17 listopada, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

31. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI
KONCERT SYMFONICZNY
INAUGURACJA


JAKUB JAKOWICZ skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
ANDRZEJ KOSOWSKI słowo o muzyce

KRZYSZTOF PENDERECKI Trzy utwory w dawnym stylu
MIECZYSŁAW WAJNBERG Koncert skrzypcowy g-moll op. 67
KRZYSZTOF MEYER Symfonia D-dur w stylu Mozarta

kup bilet on-line

Program koncertu i całego festiwalu otwierają „Trzy utwory w dawnym stylu”, które stanowią pełną swady ripostę Pendereckiego skierowaną do krytyków i są dowodem wszechstronności twórczej wyobraźni kompozytora. To w oryginale muzyka do znanego filmu Rękopis znaleziony w Saragossie w reżyserii Wojciecha Hasa. Koncert skrzypcowy g-moll Wejnberga to wysmakowane, uwodzicielsko niespokojne melodie, które stanowią serce całej kompozycji. Symfonię D-dur w stylu Mozarta Krzysztof Meyer napisał na prima aprilis. Nie jest to jednak pastisz, lecz utwór, który zawiera cechy stylu mozartowskiego.

Jakub Jakowicz
Koncertuje od 11 roku życia. Grał ze wszystkimi czołowymi polskimi orkiestrami. W 1998 r., na zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego, wystąpił na festiwalu imienia kompozytora w Krakowie, prezentując Capriccio per violino e orchestra pod batutą Jerzego Maksymiuka. W 2001 r. zadebiutował z Filharmonikami Monachijskimi pod dyrekcją Pinchasa Steinberga, wykonując I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego. Od tego czasu występował jako solista z wieloma renomowanymi orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orchestra del Maggio Musicale we Florencji, Filharmonią Czeską w Pradze, Orchestra di Santa Cecilia w Rzymie, Filharmonią Drezdeńską, Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo i Concerto Köln. Współpracował z takimi dyrygentami, jak Pinchas Steinberg, Jerzy Semkow, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Yan Pascal Tortelier, Eiji Oue, Marek Pijarowski, Krzysztof Penderecki, Agnieszka Duczmal, Michail Jurowski, Marc Minkowski.
W latach 2009 oraz 2011 na zaproszenie Antoniego Wita artysta brał udział jako solista w tournées koncertowych Orkiestry Filharmonii Narodowej w Wielkiej Brytanii.
Jako kameralista Jakub Jakowicz od lat tworzy duet skrzypcowy z ojcem, Krzysztofem. Z pianistą Bartoszem Bednarczykiem – wspólnie nagrali płyty Subito (Polskie Radio), Beethoven Violin Sonatas (Subito Records), krążek z Partitą Witolda Lutosławskiego (CD Accord) oraz płytę z muzyką kameralną Franza Schuberta (Polskie Radio). Jest również związany z dwoma kwartetami smyczkowymi: w latach 2008–2014 był prymariuszem Lutosławski Quartet, z którym dokonał m.in. nagrania kompletu kwartetów smyczkowych Grażyny Bacewicz dla wytwórni Naxos. Od 2006 r. jest członkiem Zehetmair Quartet, zespołu stworzonego przez austriackiego skrzypka i dyrygenta Thomasa Zehetmaira. Płyta zespołu (ECM) z utworami Béli Bartóka i Paula Hindemitha otrzymała nagrodę Diapason d’Or de l’Année 2007.
Jakub Jakowicz jest laureatem nagrody „Paszport Polityki” za rok 2003. W 2007 r. Otrzymał nagrodę „Orfeusz” podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”, zaś w roku 2018, w uznaniu za wybitny wkład w upowszechnienie muzyki Witolda Lutosławskiego, został uhonorowany Medalem 100-lecia urodzin kompozytora, przyznawanym przez Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego. Jest również dwukrotnym laureatem nagrody Fryderyk przyznawanej za najważniejsze osiągnięcia na polskim rynku fonografii. Kolejne nagrania skrzypka zawierać będą nagrane z pianistą Paavalim Jumppanenem i Lutosławski Quartet dzieła E. Chausson’a oraz recital z dwudziestowieczną muzyką polską z pianistą Łukaszem Chrzęszczykiem.
Artysta nosi tytuł doktora sztuk muzycznych. Uczy gry skrzypcowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Gra na instrumencie Braci Gand (Paryż, 1859), dzięki uprzejmości Fondation Jerzy Semkow.


Andrzej Kosowski
Menedżer kultury, wydawca, scenarzysta filmów dokumentalnych i edukacyjnych, producent muzyczny i filmowy, publicysta. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Europejskiej Akademii Mozartowskiej. Członek Rady Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Pracował w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, a od 2001 roku był jego Redaktorem Naczelnym i członkiem Zarządu. Od 2010 do 2017 roku współzałożyciel i dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca.
Był twórcą i dyrektorem sześciu edycji Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie. Jest pomysłodawcą i autorem scenariuszy wielu aplikacji mobilnych: Orkiestrownik (Instytut Muzyki i Tańca, 2016), Operalnia (Teatr Wielki–Opera Narodowa, 2019), Zostań Moniuszką (Fundacja Barbakan, 2019), appiano (Narodowy Instytutu Fryderyka Chopina, 2021) i filmów edukacyjnych, popularyzatorskich i dokumentalnych o muzyce: Orkiestrownik (IMiT / FiNA 2016‑2019), Przerwana podróż (PWM/TVP Kultura, 2019), Słowa jak dźwięki (PWM/TVP Kultura, 2019), Operacja Opera (PWM/TVP Kultura, 2019). Film o Aleksandrze Nowaku (Operacja Opera) wraz z nagraniem opery ahat ilī kompozytora (libretto: Olga Tokarczuk) został wydany w formie płyty Blu-ray przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne / Anaklasis w 2020 roku i która zdobyła statuetkę Fryderyka 2021 w kategorii „Album roku: muzyka oratoryjna i operowa”.
Członek Stowarzyszenia Muzyki Polskiej, Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz Towarzystwa Muzycznego im. Witolda Lutosławskiego.


Jacek Rogala
Kompozytor, dyrygent, profesor Akademii Muzycznej w Łodzi, od 2001 dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej, w której programuje także działalność artystyczną, w tym m.in. festiwal Świętokrzyskie Dni Muzyki. W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest członkiem III kadencji tej Rady. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a obecnie jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płytę We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz płytę Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej. W latach 2020 i 2022 poprowadził pierwsze nagrania płytowe muzyki Ryszarda Bukowskiego.



PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

listopad 2023