19 listopada, niedziela, g. 11:00, sala koncertowa
31. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI
KONCERT RODZINNY
Muzyczne spotkania z PGE Polską Grupą Energetyczną
ZWYKŁE PRZYGODY WOLNEGO ELEKTRONU
elektroopera
JAREK KORDACZUK muzyka, libretto
IZABELA KOŚCIESZA libretto, głos i ruch (Wolny Elektron)
ALEKSANDRA KLIMCZAK sopran (solistka wielozadaniowa)
PAWEŁ MICHALCZUK bas (solista wielozadaniowy)
kup bilet on-line
Mała forma sceniczna, którą na dwoje śpiewaków i performerkę stworzył Jarek Kordaczuk wykorzystujący w niej prototypowe instrumenty elektroniczne. Kompozycja wprowadza młodych widzów w świat naukowej fantastyki. Nie stroni przy tym od nowoczesnych środków ekspresji oraz elementów interakcji z publicznością. Przede wszystkim zaś z dużą dawką humoru zaznajamia dzieci z formą operową.
ALEKSANDRA KLIMCZAK – nietypowy sopran
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego UMFC w Warszawie w klasie znakomitej wszechstronnej śpiewaczki – Anny Radziejewskiej.
Jak sama o sobie mówi – śpiewaczka [nie]operowa. Eksperymentuje z głosem i elektroniką.
Jej domeną są prawykonania współczesnych kompozycji oraz dążenie do przełamywania granic gatunkowych w muzyce i innych dziedzinach sztuki.
Koncentruje się na pracy przy projektach łączących operę z innymi gatunkami muzycznymi oraz teatrem dramatycznym [m.in. „Bachantki”, nagrodzone na Forum Młodej Reżyserii w PWST w Krakowie , reż. K. Michalak, „Kryształowy Pałac” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, „16 psów. Rzecz o treserce zwierząt” na 39 PPA OFF z Joanną Szumacher i Małgorzatą Walentynowicz, reż. K. Siwińska, czy ostatnio ”28 dni” w Teatrze Polskim w Poznaniu, reż. K. Siwińska]. W 2017 występowała w nowym spektaklu muzycznym zespołu Mięśnie wyreżyserowanym przez Jacka Belera dla Teatru Ochoty.
Nieustannie poszukuje niestandardowej drogi egzystencji śpiewaczki operowej.
Z jednej strony współpracuje z Filharmonią Narodową i Polską Operą Królewską. Z drugiej zaś romansuje z free improwizacją, performancem, sound-artem i fieldrecordingiem. Kolaboruje ze znakomitymi muzykami polskiej sceny improwizacyjnej.
PAWEŁ MICHALCZUK – bas
Swoją edukację muzyczną rozpoczął od gry na klarnecie.Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Stalowej Woli. Absolwent studiów I stopnia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Leszka Skrli oraz studiów II stopnia z wynikiem celującym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie dr. hab. Roberta Gierlacha.
Już podczas studiów licencjackich rozpoczął współpracę z Operą Bałtycką, zdobywając doświadczenie sceniczne w spektaklach Otello i Nabucco Verdiego, a także w Strasznym dworze Moniuszki. Współpraca ta zaowocowała partiami solowymi w takich produkcjach, jak: Ściąga z opery (jako Mefistofeles z Fausta Gounoda), Opera Tu!Tu! (partia Skołuby ze Strasznego dworu Moniuszki), Verbum Nobile Moniuszki (jako Serwacy) oraz światowa prapremiera Sądu Ostatecznego Knittla (rola cara Piotra I). Na deskach Filharmonii Świętokrzyskiej występował w partii Kruszyny w realizacji opery Sprzedana narzeczona Smetany. W lipcu 2018 wystąpił z recitalem pieśni Chopina w Paryżu podczas festiwalu Chopin au Jardin.
W 2016 r. został aktywnym członkiem prestiżowej Chorakademie Lübeck – międzynarodowego zespołu składającego się z obiecujących solistów, z którym koncertował w Europie i na świecie.
W kwietniu 2019 zadebiutował na deskach Polskiej Opery Królewskiej partią Damety w Scene buffe Alessandra Scarlattiego. Wtedy to rozpoczęła się jego stała współpraca z tą instytucją, w której w ciągu trzech sezonów artystycznych pomimo młodego wieku zadebiutował w ponad 10 pierwszoplanowych rolach operowych. Ponadto wykonywał liczne koncerty oratoryjno-kantatowe.
Od 2021 jest także uczestnikiem prestiżowego Programu Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
JAREK KORDACZUK, kompozytor, artysta dźwięku
Urodził się w 18 sierpnia 1967 roku w Biskupcu. Studia kompozytorskie odbył na Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu, na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (w klasie Andrzeja Koszewskiego).
Jest niewątpliwie jednym z najprężniej działających polskich kompozytorów, w domenie twórczości dla dzieci. Autor pokaźnej liczby kompozycji wprowadzających dzieci w świat muzyki współczesnej, z czego duża część na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Za utwór Titelitury do baśni Braci Grimm kompozytor otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Murraya Schafera. Twórca szeregu utworów interaktywnych. Projekt performatywny oparty na sensorach pt. "Którędy do dźwięku" stworzony na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu miał już kilkaset realizacji na terenie całego kraju i zagranicą. Na uwagę zasługują także dwa projekty realizowane na zamówienie Filharmonii Gorzowskiej: "Księga bałaganu" (dzieci) oraz "Księga emocji" (młodzież). Kordaczuk jest autorem unikatowego w skali światowej "Koncertu fortepianowego dla dzieci" oraz opery "Gwiezdnik" poruszającej trudny dla dzieci temat odchodzenia bliskich. Sam uczestniczy często w wykonywaniu swoich utworów czy to jako dyrygent, czy jako wykonawca np. partii monoctone – oryginalnego instrumentu elektroakustycznego, którego jest konstruktorem. Bardzo ważnym utworem jest w tym kontekście "Strumenti della Passione" na zespół instrumentów dawnych, solistów, perkusję i elektronikę z 2014 roku – rodzaj współczesnej pasji pisanej na zamówienie orkiestry barokowej Arte dei Suonatori (Zamówienie Kompozytorskie MKiDN). W 2020 roku stypendysta Ministra MKiDN, projekt Chromatofon - warsztaty koloru i dźwięku oparte na prototypowym instrumencie przetwarzającym kolory RGB na sygnały MIDI.
IZABELA KOŚCIESZA, animator, choreograf, koordynator zadania
Prezes Zarządu Wytwórni Zdarzeń Sonokinetycznych - organizatora festiwalu.
Ukończyła Wydział Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Olsztyńskiej Szkole Wyższej w 2003 roku, Edukację Przedszkolną i Wczesnoszkolną w Instytucie Kształcenia Kadr Nauczycielskich w Łodzi w 2019 r. Uczestniczka licznych kursów tanecznych, choreograficznych i animacyjnych. Jest wszechstronną tancerką i choreografem. W jej projektach znajdujemy elementy różnych stylów, od disco, przez motywy tańców orientalnych do współczesnych środków pantomimicznych. Choć nie unika projektów dla dojrzałej publiczności, jej specjalnością jest praca z dziećmi i młodzieżą. W tym zakresie posiada ogromne, udokumentowane licznymi projektami doświadczenie choreograficzne i animacyjne. Od kilku lat zajmuje się też "choreografią sensoryczną", czyli kreowaniem ruchu i gestów, które poprzez system sensorów elektronicznych generują dźwięk współtworząc formę muzyczną.
strona główna
listopad 2023
|