20 listopada 2020, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

28. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI
FINAŁ


BARTOSZ KOŁSUT akordeon
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MARCIN WOLNIEWSKI dyrygent
JUSTYNA MROCZEK-GIL słowo o muzyce

T. BAIRD Uwertura giocosa* na orkiestrę
J. MĄDRAWSKI Koncert na akordeon, orkiestrę smyczkową i kotły
O. HANS …istota nasza równa snów tworzywu… na orkiestrę
T. SZELIGOWSKI Cztery tańce polskie

Na zakończenie Festiwalu przygotowaliśmy utwory dwóch kompozytorów XX-wiecznych oraz dwojga tworzących obecnie.
Wieczór rozpocznie Uwertura giocosa Tadeusza Bairda (zm. w 1981 r.), w której dominuje pogodny nastrój, całość zaś utrzymana jest w konwencji ludowej stylizacji.
Następnie zabrzmi dzieło Jerzego Mądrawskiego – profesora zwyczajnego, kierownika Zakładu Praktyki Instrumentalnej i dyrektora w Instytucie Edukacji Muzycznej UJK. Jego Koncert na akordeon, orkiestrę smyczkową i kotły pokazuje wielkie możliwości wyrazowe akordeonu.
…istota nasza równa snów tworzywu… to tytuł orkiestrowego utworu Olgi Hans (ur. 1971), kompozytorki, która swoje życie związała z Łodzią i tamtejszą Akademią Muzyczną. Tytuł jest cytatem z Burzy Williama Szekspira, a zarazem stanowi motto i częściową inspirację dla kompozytorki.
Cztery tańce polskie Tadeusza Szeligowskiego, czyli Korowód, Walc lubelski, Sielanka, Oberek – zakończą koncert.
Jako solista wystąpi Bartosz Kołsut – wirtuoz akordeonu, natomiast Orkiestrę Symfoniczną FŚ poprowadzi Marcin Wolniewski, pracownik łódzkiej Akademii Muzycznej, dyrygent-szef Orkiestry Symfonicznej Akademii.
A o muzyce opowie Justyna Mroczek-Gil – pracownica Filharmonii, prelegentka, animatorka kultury.

BARTOSZ KOŁSUT
Perfekcjonista, charyzmatyczny i wszechstronny. Charakteryzuje się głęboką wrażliwością i emocjonalnym zaangażowaniem w każdej interpretacji dzieła muzycznego. Ponadprzeciętne umiejętności wykonawcze, bogactwo środków wyrazu połączone z błyskotliwą wirtuozerią i przemyślaną interpretacją pozostają zawsze właściwościami fascynujących prezentacji artystycznych tego muzyka.
Jego talent i umiejętności zostały docenione na festiwalach i znaczących konkursach muzycznych w wielu krajach świata. W 2014 roku zdobył tytuł „Młodego Muzyka Roku” w konkursie organizowanym przez Telewizję Polską oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W tym samym roku reprezentował Polskę na Eurovision Young Musicans w Kolonii. Najwyższe laury zdobywał również na wielu festiwalach. Spektakularnym osiągnieciem artysty jest dwukrotny występ w Carnegie Hall w Nowym Jorku w 2014 oraz 2016 roku.
Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie –klasa akordeonu prof. Klaudiusza Barana. Obecnie jest studentem Folkwang Universität der Künste w Essen (Niemcy), gdzie uczy się pod kierunkiem prof. Mie Miki oraz Heidi Luosujärvi.


MARCIN WOLNIEWSKI
Absolwent dyrygentury chóralnej w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Wykształcenie uzupełniał w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze. Jest pracownikiem łódzkiej Akademii Muzycznej w stopniu doktora habilitowanego. Sprawuje funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej. Pełni także obowiązki dyrygenta-szefa Orkiestry Symfonicznej łódzkiej Akademii. Współpracował z wieloma orkiestrami filharmonicznymi w kraju oraz z wybitnymi dyrygentami. Prowadził koncerty w ramach ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali. Przygotował polską premierę, a następnie wielokrotnie prowadził – z wykonywaną na żywo przez orkiestrę muzyką S. Prokofiewa – pokazy filmu animowanego Piotruś i wilk, nagrodzonego Oscarem. Jako pierwszy dyrygent na świecie poprowadził plenerowy pokaz filmu 2001: Odyseja kosmiczna Stanley’a Kubricka z muzyką G. Ligetiego, A. Chaczaturiana i R. i J. Straussów w wykonaniu zespołów Filharmonii Łódzkiej. Wziął udział w serii koncertów Die Grosse Verdi Gala, występując w renomowanych szwajcarskich salach koncertowych, m.in. Tonhalle Zurich, Stadtcasino Basel oraz Kulturcasino Bern.
W dorobku fonograficznym posiada m.in. płytę Varius Manx symfonicznie, DVD z nagraniem Requiem G. Faurego oraz nagranie opery Rachmaninowa Aleko i Abu Hassan Webera. Jest autorem książki Specyfika procesu przygotowania dzieła muzycznego w pracy dyrygenta z orkiestrą akademicką (2011).


JUSTYNA MROCZEK-GIL
Jest prelegentką, animatorką kultury i propagatorką muzyki gospel w regionie świętokrzyskim. Obecnie pracuje w Biurze Koncertowym Filharmonii Świętokrzyskiej.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga


strona główna

Listopad 2020