20 października, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
VI KONCERT AKADEMICKI
Patronat honorowy
JM Rektor UJK prof. dr hab. Stanisław Głuszek
JM Rektor Politechniki prof. dr hab. inż. Zbigniew Koruba
ANDRZEJ ŚLĄZAK fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
Wykład okolicznościowy dr Małgorzaty Banasińskiej-Barszcz
Polscy kompozytorzy filmowi w Hollywood
RICHARD ADDINSELL Koncert warszawski
HENRYK WARS Koncert na fortepian i orkiestrę
LEONARD BERNSTEIN Suita West Side Story
GEORGE GERSHWIN Poemat Amerykanin w Paryżu
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa
Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl
promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
kup bilet on-line
Koncert, którego głównym adresatem już od kilku lat jest społeczność akademicka Kielc, tradycyjnie poprzedzi wykład. Wygłosi go dr Małgorzata Banasińska-Barszcz z Politechniki Świętokrzyskiej, a dotyczyć będzie działalności polskich kompozytorów filmowych w Hollywood, którzy tworzyli muzykę do amerykańskich hitów, popularnych seriali czy awangardowych animacji.
Niezwykle efektowny Koncert warszawski Richarda Addinsella z 1941 r., był jednym z ulubionych koncertów Henryka Warsa. Addinsell napisał go do filmu Niebezpieczne światło księżyca, zawierając w utworze liczne motywy oparte na muzyce Fryderyka Chopina. Zanim utwory Henryka Warsa śpiewały gwiazdy Hollywood, jego piosenki znała cała przedwojenna Polska. Przeboje kompozytora pozostały popularne również po 1945 roku. Wykształcenie i talent pozwoliły Warsowi funkcjonować również w świecie muzyki poważnej. Dzieła symfoniczne Henryka Warsa, które powstały w jego amerykańskim okresie (1947-1977) zostały odkryte pod koniec lat 90, w tym słynny Koncert na fortepian i orkiestrę (1950). Spośród amerykańskich muzyków XX wieku największy międzynarodowy sukces osiągnęli Leonard Bernstein i George Gershwin. Obaj mieli korzenie żydowskie. Obaj komponowali muzykę łączącą klasykę z jazzem oraz pisali do filmów. Największą popularność Bernsteinowi przyniósł musical West Side Story, lokujący historię nieszczęśliwej miłości Romea i Julii wśród zaniedbanej młodzieży współczesnego Nowego Jorku. Poemat Amerykanin w Paryżu powstał tuż po wizycie Gershwina w Paryżu. Miasto zrobiło na nim wielkie wrażenie – w końcu było ono mekką amerykańskich kompozytorów - stąd Gershwin musiał dać wyraz swoim uczuciom. Zachwyt ten przełożył się na jeden z najsłynniejszych jego utworów, który stał się później inspiracją do nakręcenia w 1951 roku filmu pod tym samym tytułem. Koncerty Addinsella i Warsa wykona związany z Uniwersytetem Jana Kochanowskiego w Kielcach pianista Andrzej Ślązak, który prowadzi aktywne życie koncertowe, promując w kraju i za granicą m.in. polską muzykę XX i XXI wieku.
Andrzej Ślązak
(ur. 1985, Lublin) rozpoczął edukację muzyczną w wieku sześciu lat. Kontynuował naukę w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Tadeusza Chmielewskiego, uzyskując tytuł magistra sztuki w 2010 roku. W 2014 r. Andrzej Ślązak uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych, w 2019 doktora habilitowanego a w 2021 r. został mianowany profesorem Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Zaangażowanie Andrzeja Ślązaka w promocję polskiej kultury i dziedzictwa narodowego zostało uhonorowane Nagrodą Kulturalną Marszałka Województwa Świętokrzyskiego oraz Nagrodą Rektora UJK za osiągnięcia naukowe. Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020) oraz Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta (2023).
Działalność artystyczna Andrzeja Ślązaka skupia się na wykonawstwie muzyki dawnej i współczesnej. Swoje umiejętności pianistyczne doskonalił pod okiem takich artystów jak: Nicolas Hodges i Marino Formenti (42. Darmstadt International Summer Courses for New Music), Rebekka Hartmann (Dresdner Meisterkurse Musik), Tomasz Tomaszewski (Universität der Künste, Berlin), Szabolcs Esztenyi, Eugene Indjic, Andrzej Jasiński, Kevin Kenner, Małgorzata Walentynowicz i Krystian Zimerman. Wielokrotnie występował podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej MUSICA MODERNA (Łódź) oraz Międzynarodowej Konferencji Muzyki Kameralnej HARMOS (Porto, Portugalia).
Jako jeden z pierwszych pianistów w Polsce wykonujący kompozycje Salvatore Sciarrino, Petera Ablingera, Johna Adamsa, Johna Cage'a, Beata Furrera, Mauricio Kagela, Corneliusa Schwehra i Łukasza Wosia. Prof. Ślązak koncertował na całym świecie, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Anglii, Niemczech, Włoszech, Rosji, Ukrainie, Portugalii i Tajwanie. Aktywnie współpracuje również z takimi kompozytorami współczesnymi jak Peter Ablinger, Zygmunt Krauze, Jerzy Mądrawski, Dariusz Przybylski, Paweł Szymański, Artur Zagajewski czy Łukasz Woś.
Do tej pory pianista wydał dziewięć albumów z utworami Józefa Kofflera, Zygmunta Krauzego, Jerzego Mądrawskiego, Romana Palestra, Karola Rathausa, Władysława Szpilmana, Pawła Szymańskiego i Aleksandra Tansmana. Nagrał również takie arcydzieła literatury fortepianowej jak Bachowskie Wariacje Goldbergowskie, Święto wiosny Strawińskiego, a także utwory Erica Satie, Lili Boulanger i Simeona ten Holta.
Od 2017 roku Andrzej Ślązak jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, gdzie od 2020 roku pełni funkcje kierownicze.
Małgorzata Banasińska-Barszcz
Ukończyła PSM im. L. Różyckiego w Kielcach w klasie fortepianu Jolanty Płoskiej.
W latach 1990-95 studiowała w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydz. Wychowania Muzycznego w klasie dyrygowania prof. Antoniego Szalińskiego, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem.
Przez prawie 10 lat związana była ze środowiskiem muzycznym Warszawy. Współpracowała m.in. z Warszawskim Chórem Chłopięcym przy Akademii Muzycznej oraz Państwową Podstawowa Szkołą Muzyczną im. Karola Szymanowskiego.
W latach 1994-98 była dyrygentem Akademickiego Chóru Kameralnego „ARS CANTATA” Klubu Inteligencji Katolickiej, współpracując jednocześnie z Zespołem Artystycznym POLONIA oraz Duszpasterstwem Akademickim Kościoła Św. Anny. Współpracowała z TV Polonia oraz TV Niepokalanów. W grudniu 1998 r. prof. Szymon Kawalla powierzył jej funkcję dyrygenta Chóru Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, którą sprawowała przez 8 lat do momentu jego rozwiązania. Również w grudniu 1998 r. założyła Chór Akademicki Politechniki Świętokrzyskiej, który w krótkim czasie stał się niekwestionowaną wizytówką Uczelni. Chór wciąż dynamicznie się rozwija, o czym świadczą liczne nagrody i wyróżnienia na konkursach
i festiwalach chóralnych. W grudniu tego roku Chór świętować będzie Jubileusz 25 - lecia.
Od 2004 roku jest wykładowcą akademickim na Politechnice Świętokrzyskiej, obecnie na stanowisku adiunkta.
Od roku 2005 prowadzi chóry i zespoły wokalne w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach.
W latach 2013-2019 pracowała również jako dyrygent i kierownik artystyczny Jędrzejowskiego Chóru Miejskiego.
W listopadzie 2018 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego
w Poznaniu. Poza muzyką, która jest jej największą pasją, interesuje się sztuką filmową i baletem.
Jacek Rogala
Kompozytor, dyrygent, profesor Akademii Muzycznej w Łodzi, od 2001 dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej, w której programuje także działalność artystyczną, w tym m.in. festiwal Świętokrzyskie Dni Muzyki. W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest członkiem III kadencji tej Rady. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a obecnie jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płytę We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz płytę Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej. W latach 2020 i 2022 poprowadził pierwsze nagrania płytowe muzyki Ryszarda Bukowskiego.
strona główna
październik 2023
|