20 stycznia 2023, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
KURPIŃSKI KONTRA ROSSINI


MAGDALENA MILCZARSKA mezzosopran
AGNIESZKA KARPIŃSKA mezzosopran
JAKUB KRZYSZTOF BOROWCZYK kontratenor
MACIEJ GRONEK tenor
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
DANIEL MIECZKOWSKI dyrygent
JADWIGA RAPPÉ opieka artystyczna, słowo o muzyce

KAROL KURPIŃSKI
Zamek na Czorsztynie:
Uwertura do opery
Pieśń obłąkanej Wandy
Polonez, Dumka i Śpiewka Bojomira
Szarlatan:
Śpiewka Karmelka
Śpiewka Fantasiusa

GIOACHINO ROSSINI
Semiramida:
Uwertura do opery
Cavatina Arsace
Tankred:
Recytatyw Tankreda
Adina:
Aria Alego
Cyrulik sewilski:
Recytatyw i aria Rozyny

kup bilet on-line

Arie którego z tych wielkich kompozytorów zyskają większe uznanie publiczności - Karola Kurpińskiego, czy Gioacchina Rossiniego? Obaj twórcy oper byli rówieśnikami. Rossini był mistrzem w dziedzinie opery buffa i w jego właśnie twórczości ten gatunek muzyczny osiągnął szczyty rozkwitu. Kurpiński często powtarzał, że jest on dla niego prawdziwym geniuszem. Do głowy mu nie przyszło, by stawiać siebie na równi z Rossinim. Nie pozwalała mu na to własna skromność oraz realia historyczno-polityczne i geograficzne, w których przyszło mu tworzyć. Wielkiej miary sukcesy Kurpińskiego przypadły na dni Powstania Listopadowego. Jednak jego twórczość, intuicja i samorodny talent popularyzowały najważniejsze osiągnięcia muzyki europejskiej, był także najbardziej znanym kompozytorem z czasów przed Chopinem i Moniuszką. Młodzi śpiewacy – studenci i absolwenci Akademii Muzycznej w Gdańsku - pod czujnym okiem Jadwigi Rappe, która poprowadzi ten „muzyczny pojedynek”, wyśpiewają jedne z piękniejszych arii z oper napisanych przez tych wielkich kompozytorów.

MAGDALENA MILCZARSKA
Ukończyła Zespół Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu, w klasie skrzypiec (dyplom 2014), oraz śpiewu solowego (dyplom 2016). W bieżącym roku ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie na kierunku Wokalistyka ze specjalnością Śpiew solowy, na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie prof. Dariusza Paradowskiego. W latach 2013-2015 zagrała w spektaklach muzycznych: “Francuscy dandysi” oraz „Mysterium”, w reż. Jerzego Stępkowskiego, 2017 r. w spektaklu „Leśmian” w reżyserii Marty Jankowskiej. Rok później również w projekcie reżyserowanym przez Martę Jankowską - „Gdzie są Żydzi z tamtych lat...”. W 2018 roku debiutowała rolą Pierwszej Wiedźmy w operze H. Purcella - "Dydona i Eneasz" w reżyserii prof. Dariusza Paradowskiego. W latach 2019 - 2021 współpracowała z Cappellą Gedanensis.
W lutym 2022 roku zadebiutowała na deskach Opery Bałtyckiej w tytułowej roli Dziecka w operze „Dziecko i czary” M. Ravela w reżyserii Jarosława Kiliana, pod batutą Michała Krężlewskiego.
W maju 2022 roku wzięła udział w prawykonaniach utworu Magdaleny Garbeckiej - „Ach” oraz kompozycji „Yugen” - Jakuba Pawlaka, wykonując partie solowe głosu. W tym samym roku zaśpiewała wybrane arie operowe G. Rossiniego, W.A. Mozarta oraz V. Belliniego podczas koncertów z Gdyńską Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Anety Pawlik-Figiel. W lipcu bieżącego roku wzięła udział w II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Moniki Swarowskiej-Walawskiej. W najbliższym sezonie artystycznym będzie można usłyszeć ją podczas „Opera?Si!” produkcji Opery Bałtyckiej.


AGNIESZKA KARPIŃSKA
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz tegoroczna absolwentka śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu profesor Wiesławy Maliszewskiej. Ukończyła studia pierwszego oraz drugiego stopnia z wyróżnieniem. Otrzymywała stypendium Rektora dla najlepszych studentów. Zadebiutowała w studenckim projekcie na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku w operze M. Ravela pt. „L'enfant et les sortilèges” w rolach Matki, Filiżanki i Ważki. Brała udział w spektaklach realizowanych w Akademii Muzycznej w Gdańsku: rola Drugiej Wiedźmy w operze „Dido and Aeneas” H. Purcella oraz rola Apolla w operze „Apollo et Hyacinthus” W. A. Mozarta (oba spektakle pod kierownictwem muzycznym Przemysława Stanisławskiego w reżyserii Dariusza Paradowskiego).
Śpiewała w Filharmonii Krakowskiej (fragmenty opery pt. „Totus Tuus” Pawła Sydora; dyrygent: Tomasz Tokarczyk), Filharmonii Lubelskiej (Oratorium na Boże Narodzenie Camille Saint-Saënsa, Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku (koncert najlepszych dyplomantów Akademii Muzycznej), Operze Bałtyckiej w ramach cyklu koncertów „Muzyka na fali”, na Zamku Królewskim w Warszawie. Koncertowała z Europejską Fundacją Promocji Sztuki Wokalnej (repertuar operowy i operetkowy), współpracowała z Cappellą Gedanensis („Requiem” W.A. Mozarta; dyrygent: Agnieszka Franków-Żelazny), chórem Flaminae (koncerty oratoryjno-kantatowe w Polsce i za granicą; dyrygent: Marta Wiart). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Stefanię Toczyską, Izabelę Kłosińską, Piotra Łykowskiego.


JAKUB BOROWCZYK
Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie prof. zw. dr. hab. Piotra Kusiewicza (dyplom z wyróżneniem). Zdobywca wyróżnienia na I Ogólnopolskim konkursie wokalnym w Jeleniej Górze “Vox Populi”. W 2015 roku wykonał partię trzeciego chłopca w operze “Czarodziejski Flet” W.A. Mozarta pod batutą Sylwii Janiak-Kobylińskiej. W 2018 roku zaśpiewał partię Ducha w operze “Dydona i Eneasz” pod kierownictwem Przemysława Stanisławskiego. W czerwcu 2017 roku nagrał partię solową do spektaklu “Zakochany Szekspir” w reżyserii Pawła Aignera w Teatrze Szekspirowskim Gdańsku. Od tego samego roku współpracuje również z Operą Bałtycką w Gdańsku w ramach projektu “Mor(ż)e Opera”, którego finał miał miejsce na deskach opery w 2018 roku. W listopadzie 2019 w Minoritenkirche w Wiedniu zaśpiewał partię solową w dziele Lery Auerbach pt. "Goetia.72. In umbra lucis (2019) z zespołem Cracow Singers. Od marca 2020 współpracuje z Polską Operą Królewską przy realizacji opery “Hiob” Krzesimira Dębskiego. W 2021 roku zadebiutował w Operze na Zamku w Szczecinie w roli Giasone w operze “Issipile” Antonio Bioniego.


MACIEJ GRONEK
Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie prof. Andrzeja Nanowskiego.
Swoje pierwsze kroki zawodowe stawiał na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie występował m.in. w roli Plutona w operetce „Orfeusz w Piekle” J. Offenbacha. Koncertował m.in. w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Bałtyckiej i Filharmonii Zielonogórskiej. Od 2019 roku związany z Polską Operą Królewską, gdzie można go oglądać w roli Podesty w operze „Rzekoma Ogrodniczka” W.A. Mozarta oraz Sofara i Choreuty 3. w operze „Hiob” K. Dębskiego.
Na co dzień występuje jako artysta Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego.


DANIEL MIECZKOWSKI
Dyrygent i flecista. Jest absolwentem OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie fletu prof. Elżbiety Dastych-Szwarc. W czerwcu 2022 ukończył studia magisterskie w specjalności dyrygentura symfoniczno-operowa na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dr hab. Moniki Wolińskiej. Obecnie kontynuuje studia na wydziale instrumentalnym w klasie fletu dr hab. Agaty Igras oraz w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie prof. Andrei Lieberknecht.
Jako flecista oraz dyrygent występował z sukcesami w wielu krajach Europy i USA. Koncertował z orkiestrami filharmonii w Warszawie, Łodzi, Lublinie, Zielonej Górze, Białymstoku. Jest laureatem wielu międzynarodowych i krajowych konkursów muzycznych. Będąc najmłodszym uczestnikiem VII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku zdobył II nagrodę oraz I nagrodę i nagrodę orkiestry symfonicznej na III Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu.


JADWIGA RAPPÉ
Jadwiga Rappé — alt. Jedna z naj­wy­bit­niej­szych śpie­wa­czek pol­skich. Absolwentka Wydziału Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Uczennica prof. Zofii Brégy oraz absol­went­ka Akademii Muzycznej we Wrocławiu w kla­sie prof. Jerzego Artysza. Laureatka I nagro­dy na Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku i zdo­byw­czy­ni Złotego Medalu na Festiwalu Młodych Solistów w Bordeaux. Za nagra­ne wraz z Mają Nosowską 3 Fragmenty Poematów J. Kasprowicza Karola Szymanowskiego artyst­ka zosta­ła wyróż­nio­na w roku 1982 nagro­dą Polskiego Radia, przy­zna­ną z ini­cja­ty­wy Jana Webera.

Jadwiga Rappé jest przede wszyst­kim śpie­wacz­ką ora­to­ryj­no-kan­ta­to­wą, wyko­nu­ją­cą utwo­ry róż­nych epok muzycz­nych, od baro­ku do współ­cze­sno­ści.

Występowała z kon­cer­ta­mi w naj­słyn­niej­szych salach kon­cer­to­wych Europy, Ameryki Płn. i Azji, współ­pra­cu­jąc z dyry­gen­ta­mi tej mia­ry, co: R. Chailly, Sir C. Davies, N. Harnoncourt, K. Nagano, A. Jordan, M. Janowski, K. Penderecki i A. Wit. Brała udział w pra­wy­ko­na­niach dzieł współ­cze­snych np. Siedem Bram Jerozolimy K. Pendereckiego w Jerozolimie w 1997 r. pod dyr. L. Maazela, czy Missa pro pace W. Kilara w Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyr. K. Korda w roku 2001, a tak­że w pra­wy­ko­na­niach utwo­rów, powsta­łych z myślą o jej ory­gi­nal­nym alto­wym gło­sie (utwo­ry J. Łuciuka, P. Mossa i K. Baculewskiego).W mar­cu 2008 w Pradze wzię­ła udział w pra­wy­ko­na­niu świa­to­wym utwo­ru Ladislava Kubika, Gong. Sinfonietta na mez­zo­so­pran solo, chór mie­sza­ny i orkie­strę, a 1 lip­ca 2011 roku wzię­ła udział w Filharmonii Narodowej w Warszawie w pra­wy­ko­na­niu III Symfonii Pawła Mykietyna, pisa­nej spe­cjal­nie na jej głos.

W reper­tu­arze Jadwigi Rappé są rów­nież par­tie alto­we w ope­rach Glucka, Haendla, Ponchiellego, Verdiego i R. Straussa.

Jej wiel­kim suk­ce­sem sta­ła się par­tia bogi­ni Erdy w tetra­lo­gii Pierścień Nibelunga R. Wagnera. Artystka kre­owa­ła ją pod­czas 9 pro­duk­cji pre­mie­ro­wych w wio­dą­cych teatrach ope­ro­wych na całym świe­cie. Dokonała też nagra­nia tej par­tii dla EMI pod dyr. B. Haitinka. Z wiel­kim powo­dze­niem wyko­ny­wa­ła też par­tie Gaei Daphne R. Straussa oraz Klitamnestry Elektra R. Straussa, pre­zen­to­wa­ne przez artyst­kę na sce­nach Deutsche Oper w Berlinie i Opera du Rhin w Strasburgu , a tak­że pod­czas wie­lu wyko­nań kon­cer­to­wych na całym świe­cie.

Współpracowała z wie­lo­ma słyn­ny­mi reży­se­ra­mi ope­ro­wy­mi m.in.: Goetzem Friedrichem, Herbertem Wernicke, Yannisem Kokkosem, Krzysztofem Warlikowskim. Dyskografia artyst­ki obej­mu­je 48 płyt kom­pak­to­wych, głów­nie dla firm: BMG Music, Teldec, Erato, Denon, Orfeo, Philips, Decca, Chandoz, CD-Accords , Naxos i DUX. Wiele płyt, nagra­nych z jej udzia­łem uzy­ska­ło wyróż­nie­nia mię­dzy­na­ro­do­we, 7 z płyt nagra­nych w Polsce uzy­ska­ło nagro­dy „Fryderyka”, a dal­szych 9 było mia­no­wa­nych do tej nagro­dy.

Requiem Polskie K. Pendereckiego, nagra­ne z udzia­łem artyst­ki dla fir­my Naxos zosta­ło nomi­no­wa­ne do nagro­dy „Grammy 2005”. Płyta S. Moniuszko. Pieśni nagra­na wspól­nie z Mają Nosowską uzy­ska­ła w 2011 r. we Francji nagro­dę „Orphee d’Or” , przy­zna­wa­ną przez Academie du Disque Lyrique za naj­lep­sze nagra­nie pie­śni i otrzy­ma­ła wspa­nia­łe recen­zje na całym świe­cie. W roku 2012 podob­ne wyróż­nie­nie uzy­ska­ło nagra­nie live Das Lied von der Erde G. Mahlera, WOSPRiTV pod dyr. M. Zilma, z udzia­łem P. Kusiewicza — tenor.

Jadwiga Rappé jest czę­sto zapra­sza­na do udzia­łu w jury kon­kur­sów wokal­nych w kra­ju i za gra­ni­cą, pro­wa­dzi kur­sy mistrzow­skie.
Jest pro­fe­so­rem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Od mar­ca 2006 do mar­ca 2009 była pre­ze­sem zarzą­du Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna