17 października, wtorek, g.18.30 sala kameralna

KONCERT KAMERALNY
WIECZÓR PIEŚNI


JOLANTA KOWALSKA-PAWLIKOWSKA sopran
DOMINIKA GRZYBACZ fortepian

LUDOMIR RÓŻYCKI Sześć pieśni op. 16
GRAŻYNA BACEWICZ Trzy Pieśni do słów arabskich z X wieku
LUDOMIR RÓŻYCKI Z erotyków op. 51
BENJAMIN BRITTEN The Poet’s Echo op. 76
FERNANDO OBRADORS Canciones clásicas espagnolas

MKiDN

Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


kup bilet on-line

W 2023 roku przypada 70. rocznica śmierci Ludomira Różyckiego. Po operach i poematach symfonicznych największe znaczenie w twórczości Różyckiego mają pieśni. Tego wieczoru zaprezentowane one zostaną w kontekście wybitnych dzieł gatunku. Koncert rozpocznie cykl napisany do wierszy Tadeusza Micińskiego: 1. Fioletowe góry, 2. Natchnienie, 3. W mym sercu baśni o jutrzence, 4. Bądź zdrowa, 5. Palmy oraz 6. Akwarela. Charakterystyczne dla pieśni jest przywoływanie obrazów natury, których muzyczna ilustracja ukazuje niezwykle plastyczną wyobraźnię kompozytora. Grażyna Bacewicz zaliczana jest zazwyczaj do grona przedstawicieli neoklasycyzmu, jednak sama artystka zdecydowanie sprzeciwiała się tak jednoznacznej klasyfikacji. Spośród kilkunastu pieśni Bacewicz na głos z fortepianem usłyszymy Trzy pieśni do słów arabskich z X wieku, których autorem przekładu jest Leopold Staff. Ich treść skupiona jest wokół tematyki miłości, tęsknoty i samotności. Pierwszym powojennym – i zarazem ostatnim w ogóle – cyklem pieśni na głos i fortepian Różyckiego był tryptyk Z erotyków op. 51, skomponowany wiosną 1923 roku. Zawiera on trzy pieśni: 1. Baśń do słów Edwarda Słońskiego, 2. Twe usta do słów Zygmunta Różyckiego oraz 3. Pieśń weselna do tekstu Williama Szekspira. The Poet’s Echo op.76 należy do najbardziej subtelnych i atrakcyjnych melodii jaką skomponował Benjamin Britten. Wieczór zakończą klasyczne pieśni hiszpańskie Fernanda Obradorsa, który najbardziej znany jest z cyklu Canciones clásicas españolas.

Dominika Grzybacz ukończyła (z wyróżnieniem) krakowską PSM II st. im. W. Żeleńskiego (w klasie fortepianu prof. Stefana Wojtasa oraz w klasie skrzypiec mgr Joanny Król) oraz Akademię Muzyczną w Krakowie (również studia podyplomowe) w klasie fortepianu dra hab. Piotra Machnika. Aktualnie kontynuuje edukację artystyczną w ramach Szkoły Doktorskiej na macierzystej uczelni. W roku akademickim 2018/2019 odbyła staż asystencki w Katedrze Kameralistyki (AM w Krakowie). W kręgu jej zainteresowań znajduje się przede wszystkim kameralistyka, której uczyła się pod kierunkiem prof. Kai Danczowskiej, dr Justyny Danczowskiej oraz dra hab. Bartłomieja Kominka. Jest laureatką kilkudziesięciu konkursów pianistycznych, takich jak m. in. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im M. Moszkowskiego Per aspera ad astra w Kielcach - II nagroda, Ogólnopolskie Przesłuchania Centrum Edukacji Artystycznej Uczniów Klas Fortepianu Szkół Muzycznych II st. w Warszawie - II nagroda, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni - III nagroda oraz dwie nagrody specjalne, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Ludwika Stefańskiego w Płocku - Grand Prix, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Valletcie (Malta) - II nagroda, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Palma d'oro w Finale Ligure (Włochy) - III nagroda. Za osiągnięcia artystyczne otrzymała stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (trzykrotnie), Ministra Edukacji Narodowej, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso, Fundacji Pro Musica Bona. Występowała jako solistka lub kameralistka (współpraca artystyczna z pianistką Klarą Janus w ramach Appassionato Piano Duo) na festiwalach muzycznych takich jak m. in. „Festiwal im. Philippa i Xavera Scharwenków” w Szamotułach, „Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna”, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach - Zdroju, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych Duettissimo! w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych „SILESIA” w Katowicach, „Krakowska Jesień Muzyczna”, cykl koncertowy „Środa Młodych” w Sali Kameralnej NOSPR-u w Katowicach. Jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.


Jolanta Kowalska-Pawlikowska
Trzykrotna Stypendystka Ministra Kultury (2004/05, 2005/06, 2006/07), Miasta Krakowa (Stypendium „Twórcze”, 2009) oraz programu „Młoda Polska” (2009). Ukończyła z wyróżnieniem zarówno Akademię Muzyczną w Krakowie (klasa śpiewu prof. dr hab. Agnieszki Monasterskiej) jak też studia podyplomowe w Guildhall School of Music&Drama w Londynie. Uczestniczka kursów mistrzowskich m.in.: Heleny Łazarskiej, Teresy Żylis-Gara, Paula Esswooda, Barbary Schlick, Petera Kooji. Jest laureatką pierwszej nagrody Międzynarodowych Konkursów: Bach Singer’s Prize w Londynie (2008) oraz The Thelma King (2009). Laureatka III Nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011). Otrzymała Nagrodę Fundacji Bach-Marschall na Międzynarodowym Konkursie im. J. S. Bacha w Lipsku (2008), Nagrodę „Jurica Murai Prize” za najlepszą interpretację na 39th Festiwalu „Varaždin Baroque Evenings” (Chorwacja, 2009), a także wyróżnienia m.in. na Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Londynie (2008). Współpracuje z zespołem The Musicke Companye, z którym dała szereg koncertów w Wielkiej Brytanii. Od 2003 r. współpracuje także z Zespołem Capella Cracoviensis, z którym koncertowała m.in. w Kazachstanie, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Chorwacji, Włoszech, na Ukrainie, Białorusi. Występowała z dyrygentami t.j.: Marc Minkowski, Andrew Parrott, Ottavio Dantone, Jordi Savall, Ralf Sochaczevsky, Andreas Spering, David Shemer, Piotr Sułkowski, Stanisław Krawczyński. Koncertowała między innymi na Festiwalach Opera RARA, Misteria Paschalia, Chichester Festivities w Anglii, Festival La Folia w Szwajcarii, Festival de Cannes we Francji, Bachfest organizowanym przez London Bach Society w Londynie i in. W październiku 2011 wystąpiła na festiwalu Opera Rara w „Alcinie” G.F. Haendla, którą poprowadził Marc Minkowski z towarzyszeniem orkiestry Les Musiciens du Louvre-Grenoble, co zaowocowało zaproszeniem na tournee po Hiszpanii, Francji i Niemczech z Pasją wg św. Mateusza J.S. Bacha. W roku 2015 wystąpiła między innymi na koncercie w Versailles wraz z Jordi Savallem czy na Festiwalu Opera Rara w „Koronacji Poppei” H. Purcella pod batutą Claudio Cavina z zespołem La Venexiana. Wystąpiła na zakończenie sezonu koncertowego NOSPR 2015/16 w partii Zerliny z opery „Don Giovanni” W.A. Mozarta pod batutą Alexandra Liebreichta. W swoim repertuarze ma także partie operowe m.in. H. Purcell – „Dido and Aeneas” partia Belindy, W.A. Mozart – „Don Giovanni” partia Zerliny, W.A. Mozart – „Le nozze di Figaro” partia Suzanny, W.A. Mozart – „Cosi fan tutte” partia Despiny, Ch. Gounod – „Orfeo ed Euridice” partia Euridice i in.
Prócz działalności artystycznej Jolanta Pawlikowska zajmuje się także dydaktyką jako asystent na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej w Krakowie. W roku 2018 zdobyła stopień doktora sztuki na Akademii Muzycznej w Krakowie.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

październik 2023