcze w toruńskiej szkole muzyczne II stopnia zdecydował, że od nauki gry na fortepianie ważniejsze jest dla niego komponowanie. Na wybór artystycznej drogi duży wpływ miały szkolne zajęcia z toruńską kompozytorką Magdaleną Cynk. Na koncertach szkolnych Mateusz Ryczek mógł po raz pierwszy usłyszeć wykonania swoich kompozycji.
Później został laureatem wielu konkursów kompozytorskich, między innymi: Crescendo w Tarnowie, na którym w roku 2004 otrzymał I nagrodę, konkurs kompozytorski przy World Bass Festiwal (2008, I nagroda), Fides et Ratio w Toruniu, (2009, III nagroda), Kompozytorskiego Koncertu Roku 2011 (II Nagroda), Konkursu XVI MERIDIAN International Festival, (Meridian, Rumunia 2020), Wyróżnienie i Nagroda Orkiestry na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Mieczysława Karłowicza, (2022). Był też stypendystą Ministra Kultury, Prezydenta Miasta Wrocławia oraz Marszałka Dolnośląskiego. W 2018 roku za swoją działalność kompozytorską, łączącą pracę artystyczną z propagowaniem muzyki współczesnej otrzymał nagrodę Prezydenta Wrocławia. W 2022 roku był nominowany do Wrocławskiej Nagrody Artystycznej za album „Cello works”.
Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą (Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Turcja, Włochy, Węgry, Czechy, Wielka Brytania, Białoruś, Rosja, Szwajcaria, Austria, USA, Ukraina), m.in. na festiwalach takich jak Warszawska Jesień (koncerty Koła Młodych ZKP), Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Dialogi (Mińsk), World Music Days 2014, Kyiv Contemporary Music Days. Brał udział w wielu projektach: Missa Solemnis, Fabryka dźwięku, Hallo Wrocław 2016! (współpraca polsko-niemiecka), Flexible Orchestra czy projekt „Music Masters on Air”, w ramach którego jego kompozycja fortepianowa Subgłębia nocy został wykonany na festiwalach w sześciu krajach europejskich.
Jako kompozytor brał udział w wielu projektach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, między innymi „Góra-dół – być jak Karłowicz” (zamówienie Filharmonii w Szczecinie), „Tutting” – zaprezentowanym na festiwalu Musica Electronica Nova 2017 projekcie, którego był pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym, „Step by step” (instalacja artystyczna – udźwiękowienie wieży i Mostku Czarownic we Wrocławiu), „U prząśniczki siedzą, i...” (z okazji Roku Moniuszkowskiego). Uczestniczył w kursach kompozytorskich Ostrava Days i prowadzonych przez Ensemble MusikFabrik Composer Collider w Kolonii. Jest autorem muzyki do wielu sztuk teatralnych oraz muzyki do filmu Lag Island Tomka Tryzny czy animacji zamówionych przez Muzeum Pana Tadeusza. W latach 2006-2011 był członkiem Koła Młodych, a obecnie jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Od 2015 roku pełni funkcję Prezesa Zarządu Wrocławskiego Oddziału ZKP.
W roku 2013 r. nakładem Domu Wydawniczego For Tune Records ukazała się jego monograficzna płyta zatytułowana „PLANETONY”. Jego druga monograficzna płyta „Cello works” została wydana nakładem wydawnictwa DUX w grudniu 2021 r.
Swe kompozytorskie kompetencje wykorzystuje także w stymulujących artystyczne działania dzieci i młodzieży multimedialnych przedsięwzięciach edukacyjnych. We współpracy z wrocławskimi festiwalami Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova tworzy regularnie edukacyjne działania artystyczne. W projektach tych Mateusz Ryczek szeroko wykorzystuje możliwości stwarzane przez najnowsze technologie cyfrowe. Zamysłem łączenia walorów artystycznych i edukacyjnych kieruje się także w tworzonych przez siebie instalacjach.
W 2019 roku Mateusz Ryczek uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych (dysertacja doktorska zatytułowana „Emergencja algorytmów wysokościowych na podstawie koncertu wiolonczelowego Zjawy”).
strona główna
marzec 2025
|