18 lutego, piątek, g. 19:00, sala koncertowa
KONCERT SYMFONICZNY
KANON POLIHYMNII
EDWARD WOLANIN fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
PAWEŁ KOS-NOWICKI dyrygent
C. M. WEBER Uwertura Euryanthe
W. A. MOZART Koncert fortepianowy A-dur KV 414
J. HAYDN 83 Symfonia g-moll Kura
Bilety w cenie: normalny – 30 zł, ulgowy – 25 zł
Kup bilet on-line
Opera Euryanthe powstała dwa lata po Wolnym strzelcu – najsłynniejszym dziele dramatycznym Carla Marii von Webera. Uwertura do Euryanthe jest zaś doskonałą esencją i streszczeniem głównych wątków muzycznych całego dzieła. Tego wieczoru – w interpretacji Edwarda Wolanina - usłyszymy także Koncert fortepianowy A-dur KV 414 Mozarta, niewątpliwie najbardziej intymny z tej serii koncertów. Najmniej liczna orkiestra, złożona tylko z instrumentów smyczkowych, obojów i rogów oraz tematyka bardzo zbliżona do innych tematów A-dur Mozarta (m.in. z Sonaty fortepianowej KV 331, czy Koncertu fortepianowego KV 488) sprawia, że Koncert jest bardzo łagodny, chwilami wręcz nostalgiczny. Koncert zakończy 83. Symfonia g-moll Józefa Haydna, do której przylgnął nieco mylący podtytuł Kura. Pojawiający się bowiem w pierwszej części motyw oboju do złudzenia przypomina gdakanie kury, nie chodzi tu jednak o muzyczny portret tego domowego ptaka. Jeśli już doszukiwać się można jakiś programowych treści w tym utworze, to akcent położony jest raczej na problemy ludzkie. W gruncie rzeczy muzyka ma charakter melancholijny i jedynie początkowe Allegro nastrojem odbiega od następnych dwóch części.
EDWARD WOLANIN
Naukę gry na fortepianie zaczął w wieku 5 lat. Mając 15 lat, jako najmłodszy w historii uczelni student, rozpoczął naukę w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Studiował pod kierunkiem profesorów Jana Ekiera i Bronisławy Kawalli oraz u prof. Jerzego Marchwińskiego (klasa kameralistyki). Z sukcesem uczestniczył w konkursach krajowych i zagranicznych, zdobywając m.in. II nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Palma de Mallorca (1985) oraz I nagrodę i nagrody specjalne za najlepsze wykonanie etiud, nokturnów, polonezów i mazurków na III Europejskim Konkursie Chopinowskim w Darmstadt. Repertuar koncertowy pianisty obejmuje dzieła kompozytorów wszystkich epok. Jako solista występował z wieloma orkiestrami, m.in. Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Concerto Avenna, NOSPR, grając pod batutą takich dyrygentów jak B. Madey, J. Maksymiuk, T. Strugała, A. Wit, T. Wojciechowski, M. Pijarowski. Pianista chętnie zajmuje się też kameralistyką, współpracując z takimi artystami, jak J. Artysz, T. Strahl, K. Jakowicz, J. Jakowicz. Koncertował w wielu krajach Europy, a także w Japonii, Chinach, Iraku, Jordanii, Kuwejcie, Nigerii, Meksyku i USA. Brał udział w renomowanych Festiwalach Muzycznych mi.in.: w Dusznikach-Zdroju czy Nohant. Pianista dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych, a także płytowych – jako solista oraz kameralista, w tym m.in. z utworami R. Twardowskiego, J. Wieniawskiego, K. Szymanowskiego, J. Brahmsa. W 2016 r. ukazała się płyta artysty "Rzeka EN" z utworami Chopina, Rachmaninowa i Mahlera.
PAWEŁ KOS-NOWICKI
Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształcił się pod kierunkiem prof. Bogusława Madeya. Uczestniczył w kursach dyrygenckich prowadzonych przez Sir Colina Daviesa i Jerzego Salwarowskiego. Laureat III Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku, stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Jest cenionym interpretatorem muzyki oratoryjnej oraz dzieł klasycznych. Zadebiutował w 1999 r. w sali Filharmonii Lubelskiej jako dyrygent Orkiestry Trybunału Koronnego. Współpracował z wieloma orkiestrami, m.in.: Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Częstochowskiej, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Kameralną Academia i Elbląską Orkiestrą Kameralną. W latach 2000-2010 był dyrektorem Nowej Orkiestry Kameralnej. W 2010 r. z jego inicjatywy rozpoczęły działalność chór i orkiestra Warsaw Camerata. Ma w swoim dorobku archiwalne nagrania dla Polskiego Radia, m.in.: Czterech pór roku z Katarzyną Dudą, oratorium Mesjasz Georga Friedricha Handla z Emmą Kirkby i Michelem Chancem, Koncertu fortepianowego Es-dur op. 42 Ferdinanda Riesa. Dokonał szeregu prawykonań utworów kompozytorów polskich i zagranicznych, m.in.: Piotra Mossa, Romualda Twardowskiego, Adriana Williamsa, Jonathana Dawe’a. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, m.in.: Emmą Kirkby, Mirjam Tschopp, Michaelem Chancem, Krzysztofem Jakowiczem, Katarzyną Dudą, Robertem Gierlachem, Wojciechem Gierlachem, Zbigniewem Pilchem.
strona główna
|