Jedną z głównych cech romantyzmu w muzyce jest wykorzystywanie przez kompozytorów elementów narodowych i sięganie do motywów ludowych. Wyznaczniki te odnajdziemy z łatwością w utworach, które proponujemy podczas piątkowego koncertu. U Smetany już sam tytuł całego cyklu – Moja ojczyzna – jak i IV jego części pt. Z czeskich łąk i gajów, wskazuje na wykorzystaniu w kompozycji rodzimego folkloru. U Dvořáka w V Symfonii F–dur narodowy charakter muzyki objawia się w sięganiu do wątków ludowych, w które obfituje przede wszystkim część trzecia – Scherzo. Natomiast romantyzm w wydaniu Carla Heinricha Hüblera, to m.in. zastosowanie nowego środka wyrazu, jakim była w muzyce XIX-wiecznej barwna instrumentacja, wzbogacanie melodii podwyższeniami lub obniżeniami niektórych stopni gamy (chromatyka), ekspresja dzieła. Jego Konzertstück na cztery rogi i orkiestrę, który zaprezentujemy Państwu dzisiaj, powstał w 1856 roku. Składa się z trzech części, a każda z brawurowymi, wirtuozowskimi fragmentami. W dziele tym szczególnie zwraca uwagę końcowe Allegro vivace z niskim solo IV waltorni, które zdarza się nadzwyczaj rzadko. Piękna i ciekawa instrumentacyjnie jest także kantylenowa część druga.
Można powiedzieć, że bohaterem tego wieczoru będą rogi, które – jako dominujące instrumenty dęte – usłyszymy również w kompozycji B. Smetany. Brzmienie waltorni nieczęsto mamy okazję podziwiać, natomiast solistyczny występ aż czterech rogów to jest zawsze wydarzenie, na naszej estradzie – na pewno po raz pierwszy.


TORUŃSKI KWARTET WALTORNIOWY
Kwartet działa od 2007. Waltorniści są etatowymi muzykami-solistami Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, oprócz tego współpracują z wieloma orkiestrami symfonicznymi i operowymi. Uczestniczyli w sesjach nagraniowych, m.in. w Polsce, Danii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii. Wielokrotnie brali udział w festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, ważniejsze krajowe to, m.in.: Toruń. Muzyka i Architektura, Probaltica, Musica Antiqua Europae Orientalis, Wagner Festiwal w Sopocie.
Robert Józefowicz – absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Edwarda Danieckiego. Prowadzi klasę waltornii i jest kierownikiem sekcji w Zespole Szkół Muzycznych w Toruniu. Członek Toruńskiego Blaszanego Kwartetu Dętego.
Andrzej Sekuła – absolwent Hochschule für Musik w Weimarze i Saarbrücken, stypendysta fundacji German Horn Ensemble. Pracował jako waltornista orkiestry musicalowej „König Ludwig II“ w Niemczech, współpracował m.in. z Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz, Nordharzer Städtebundtheater Halberstadt, Symphonieorchester Vorarlberg w Austrii, Symphonieorchester Vaduz Liechtenstein.
Janusz Stanecki – tegoroczny absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie wykładowcy Wojciecha Brylińskiego. Oprócz Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej jest zatrudniony w orkiestrze Opery Nova w Bydgoszczy.
Michał Szczerba – absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Edwarda Danieckiego oraz wykładowca muzyki kameralnej na tejże uczelni. Poza Toruńską Orkiestrą Symfoniczną pracuje jako pierwszy waltornista Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Współpracuje m. in. z Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Koncertował z fińską Ostrobothian Chamber Orchestra. Jest członkiem i współzałożycielem kwintetu Hevelius Brass


WOJCIECH RODEK
Ukończył z wyróżnieniem Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie dyrygentury Marka Pijarowskiego, gdzie również uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej. Jest także absolwentem Wydziału Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. W 2002 zdobył II nagrodę na III Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. W 2005 wygrał konkurs na stanowisko dyrygenta-asystenta w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie pracował w latach 2005-2007. Współpracuje z wieloma zespołami symfonicznymi m. in. Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovią, NOSPR w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową. Przygotowywał premiery, m.in dla Theatre Montansier w Wersalu ( Apollo i Hiacynt W. A. Mozarta), Xanten Sommerfestspiele (Mozart Czarodziejski flet), festiwalu Wratislavia Cantans (B. Britten The Little Sweep). Od 2002 gości regularnie z zespołem Opera Polska w najważniejszych salach koncertowych Europy, m.in. w Bernie (Casino), Hamburgu (Musikhalle), Monachium (Philharmonie am Gasteig), Salzburgu (Grosses Festspielhaus), Wiedniu (Konzerthaus), Zurichu (Tonhalle). Dyskografia artysty zawiera nagrania muzyki symfonicznej i filmowej (m.in. VII symfonia A. Illaramendi dla wytwórni Karonte z udziałem Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie). Obecnie jest pracownikiem Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od stycznia br. pełni funkcję kierownika muzycznego Gliwickiego Teatru Muzycznego, a także I dyrygenta Filharmonii w Lublinie.




góra