19 lutego 2016, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

ALBUM POLSKI

IGOR PIKAYZEN (Rosja - USA)skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
ŁUKASZ BOROWICZ dyrygent

Z. NOSKOWSKI Uwertura Morskie Oko
H. WIENIAWSKI II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
M. SEWEN Symfonia Kolbergowska (prawykonanie)

Instytut Muzyki i Tańca

kup bilet on-line


Rozpoczynająca koncert Uwertura Morskie Oko Zygmunta Noskowskiego lśni niczym „jezioro zamknięte w granitów kotlinie, jak błyszczący dyjament w stalowym pierścieniu” z wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Zaświadcza również, że zaledwie 19-letni kompozytor (Uwertura powstała w 1865 r.) zapowiada się na doskonałego symfonika.
Brawurowa wirtuozeria, liryzm, elementy muzyki cygańskiej – wszystkie te cechy stawiają II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 „poety skrzypiec” – Henryka Wieniawskiego – w rzędzie najpopularniejszych utworów, kochanych przez filharmoniczną publiczność No i jeszcze te piękne melodie oraz „olśniewająca partia skrzypiec” w części pierwszej, którą na kieleckiej estradzie wykona Igor Pikayzen – „… połączenie talentu, tradycji artyzmu i wirtuozostwa. Złoto najwyższej próby. – jak twierdzi Maria Orzechowska. Pani profesor sekunduje wielki izraelski skrzypek Itzhak Perlman, określając Pikayzena jako artystę „o ogromnej łatwości gry i nieskazitelnej technice”.
Na zakończenie wieczoru – prawykonanie Symfonii Kolbergowskiej Marka Sewena, którego twórczość zaliczana do nurtu neoromantycznego zyskała uznanie i nagrody na konkursach i festiwalach. Marek Sewen jest m.in. autorem Symfonii Olimpijskiej, napisanej z inspiracji Piotra Nurowskiego, Prezesa Polskiego Komitetu Olimpijskiego, który zginął w katastrofie smoleńskiej. Rękopis Symfonii Olimpijskiej został skatalogowany w Bibliotece Olimpijskiej w Lozannie, w dziale utworów cennych. Symfonia Kolbergowska natomiast to dzieło, w którym, jak sugeruje sam kompozytor – „zabrzmią zapisane przez Kolberga melodie wtopione w wielką symfonię.”
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wysoko oceniło twórczą inicjatywę i wartość utworu Marka Sewena, przyznając Filharmonii Świętokrzyskiej dotację na koncertowe wykonanie i archiwalne nagranie Symfonii Kolbergowskiej.
Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Łukasz Borowicz, który właśnie przebywał w Stanach Zjednoczonych, gdzie dyrygował Los Angeles Philharmonic Group na koncercie pod nazwą „Zielone parasolki” promującym współczesną muzykę polską.


IGOR PIKAYZEN
Skrzypek o ogromnej łatwości gry i nieskazitelnej technice.
Maestro Itzhak Perlman

Uważany za jedną z najjaśniejszych gwiazd rosyjskiej wiolinistyki; prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solista i kameralista na terenie USA, Azji, Europy oraz Ameryki Południowej.
Urodzony w Moskwie w 1987 w bardzo muzykalnej rodzinie, naukę gry rozpoczął w wieku 5 lat pod kierunkiem swojego znakomitego dziadka – Victora Pikayzena. Zadebiutował już w wieku 8 lat, wykonując II Koncert skrzypcowy W. A. Mozarta z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Ankarze. Edukację muzyczną kontynuował w prestiżowych: Manhattan School of Music, Juilliard School of Music oraz w Yale School Music, doskonaląc swoje umiejętności pod kierunkiem najwybitniejszych profesorów, m.in.: S. Aki, B. Bermana, Z. Brona, S. Milenkovicha, I. Ojstracha, I. Perlmana, S. Rosenberg, T. Vargi, A. Rosanda.
Wielokrotnie nagradzany, zdobywał główne nagrody na większości ogólnoamerykańskich konkursów muzycznych oraz na konkursach międzynarodowych – m.in. pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Luis Sigall in Vińa del Mar, Chile 2015. Był także srebrnym medalistą Jest również cenionym kameralistą; występuje wraz ze swoją matką – Tatyaną, wybitną pianistką i pedagogiem, jako Pikayzen Duo. Jako artysta gościnny zapraszany jest na festiwale muzyki kameralnej na czterech kontynentach.
Repertuar artysty obejmuje dzieła od baroku po współczesność, ze szczególnym uwzględnieniem utworów wirtuozowskich.


ŁUKASZ BOROWICZ
Przez 8 lat pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej. Studiował w klasie Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej w Warszawie, tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita. Był asystentem K. Korda w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. A. Wita w Filharmonii Narodowej oraz I. Fischera w Budapest Festival Orchestra. Od 2006 jest pierwszym dyrygentem gościnnym Filharmonii Poznańskiej. Jako dyrygent operowy zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wielokrotny stypendysta Ministerstwa Kultury. Laureat nagród na czterech konkursach dyrygenckich: w Trydencie (1999), Atenach (2000), Porto (2002) i Bambergu (2004), uhonorowany także nagrodami – Koryfeusz Muzyki Polskiej (2011), im. Cypriana Kamila Norwida (2013) oraz Tansman 2014 za wybitną indywidualność muzyczną, w 2008 wyróżniony Paszportem Polityki. Dyrygował m.in.: Royal Philharmonic Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Wiener Volksoper, Orkiestrą Opery w Marsylii, Orchestre National de Montpellier, Orchestra della Svizzera Italiana, Lucerne Symphony Orchestra, Praską Orkiestrą Symfoniczną FOK, Prague Philharmonia. Dyskografia artysty liczy ponad 65 albumów. Komplet dzieł symfonicznych A. Panufnika z Polską Orkiestrą Radiową oraz Konzerthausorchester Berlin pod jego batutą nagrany dla wytwórni cpo uhonorowano Special Achievement Award ICMA 2015, zaś płyta Piotra Beczały Heart’s Delight nagrana z Royal Philharmonic Orchestra dla wytwórni Deutsche Grammophon, uzyskała w Polsce status złotej płyty. Oprócz tego jego nagrania zostały nagrodzone BBC Music Orchestral Choice (2010), Diapason d’Or (2010), nagrodami Fryderyka (2007, 2010), były także nominowane do Midem Classical Awards (2008) i Preis der Deutschen Schallplatenkritik (2009).


powrót do strony głównej