Rzadko się zdarza znalezienie w literaturze romantycznej utworu z czymś w rodzaju happy endu. Być może Henryk Ibsen uznał, że awanturnicze życie Peer Gynta, bohatera baśniowego poematu, było na tyle trudne i pełne niebezpieczeństw, że można sobie pozwolić na weselsze kolory zakończenia. Tak zresztą też jest w muzycznej wersji dramatu stworzonej przez Edwarda Griega, przy czym pamiętać należy, że kompozytor napisał muzykę do wybranych scen literackiego pierwowzoru. Nie zmienia to faktu, że zapatrzony w siebie, próżny i prostacki nordycki wieśniak w końcowej części II Suity przewartościowuje swoje życie, odnajdując sens w miłości Solvejgi.
Dramat Ibsena nie zyskał takiego uznania jak Suity Griega, które stały się jednym z najchętniej grywanych utworów przez orkiestry symfoniczne i jednym z najbardziej ulubionych przez publiczność.
Zapewne wielu naszych melomanów ucieszy fakt przypomnienia (obie Suity wykonywaliśmy w 2005 roku!)tej zachwycającej kompozycji pod dyrekcją Kazimierza Korda. Tak się składa, że Maestro ostatnio dyrygował u nas 1 X 2009 – na 40-lecie Uniwersytetu, wówczas Humanistyczno-Przyrodniczego. Dzisiaj poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej na koncercie organizowanym w ramach XIV Kieleckiego Festiwalu Nauki.
W drugiej części muzycznego wieczoru usłyszymy Symfonię Pastoralną Ludwiga van Beethovena, której genezę tak skomentował sam twórca:
"Pozostawia się słuchaczowi odnalezienie sytuacji (...) Ktokolwiek ma jakieś pojęcie o życiu wiejskim, nie potrzebuje tytułów, by zrozumieć intencje kompozytora”. Co powiedziawszy, precyzyjnie ustalił nazwy wszystkich pięciu części, z jakich składa się utwór (Obudzenie się pogodnych uczuć po przybyciu na wieś, Scena nad strumieniem, Wesoła zabawa wieśniaków, Burza, Pieśń pastuszka – radosne i dziękczynne uczucia po burzy). Zrozumienie zrozumieniem, ale lepiej może nie polegać tak do końca na inwencji słuchacza?...

Koncert – i tu niespodzianka! – poprzedzony zostanie krótkim wykładem pt. Muzyka teatralna i jej funkcje, przygotowanym przez mgra Andrzeja Kozieję – pracownika Zakładu Edukacji Polonistycznej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. Osoby związane z Uczelnią wiedzą, że rzecz będzie nie tylko zajmująca, ale i z humorem właściwym temu lubianemu przez studentów wykładowcy potraktowana. Dlatego śpieszyć się należy z wykupieniem miejsca (a apel ten kierujemy specjalnie do licealistów, polonistów, miłośników teatru oraz … Peer Gynta), bowiem wieczór zapowiada się fascynująco.

Dodatkową atrakcją wieczoru będzie także wernisaż Grupy Twórczej Symfonia przy OW ZPAP.
Wystawa nosi tytuł: WOKÓŁ KOLBERGA



KAZIMIERZ KORD
Od 2002 – Dyrektor Honorowy Filharmonii Narodowej. Jako artysta bardzo związany z własnym krajem, od początku swej działalności prowadził polskie instytucje muzyczne. Był szefem Miejskiego Teatru Muzycznego w Krakowie (dyrektorem i kierownikiem artystycznym) oraz Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach, dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Narodowej (1977-2001), dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (2005-2006) Równolegle z działalnością w kraju rozpoczął występy poza granicami Polski, dyrygując wieloma orkiestrami w Europie, Japonii i Ameryce.
Wielkim jego osiągnięciem na polu muzyki operowej była wieloletnia współpraca z Metropolitan Opera w Nowym Jorku i z Operą w San Francisco. W Europie związany był z teatrami operowymi Amsterdamu, Monachium, Düsseldorfu, Londynu (Covent Garden) i Kopenhagi (Królewska Opera). W Stanach Zjednoczonych dyrygował wieloma zespołami symfonicznymi, m.in. w Chicago, Cleveland, Pittsburghu, Detroit, Dallas, Cincinnati (gdzie przez pewien czas był pierwszym gościnnym dyrygentem). W Europie koncertował m.in. w Londynie, Paryżu, Berlinie, Wiedniu, Rzymie, Amsterdamie, Leningradzie, Hamburgu, Kolonii, Frankfurcie, Moskwie i Stuttgarcie. W latach 80. przez 6 sezonów szefował Orkiestrze Südwestfunk Baden Baden. W Japonii był gościem orkiestr m.in. w Osace i Tokio. Jego zainteresowania artystyczne obejmują dzieła różnych epok i stylów, jednak preferencje muzyczne koncentrują się na wielkich formach o dużych napięciach dramatycznych i utworach współczesnych, prezentowanych m.in. podczas Warszawskiej Jesieni, Forum Lutosławskiego czy Donaueschingen Musiktage.
Dokonał wielu radiowych i płytowych nagrań dla renomowanych firm płytowych Decca, Deutsche Grammophon, EMI, Philips. Posiada liczne nagrody i odznaczenia krajowe i zagraniczne.




powrót do strony głównej