Dwa utwory zamówione na otwarcie nowej siedziby Filharmonii Świętokrzyskiej oraz trzy premiery festiwalowe, przy czym jedna z tych kompozycji, Tombeau sur la mort de Monsieur Górecki P. Grelli-Możejko , to nowość na skalę europejską – z takich oto epizodów składa się program kolejnego symfonicznego koncertu w ramach Świętokrzyskich Dni Muzyki. Słownik wyrazów bliskoznacznych ustawia epizod tuż obok zdarzenia, przeżycia, jakiegoś etapu... Muzyka dzisiejszego wieczoru oscylować będzie wokół takich właśnie fragmentów rzeczywistości.
Koncert rozpoczniemy Małą uwerturą uroczystą Łukasza Wosia, dedykowaną Filharmonii Św. i upamiętniającą radosną uroczystość inauguracji działalności oddanego do użytku 19 stycznia br. gmachu.
Ponad półtora roku temu zmarł Henryk Mikołaj Górecki. Piotr Grella-Możejko – ambasador muzyki polskiej w dalekim Edmonton – poświęcił wielkiemu kompozytorowi utwór, który swą formą najpełniej wyraża smutek i żal z powodu wielkiej straty dla kultury polskiej. Tombeau, bliski włoskim lamento, to gatunek muzyczny, którym czczono niegdyś pamięć wybitnych osób. W baroku instrumentem wiodącym w tej żałobnej muzyce była lutnia, „ja zdecydowałem się – jak pisze w komentarzu artysta – użyć fletu altowego jako głównego nośnika emocji; jego nieprzerwana melodia wznosi się ku górze na tle ciemnych akordów orkiestry, by następnie ponownie opaść w niższy rejestr. […] Flet i orkiestra grają niezależnie od siebie, by spotkać się dopiero w ostatnim takcie, złączone a akordzie G-dur, który, oprócz tego że zawiera w swej nazwie pierwszą literę nazwiska zmarłego twórcy, symbolizuje dla mnie tak smutek, jak i nadzieję”.
Flet jeszcze raz tego wieczoru oczaruje nas swoim sugestywnym dźwiękiem w dziele nieznanego szerzej w naszym kraju japońskiego kompozytora Hisatady Otaki. Jego trzyczęściowy Koncert fletowy op. 30 B charakteryzuje się i pięknym kantyleną i nie brakuje w nim karkołomnych pasaży.
Najlepsze cechy w obu tych utworach postara się wydobyć Agnieszka Kaćma – czołowa polska flecistka ceniona za wspaniały warsztat i dar interpretacji.
W drugiej części koncertu wystąpi Tomasz Kamieniak i to jest doskonały powód, by przypomnieć Koncert fortepianowy g-moll op. 20 Józefa Wieniawskiego. Pianista jest laureatem Konkursu na Projekt Nagraniowy „Zapomniana Muzyka Polska”. Jego wielką zasługą jest przywrócenie do życia w 2009 podczas Festiwalu „Swego nie znacie” Koncertu fortepianowego – niesłusznie zapomnianego utworu młodszego z braci Wieniawskich, wirtuoza fortepianu oraz kompozytora, który czerpał inspiracje z muzyki Chopina i Liszta. A jeśli o epizodach mowa, to nie od rzeczy będzie wspomnieć, że na trasie licznych podróży koncertowych Józefa Wieniawskiego leżały także Kielce…
Nasze muzyczne spotkanie zakończy Sarabanda con episodi Krzesimira Dębskiego, czyli epizod z życia kompozytora. A dokładnie - inspiracją do napisania utworu uświetniającego jakże ważny i upragniony etap w historii Filharmonii Świętokrzyskiej były wspomnienia ze spędzonych w Kielcach lat dzieciństwa, czasu identyfikowania się z bohaterami przygód filmowych serwowanych przez ulubione „milicyjne kinko Bajka”, oraz pierwszych fascynacji muzycznych. Wprost z Londynu przybędzie Alexander Walker, by zadyrygować Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej. Na każdy koncert symfoniczny staramy się również zaprosić przynajmniej jednego z twórców wykonywanych tego dnia dzieł…


AGNIESZKA KAĆMA
Wybitna polska flecistka; urodziła się w rodzinie artystycznej. Studiowała w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w klasie fletu Jerzego Mrozika. Była stypendystką Rządu Francuskiego w Paryżu w klasie fletu Alain Marion Conservatoire Nationale Supérieur de Musique. Uzyskała dyplom najwyższy fletu Ecole Normale de Musique w Paryżu – klasa fletu Shigenori Kudo oraz dyplom najwyższy jednogłośny muzyki kameralnej Ecole Normale w Paryżu – klasa Chantal Debuchy. Uczestniczyła w 16. europejskich kursach mistrzowskich: fletowych (pod kierunkiem M. Larrieu, J. Waltera, R. Aitkena, Ch. Larde, A. Mariona, P. Y. Artauda), muzyki kameralnej (u J. Delannoy, H. Dreyfus, Ch. Larde), muzyki współczesnej (m.in. u T. Takemitsu). Pracowała jako starszy asystent w klasie fletu Akademii Muzycznej we Wrocławiu, była profesorem (klasa fletu) w Conservatoire Internationale de Musique w Paryżu, jest członkiem jury egzaminów w konserwatoriach muzycznych Ile de France. Występowała w orkiestrach (flet solo): Leopoldinum – Wrocław, Polska Orkiestra Kameralna Jerzego Maksymiuka, Orkiestra Kameralna Wojciecha Rajskiego, Orchestre Philharmonique d’Europe – Paryż. Koncertuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą (Francja, Niemcy, Belgia, Czechy), uczestniczy w wielu festiwalach i koncertach (m.in. Tydzień Talentów – Tarnów, Musica Polonica Nova – Wrocław, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawska Jesień, Festiwale Organowe i Muzyki Kameralnej, Centrum fűr Neue Musik-Darmstadt, Musicora w Paryżu, Instytut Polski w Paryżu, Sala A. Cortot – Paryż, Europejskie Spotkania Fletowe – Francja). Nagrywa dla Radia i Telewizji w Polsce i Francji. W ogromnym repertuarze posiada utwory od baroku po muzykę eksperymentalną naszych czasów. Wysoko ceniona w kręgach muzyki współczesnej ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów - także tych jej dedykowanych.



TOMASZ KAMIENIAK
Ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie fortepianu Joanny Domańskiej i Zbigniewa Raubo. Studia z zakresu kameralistyki odbywał pod kierunkiem Marii Szwajger-Kułakowskiej. Umiejętności pianistyczne doskonalił w klasie Rolfa Dieter-Arensa w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze, a także na kursach mistrzowskich, m.in. u Konstantina Scherbakova w Weimarze. Stypendysta m.in. Richard Wagner Verband w Bayreuth. Jest laureatem Grand Prix IV Konkursu na Projekt Nagraniowy „Zapomniana Muzyka Polska” Wydawnictwa Muzycznego Acte Préalable za projekt nagrania dzieł fortepianowych J. Wieniawskiego (2007), nagrody specjalnej na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Liszta w Weimarze (2003). Koncertował w Niemczech, Holandii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, na Słowacji, Ukrainie, Węgrzech, we Włoszech. Z okazji 195. rocznicy urodzin i 125. rocznicy śmierci Ryszarda Wagnera wystąpił z trzyczęściowym recitalem w Bayreuth, wykonując wszystkie wagnerowskie transkrypcje Franciszka Liszta. Dokonał pierwszego wykonania Tirol Concerto Philipa Glassa podczas Festiwalu Muzyki Nowej w Bytomiu w 2008. W 2009, na Festiwalu Muzyki Polskiej „Swego nie znacie” zorganizowanego w Koszalinie przez Filharmonię Koszalińskią i Wydawnictwo Acte Préalable, przywrócił do życia Koncert fortepianowy Józefa Wieniawskiego. W 2010 wspólnie z Leslie Howardem wykonał w Londynie Symfonię Faustowską F. Liszta w wersji na dwa fortepiany. Zainteresowania pianisty koncentrują się wokół nieznanej twórczości zapomnianych kompozytorów. Artysta z wielkim zamiłowaniem wykonuje mało znane dzieła Liszta, jak i utwory Alkana, Thalberga, Wieniawskiego i innych. W zakresie kompozycji jest autodydaktą. W jego dorobku, obok przeważającej twórczości fortepianowej, znajdują się również dzieła kameralne, chóralne i muzyka filmowa.

ALEXANDER WALKER
Po uzyskaniu stopnia naukowego z muzyki na Uniwersytecie w Bristolu i ukończeniu studiów podyplomowych w Guildhall School of Music and Drama w Londynie studiował razem z Ilją Musinem w Konserwatorium w St. Petersburgu i od tamtej pory koncertował na terenie Rosji, Ukrainy i Białorusi, a wiele z jego koncertów było transmitowanych w ogólnokrajowej telewizji oraz radiu. Jest głównym dyrygentem gościnnym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Woroneżu), a także Orkiestr Miejskich Mikkeli i Laapeenranta w Finlandii, jak również Vestyjsk Sinfonieorkester i Esbjerg Ensemble w Danii. Często dyryguje polskimi orkiestrami. W Wielkiej Brytanii dyrygował Northem Sinfonia, Royal Liverpool Philharmonic, London Philharmonic Youth Orchestra, Russian Orchestra oraz Chamber Orchestra of London i Covent Garden Chamber Orchestra. Regularnie jest zapraszany do dyrygowania Rosyjską Orkiestrą Symfoniczną, z którą występował w moskiewskiej Sali im. P. Czajkowskiego i Międzynarodowym Centrum Sztuk Widowiskowych. Jego ostatnie występy obejmowały koncerty z Filharmonią Praską (Sala im. Dvorzaka w Rudolfinum), Belgradzką, belgradzką orkiestrą smyczkową Belgrade Strings, Macedońską Filharmonią Narodową oraz Pólnocnowęgierską Orkiestrą Symfoniczną. Pracuje regularnie w londyńskiej Royal Opera House w Covent Garden, odbywał tournée z Baletem Królewskim, występując w teatrze Boalszoj i Teatrze Mariańskim w Rosji, na terenie Stanów Zjednoczonych (m.in. Metropolitan Opera i Kennedy Centres), jak również w Singapurze, Korei, Japonii i Turcji. Organizowałfestiwale, na których prezentowano muzykę Nielsona w Rosji czy Karłowicza w Finlandii. Entuzjasta muzyki współczesnej, przedstawił pierwsze wykonania muzyki skomponowanej przez Andrieja Pietrowa, Władysława Uspienskiego, Aki-Yli Salomaki i wielu innych. Uwielbia operę, a jego repertuarze znajduje się wiele takich dzieł.