Co wpłynęło na kształt prezentowanych dziś na kieleckiej estradzie utworów i w jakim stopniu, czyli muzyczne inspiracje wybitnych twórców dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku – oto trop, który podpowie nam kierunek zamysłów kompozytorskich.
Uwertura na orkiestrę Rok 1410 została napisana dla upamiętnienia rocznicy jednego z naszych nielicznych zwycięstw – bitwy pod Grunwaldem. Stanisław Moryto, kompozytor, organista i pedagog, wieloletni rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, połączył współczesne środki wypowiedzi z językiem i tradycją romantycznych uwertur programowych.
Niestety, dzisiejszego wieczoru nie usłyszymy z powodów niezależnych od Filharmonii zapowiadanego Koncertu skrzypcowego Janusza Stalmierskiego. Zamiast tego dzieła zaprezentujemy Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Utwór od czasu swojej prapremiery cieszy się olbrzymią popularnością i znalazł się w repertuarze wielu skrzypków, m.in. Kai Danczowskiej, Patrycji Piekutowskiej, Krzysztofa Bąkowskiego. Publiczność kielecka pozna go w interpretacji Andrzeja Ładomirskiego, artysty, który swoje umiejętności doskonałił pod kierunkiem takich osobistości świata muzycznego, jak: Vadim Brodsky czy Bartosz Bryła. Concerto-Notturno powstało na zamówienie Towarzystwa Muzycznego Musica Viva. Jego prawykonanie miało miejsce 22 VIII 2001 podczas finałowego koncertu V Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Lubuska Camerata 2001". Składa się z części granych attaca: 1. Lento 2. Allegro 3. Molto lento.
Invertet Mountain Marty Ptaszyńskiej pełen jest rytmów zarówno afrykańskich, jak i muzyki rodem z Podhala, można tam również usłyszeć motyw krakowskiego hejnału. Dynamiczny przebieg muzyki zawodzi nas – zgodnie z tytułem – na wierzchołek góry dzięki początkowemu motywowi, wciąż wzbogacanemu, który po kolejnych przeobrażeniach zamyka utwór.
Jasna jest także inspiracja poematu symfonicznego Anhelli Ludomira Różyckiego; dzieło zresztą powstało w związku z obchodami rocznicowymi – 100-lecia śmierci i 60.-lecia urodzin Juliusza Słowackiego. Nie jest to jednak utwór programowy, a niesłychanie sugestywna muzyka nastroju, w której liryczne frazy przywołują obrazy miłości Anhellego do towarzyszki życia Ellenai – nawróconej zbrodniarki, która zakończyła życie w syberyjskiej tajdze.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jan Miłosz Zarzycki – dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej w Łomży.
ANDRZEJ ŁADOMIRSKI
Urodził się we Wrocławiu w roku 1980. W wieku 6 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie, jednak rok później zmienił ten instrument na skrzypce. Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie skrzypiec prof. Krzysztofa Bruczkowskiego, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Obecnie jest asystentem w tejże uczelni. Brał również udział w licznych kursach i studiach mistrzowskich, kształcąc umiejętności pod kierunkiem profesorów, takich jak: Shlomo Mintz, Edward Grach, Haim Taub, Itzhak Rashkovsky, Bartosz Bryła, Vadim Brodski.
Koncertował w wielu miastach w Polsce i za granicą. Występował z wieloma krajowymi i zagranicznymi orkiestrami filharmonicznymi. Współpracował z artystami takimi jak: Kurt Masur, Shlomo Mintz, Jerzy Maksymiuk, Marek Pijarowski, Miloš Krejči, Jerzy Salwarowski, Yacoov Bergman, Jerzy Swoboda, Jacek Rogala, Michał Nesterowicz, Jan Ślęk, Piotr Gajewski, Czesław Grabowski, Tadeusz Wicherek, Adam Klocek, Jan Miłosz Zarzycki, Krzysztof Jabłoński, Tomasz Strahl, Dominik Połoński. W 2001 roku został laureatem IV nagrody na Pierwszym Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków w Patras w Grecji. W 2003 został laureatem I nagrody na 21. Kwietniowym Festiwalu Sztuki w Phenianie w Korei. Rok później był finalistą „The Canetti International Violin Competition” w Lizbonie w Portugalii.
JAN MIŁOSZ ZARZYCKI
Dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, finalista i laureat międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech, w Hiszpanii i na Węgrzech.
W 1994 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury Marka Pijarowskiego we Wrocławiu. Swoje studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i w Berlinie. Ukończył również Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Jest laureatem I Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku w 1974, gdzie zajął ex aequo I miejsce oraz otrzymał trzy nagrody pozaregulaminowe – w tym nagrodę orkiestry. W 1997 otrzymał III nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. A.Toscaniniego w Parmie. Wkrótce potem odbył tournée koncertowe po Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Emilii Romanii im. A.Toscaniniego. Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, z orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz z Warszawską Operą Kameralną, od 1999 prowadzi także Międzynarodowe Młodzieżowe Warsztaty Muzyczne w Szczecinie.
Dyrygował większością polskich orkiestr filharmonicznych. Koncertował w Niemczech, Francji, Austrii, Holandii, Czechach, Rosji, Włoszech, Ukrainie, Macedonii, USA, Portugalii, Meksyku, Norwegii, Belgii, Litwie i Białorusi. Ma w swoim dorobku dziesięć nagranych płyt, w tym jedną – nominowaną do Nagrody Muzycznej „Fryderyk”.
W 2008 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował go Nagrodą Specjalną w uznaniu nieocenionych zasług dla polskiej kultury muzycznej, a w 2011 – dyplomem za wybitne dokonania na rzecz dziedzictwa Fryderyka Chopina.
powrót do strony głównej
|