21 lutego, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
KANON POLIHYMNII
BARTOSZ KOZIAK wiolonczela
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
RUBEN SILVA dyrygent
PIOTR BYWALEC asystent dyrygenta
Maurice Ravel – Pawana dla zmarłej infantki
Édouard Lalo – Koncert wiolonczelowy d-moll
Georges Bizet – I Symfonia C-dur
Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
w ramach programu „Dyrygent– rezydent”,
finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dyrygentem-rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga
w sezonie 2024/2025 jest Piotr Bywalec.
kup bilet on-line
Pavana jest jednym z dzieł Ravela stanowiącym stylizację dawnych form muzycznych. Była pierwszym bardziej znanym utworem kompozytora. Tytuł utworu budził zainteresowanie zarówno publiczności, jak i krytyki. Upatrywano jego genezy w opowieściach matki Ravela ożywiających niejednokrotnie wyobraźnię twórczą kompozytora. Sam Ravel nie wyjaśniał znaczenia tytułu, nie przywiązywał też do niego większej wagi. Charakter utworu przyrównywał do tańca małej księżniczki hiszpańskiej z obrazu Diego Velazqueza, a nie żałobnego lamentu.
Édouard Lalo przyznawał się do hiszpańskich korzeni (jednakże nader odległych), chociaż jego rodzina żyła we Flandrii i północnej Francji. Kilkakrotnie sięgał po stylizowane motywy hiszpańskie, które są czytelne m.in. Koncercie wiolonczelowym d‑moll z roku 1877, który w pełni prezentuje styl twórcy, starającego się zaszczepić w swym kraju wzorce neoromantycznej symfoniki, dopełniając je wrażliwością na brzmieniową barwę i urodę melodii. Dzieło stawia soliście niemałe wymagania techniczne. Kompozytor daje także pole do popisu wirtuozowi instrumentu – solista wieczoru będzie znakomity Bartosz Koziak - zamieszczając partię ad libitum, pozwalającą na dużą dowolność. Nazwisko Georges’a Bizeta rozsławiła na całym świecie opera "Carmen” (1872). Niestety była to już sława pośmiertna. Kompozytor zmarł nie doczekawszy się sukcesów, jakie ta opera zaczęła odnosić na scenach świata. Podobny los spotkał i inne jego dzieło, dziś bardzo docenianą Symfonię C-dur (napisana przez 17-letniego Bizeta znajduje się pod dużym wpływem dzieł Gounoda, Schuberta i Mozarta). Choć jest przez część krytyków i ekspertów uważana za dzieło młodzieńcze, a przez to niedojrzałe, to zyskała sobie uznanie melomanów swoją ekspresyjnością, melodyką i znalazła się w stałym repertuarze największych dyrygentów. Także Rubena Silvy, który tego wieczoru poprowadzi świętokrzyskich symfoników.
Bartosz Koziak
Określany jako „wizjoner” i „poeta” wiolonczeli, Bartosz Koziakzdobył sobie uznanie melomanów oraz krytyków nietuzinkowymi interpretacjami dzieł zarówno klasyków jak i kompozytorów współczesnych, oraz przemyślanymi i często śmiałymi wyborami programowymi.Jako uznany wykonawca dzieł najnowszych, Bartosz Koziak był przez wiele lat regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora i wykonywał większość jego dzieł wiolonczelowych.Bartosz Koziak ma również w swoim dorobku prawykonania m.in.„DoubleCello Concerto” Hanny Kulenty, Koncertu wiolonczelowego Anny Zawadzkiej-Gołosz, „Szóstego przykazania” Elżbiety Sikory (to ostanie w połączeniu z „Quando stanno morendo. Diario polacco no.2” Luigiego Nono, w ramach projektu Sikora/Nono realizowanego z zespołem Les Métaboles oraz SWR Experimentalstudio) oraz szeregu utworów pisanych na rozmaite zespoły kameralne.Ponadto, w dyskografii Bartosza Koziakaznajdują się nagrania II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, Koncertu wiolonczelowego „Canti Amadei” Krzysztofa Meyera, II Koncertu wiolonczelowego Bohuslava Martinů,jak również dwie płyty nagrane z Justyną Danczowską z utworami na wiolonczelę i fortepian Schuberta, Schumanna, Francka oraz Szostakowicza, oraz albumz utworami Martinů, Kodály'a i Ravela, nagrana z Anną Marią Staśkiewicz (Sarton). Ostatnie, premierowe nagranie Koncertu wiolonczelowego Feliksa Nowowiejskiego (DUX),z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod kierownictwem Łukasza Borowicza otrzymało nagrodę Fryderyk 2023.Kolejna płyta z Sonatami Nikolaia Kapustina nagrana wraz z pianistą Rafałem Błaszczukiem otrzymała nagrodę „Muzyczne orły”.Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Sali Koncertowej im. Chaczaturiana w Erewaniu czy Filharmonii Narodowej w Warszawie.Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Concerto Budapest, Armenian State Orchestra, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Andrása Kellera, Volodymira Syrenki i Sergeya Smbatayana.Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Yerevan Music Perspecitves, Young Euro Classic w Berlinie, Musica Polonica Nova, Chopin i jego Europa w Warszawie czy East meets West w Korei, MiraTone w Budapeszcie.Bartosz Koziak jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na Konkursie Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) oraz na Konkursie im. Mikola Lysenki Kijowie, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie „Praska Wiosna”, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 roku otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś.Ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a.
Ruben Silva
Polski dyrygent boliwijskiego pochodzenia, jeden z najwybitniejszych muzyków swojego pokolenia. Karierę̨ muzyczną rozpoczął w Boliwii, debiutując z Narodową Orkiestrą Symfoniczną. Był również̇ założycielem Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej w roku 1975. Później, od 1978 roku, jako stypendysta polskiego rządu studiował w Akademii Muzycznej F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Stanisława Wisłockiego. Uczestnik i laureat wielu konkursów dyrygenckich – Międzynarodowego Konkursu dyrygenckiego Gino Marinuzzi w San Remo – Włochy, III Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. G. Fitelberga w Katowicach (laureat i zdobywca Nagrody dla najmłodszego finalisty, 1983), Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Radia i Telewizji Węgierskiej w Budapeszcie. W 2006 roku odznaczony medalem za zasługi dla miasta Koszalin, a w 2012 roku odznaczony przez Prezydenta RP Złotym Krzyżem Zasługi za całokształt osiągnieć́ artystycznych. Dyrygował orkiestrami na całym świecie: w większości krajów europejskich, w Japonii, Libanie, Ameryce Południowej. Obecnie współpracuje z większością filharmonii w Polsce.
Ruben Silva dokonał również̇ wielu prawykonań́ światowych dzieł współczesnych kompozytorów polskich, m.in. oper „Polieukt” i „Balthazar” Zygmunta Krauzego. Dokonał również̇ licznych nagrań́ archiwalnych polskiej muzyki XIX wieku np. pierwsze nagranie „Halki” Stanisława Moniuszki (wersja wileńska) oraz XX i XXI wieku (m.in. utworów Henryka Mikołaja Góreckiego, Piotra Mossa, Marcina Błażewicza, Augustyna Blocha). Był dyrektorem artystycznym Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Filharmonii Koszalińskiej, kierownikiem muzycznym Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 1983 roku Ruben Silva związany był z Warszawską Operą Kameralną a od 2013 roku, po śmierci legendarnego Dyrektora Stefana Sutkowskiego, również jako dyrektor artystyczny. Prowadził w swojej karierze kilkadziesiąt premier operowych, operetkowych i musicalowych w wielu polskich i europejskich teatrach. Jego interpretacje spotykają się̨ zawsze z wysokim uznaniem publiczności oraz krytyki. Obecnie kieruje Filharmonia Kaliską.
Jest ceniony i lubiany za wyczucie stylu, temperament, muzykalność i znakomity warsztat dyrygencki.
Piotr Bywalec
Pochodzący z Katowic dyrygent, skrzypek i organista. Absolwent POSM II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec dr. hab. Arkadiusza Kubicy i mgr. Janusza Klicha. Pobierał fakultatywne lekcje gry na organach w klasie dr. hab. Witolda Zabornego, prof. AM. Miał okazję występować wielokrotnie w Polsce, jak i za granicą – w Czechach i w Niemczech. Jest laureatem wielu konkursów słuchowych, kameralnych i organowych, a także wielokrotnym beneficjentem stypendium J. M. Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. W 2018 roku asystował przy prawykonaniu Audycji V Andrzeja Krzanowskiego w siedzibie NOSPR oraz podczas wykonania na 61. Festiwalu Warszawska Jesień.
W 2022 roku został wybrany drogą konkursu najlepszym uczestnikiem Letnich Konfrontacji Debiutujących Dyrygentów w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej i wystąpił w trakcie koncertu inaugurującego nowy sezon artystyczny orkiestry MROS Małopolska. W marcu 2023 roku uzyskał tytuł laureata III nagrody na IV Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu, a w lipcu tegoż roku prowadził szereg wykonań podczas koncertów finałowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Bydgoszczy. Brał udział w kursach mistrzowskich gry i improwizacji organowej pod kierunkiem artystów takich jak Philippe Lefebvre, Tomasz Orlow, Wolfgang Seifen, Thierry Escaich czy Ludger Lohmann, a także w kursach dyrygenckich prowadzonych przez Jerzego Maksymiuka, Janusza Przybylskiego, Jacka Rogalę czy Nicka Osta.
W sezonie artystycznym 2024/2025 pełni funkcję dyrygenta rezydenta Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Współzałożyciel występującego na festiwalach muzyki współczesnej zespołu Alert Ensemble. Koncertował z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej we Wrocławiu i Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach, a w ramach praktyk studenckich prowadził próby z Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze i Śląską Orkiestrą Kameralną. Obecnie studiuje dyrygenturę symfoniczną na wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Marka Pijarowskiego.
strona główna
luty 2025
|