Koncert dostępny na kanale YouTube od 21.04.21.
Filharmonia dla publiczności będzie zamknięta. 20 kwietnia, wtorek, godz. 18:30, sala kameralna SCENA DLA MUZYKI POLSKIEJ ENSEMBLE BAROCUM: KATARZYNA BIENIAS sopran BEATA KOZYRA skrzypce barokowe NATALIA MOSZUMAŃSKA skrzypce barokowe MATEUSZ KOWALSKI viola da gamba PATRYCJA DOMAGALSKA-KAŁUŻA klawesyn A. JARZĘBSKI (ok. 1590-1649) Concerto Primo M. ZIELEŃSKI (XVI/XVII w.) Video celos A. JARZĘBSKI Chromatica S. S. SZARZYŃSKI (ok. 1650 - ok. 1720) Jesu spes mea S. S. SZARZYŃSKI Veni sancte spiritus M. MIELCZEWSKI (zm. 1651) Canzon prima KOTOWICZ (fl. I poł. XVIII w.) Płaczcie anieli A. HERMANOWSKI (fl. I poł. XVIII w.) Płacz, płacz kto żyw F. LILIUS (zm. 1657) Aria a 3 K. J. RUTH (Ruciński ?) (fl. poł. XVIII w.) Sub Tuum Praesidium K. J. RUTH Aria de Angelis Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca, finansowany
Zachowane dzieła polskich kompozytorów epoki baroku na sopran solo nie są zbyt liczne. Większość kompozycji, które przetrwały do naszych czasów to utwory w pełnej cztero- czasem pięciogłosowej obsadzie, przeważnie z towarzyszeniem instrumentów i basso continuo. ENSEMBLE BAROCUM zebrał te nieliczne przykłady kompozycji solowych w jeden program koncertowy, który dopełniony został muzyką czysto instrumentalną. Wśród wybranych utworów znalazła się m.in. kompozycja Video Coelos, która pochodzi z wydanego w 1611 roku w Wenecji zbioru autorstwa Mikołaja Zieleńskiego Offertoria e Communiones totius anni. Ta obszerna kolekcja jest jedynym przykładem kompozycji polskiej proweniencji, które ukazały się drukiem w Europie Zachodniej czasów baroku. Kolejne dwa utwory to kompozycje związanego z prymasowską kapelą w Łowiczu Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego – często wykonywane Jesu Spes Mea oraz mniej znane, Veni Sancte Spiritus. W programie zamieszczone zostały również szczególne przykłady utworów do tekstów polskich. Te dwie kompozycje należą do grupy tzw. planktów polskich, arii, które były częścią wykonywanych w czasie Wielkiego Tygodnia łacińskich pasji. Pierwsza z nich, Płaczcie Anieli, pochodzi z pasji Kotowicza, a druga z pasji A. Hermanowskiego (imiona obu autorów nie są znane). Z kolei dwa utwory Krystiana Józefa Rutha zachowały się w Sandomierzu – kompozytor w połowie XVIII w. związany był z tamtejszym klasztorem sióstr Benedyktynek. W obu kompozycjach głosowi solowemu towarzyszy dwoje skrzypiec, altówka (w tym wypadku jej partia realizowana przez violę da gamba) oraz basso continuo. Program dopełniają utwory instrumentalne pochodzące ze zbioru Adama Jarzębskiego Canzoni e concerti z 1627 roku (m.in. słynna Chromatica), Canzona Prima Marcina Mielczewskiego, w której odnaleźć można rytmy polskich tańców ludowych, oraz jedyny zachowany instrumentalny utwór kapelmistrza Katedry Wawelskiej, Franciszka Liliusa, Aria na dwoje skrzypiec, violę da gamba i basso.continuo.
ENSEMBLE BAROCUM |