17 marca 2023, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
KRAJOBRAZY WYOBRAŹNI


MARIAN SOBULA fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

MAURICE RAVEL Bolero
MARTA PTASZYŃSKA Krajobrazy z wyobraźni na orkiestrę (prawykonanie):
(Imaginary Landscapes for orchestra)
Krajobraz Leonarda da Vinci: Święta Anna Samotrzeć
Krajobraz Giorgia de Chirica: Melancholia i tajemnica ulicy
Krajobraz Caspara Davida Friedricha: Klasztor w Eichwald
Krajobraz Renégo Magritte’a: Krajobraz
Krajobraz Davida Hockneya: Wzgórza Garrowby
KAROL SZYMANOWSKI Symfonia nr 4 Sinfonia concertante op. 60

MKiDN  NIMiT

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego
w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie",
realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Logo
Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

kup bilet on-line

Wieczór rozpoczniemy kompozycją Mauricego Ravela. A skoro Ravel to przede wszystkim Bolero – jedno z najbardziej ekscytujących, pełnych emocji dzieł, w którym napięcie stale rośnie – aż do olśniewającego siłą i blaskiem finału. Napisana na zamówienie Filharmonii pięcioczęściowa, wirtuozowska kompozycja na orkiestrę symfoniczną Marty Ptaszyńskiej inspirowana jest obrazami, które przedstawiają nieistniejące w rzeczywistości, fantazyjne krajobrazy, będące wytworem wyobraźni malarzy. Zgodnie z ogromną różnorodnością ekspresji i wyrazu tego malarstwa, utwór charakteryzuje się niezwykle „kolorową” instrumentacją, ściśle odpowiadającą kolorystyce i dramatycznemu wyrazowi obrazów. Ciekawostką jest użycie w partyturze cymbałów oraz bardzo rozbudowanej, wprost magicznej perkusji. Po przerwie, pełna blasku IV Symfonia koncertująca Karola Szymanowskiego z urokliwą melodycznością tematów, emocjonalizmem i porywającymi rytmami. Godne podkreślenia są również niesłychanie błyskotliwe brzmienia orkiestry i efektowne akordy fortepianu. Ponadto trzyczęściowa Symfonia z liryczną częścią środkową i żywym finałem uderza optymizmem i jasnością ducha. W roli solisty wystąpi obdarzony najwyższej rangi naturalnymi predyspozycjami wirtuozowskimi - Marian Sobula.


Marta Ptaszyńska – komentarz do utworu Imaginary Landscapes

Mój nowy utwór nosi tytuł Imaginary Landscapes, czyli Krajobrazy z wyobraźni albo Fantazyjne Krajobrazy. Został on zamówiony przez Jacka Rogalę, dyrektora i dyrygenta Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Ta pięcioczęściowa, wirtuozowska kompozycja na orkiestrę symfoniczną inspirowana jest obrazami, które przedstawiają nieistniejące w rzeczywistości, fantazyjne krajobrazy, będące wytworem wyobraźni malarzy. A ja, patrząc na nie, słyszę ukrytą w nich muzykę i staram się ją „przedstawić” własnym językiem muzycznym.
I tak, część I utworu ukazuje nam wizje „zamrożonego”, krystalicznie pięknego krajobrazu na obrazie Leonarda da Vinci Święta Anna Samotrzeć. Część II przedstawia pełen niepokoju i lęku miejski krajobraz Giorgia de Chirico odzwierciedlony na obrazie Mystery and Melancholy of the Street. Część III to wspaniały, niezwykle dynamiczny krajobraz z ruinami klasztoru w Eichwald przedstawiony na obrazie Caspara Davida Friedricha Abtei im Eichwald. Część IV to abstrakcyjna i kolorystyczna wizja krajobrazu Rene Magritte’a zawarta w obrazie Landscape, a część V przedstawia bajkowy, „dziecięco” kolorowy krajobraz znajdujący się na płótnie Garrowby Hill Davida Hockney’a.
Zgodnie z ogromną różnorodnością ekspresji i wyrazu tego malarstwa, mój utwór charakteryzuje się niezwykle „kolorową” instrumentacją, ściśle odpowiadającą kolorystyce i dramatycznemu wyrazowi obrazów.
Ciekawostką jest użycie w partyturze cymbałów oraz bardzo rozbudowanej, wprost magicznej perkusji.
Marta Ptaszyńska


MARIAN SOBULA uważany jest za jednego z najbardziej utalentowanych pianistów swojego pokolenia. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula, swoje umiejętności doskonalił na studiach podyplomowych w Accademia di Santa Cecilia w Rzymie w klasie fortepianu prof. Sergio Perticaroliego (nagroda za najlepszy dyplom) oraz na kursach mistrzowskich prof. Arie Vardiego w Hanowerze. W 2011 r. otrzymał stopień doktora sztuki za rozprawę doktorską na temat Etudes d’execution transcendante Franciszka Liszta. W 2019 r. otrzymał stopień doktora habilitowanego sztuki. Prowadzi niezwykle aktywną działalność koncertową, występował na 5 kontynentach w ponad 50 krajach. Koncertował na scenach prestiżowych sal koncertowych takich jak: Sydney Opera House, Sala Sao Paolo, Palacio de Bellas Artes Mexico City, Lima Gran Teatro Nacional, Casa de la Musica Quito, Teatro Municipal w Santiago de Chile, Beethovenhalle w Bonn, Gasteig w Monachium, Auditorio Parco Della Musica w Rzymie, Dome les Invalides w Paryżu, Bosendorfer Saal w Wiedniu, Hamer Hall and Town Hall Melbourne, Denki Bunka Kaikan Nagoya, Teatrze Wielkim oraz Filharmonii Narodowej w Warszawie. Marian Sobula jest laureatem najwyższych nagród międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. medalistą Konkursu „Maria Canals” w Barcelonie, laureatem nagrody specjalnej Konkursu „Dr Luis Sigall” w Vina del Mar w Chile, a także The Yamaha Music Foundation of Europe Competition, oraz licznych turniejów pianistycznych we Włoszech. Z orkiestrą symfoniczną po raz pierwszy wystąpił w wieku 12 lat. Z Simon Bolivar Symphony Orchestra zadebiutował w Teatro Teresa Carreno w Caracas w Wenezueli w 2008 r. Koncertuje z orkiestrami symfonicznymi na świecie (Brazylia, Chile, Czarnogóra, Czechy, Ekwador, Liban, Meksyk, Niemcy, Peru, Rosja, Rumunia, Słowacja, Ukraina, Wenezuela). Występował także z orkiestrami większości polskich filharmonii. Jest stypendystą zarówno polskich jak i międzynarodowych fundacji i instytucji: UNESCO w Paryżu, Fundacji JESC w Japonii, Rządu Włoskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2008 r. został laureatem Nagrody Województwa Małopolskiego ARS QUAERENDI za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. W 2017 r. otrzymał Nagrodę Bene Merito Ministra Spraw Zagranicznych RP. Grał na prestiżowych festiwalach, m.in. Beethovenfest w Bonn, WielkanocnyFestiwal im. L. van Beethovena w Warszawie, Oficina de Musica w Brazylii, KotorArt w Czanogórze. Występował z recitalami na EXPO w Japonii (Aichi) i Hiszpanii (Saragossa), dla Fundacji Williama Waltona w Londynie, na XX Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdroju oraz na spotkaniu noblistów w Warszawie w 2013 r. Jego koncert w Sydney Opera House uświetnił przywitanie nowego Konsula Generalnego RP w Sydney, a nagrania pianisty były transmitowane i retransmitowane w licznych mediach polskich i zagranicznych (Deutsche Welle, TVP Polonia, RMF Classic, ABC Classic FM Australia, RAI). Oprócz działalności koncertowej Marian Sobula realizuje swoją pasję pedagogiczną prowadząc liczne kursy pianistyczne m. in. w Bratysławie, Lipsku, Limie, Szanghaju, Caracas, Kurytybie. Od 2007 r. jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Akademii Muzycznej w Krakowie. Zasiadał w jury konkursów pianistycznych w Lipsku, Usti nad Łabą, Koszycach, Szanghaju i Kurytybie. Pianista jest prezesem Stowarzyszenia Artystycznego PianoClassic, dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego Królewskiego Miasta Krakowa (od 2009 r.) oraz International Piano Concert Series, a także kierownikiem międzynarodowego projektu Dni Muzyki Polskiej (od 2013 r.).


MARTA PTASZYŃSKA – wybitna polska kompozytorka. Jest autorką wielu znanych i często grywanych na świecie kompozycji orkiestrowych, jak Koncert na marimbę, Opowieść Zimowa, Lumen, Sonety do Orfeusza, Kwiaty Księżyca oraz licznych, cieszących się niesłabnącą popularnością utworów na perkusję (Siderals, Graffito, Spider Walk, Space Model). Utwory symfoniczne, pisane najczęściej na zamówienie znakomitych orkiestr, mają w swoim repertuarze między innymi Chicago Symphony Orchestra, Cincinnati Symphony, Cleveland Chamber Orchestra, a w kraju Polska Orkiestra Kameralna i Sinfonia Varsovia. Muzykę Marty Ptaszyńskiej wykonywały słynne zespoły kameralne, jak Pacific String Quartet, czy eighthblackbird ensemble oraz wybitni soliści: Wanda Wiłkomirska, Ewa Wolak, Ewa Podleś, Kaiko Abe, Evelyn Glennie, Marta Klimasara i wielu innych. W swoim dorobku kompozytorskim posiada cztery opery, z których opera telewizyjna Oscar z Alwy, zrealizowana przez Telewizję Kraków w 1988 roku, zdobyła uznanie widzów i krytyków na Międzynarodowym Festiwalu Oper Telewizyjnych w Salzburgu (1989). Wielką popularnością i niesłabnącym powodzeniem cieszyła się opera dziecięca Pan Marimba, wystawiana w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz w Operze krakowskiej (164 spektakli!). Z okazji Roku Chopinowskiego, na zamówienie Teatru Wielkiego w Łodzi, napisała operę o pobycie Chopina na Majorce Kochankowie z klasztoru Valldemosa. Premiera odbyła się 18 grudnia 2010 roku. Marta Ptaszyńska jest laureatką wielu prestiżowych nagród kompozytorskich, takich jak Benjamin H. Danks Award of American Academy of Arts and Letters w Nowym Yorku, Fromm Music Foundation Uniwersytetu Harvarda, John Simon Guggenheim Foundation, wielu nagród ASCAPu, nagrody Międzynarodowej Trybuny Kompozytorskiej UNESCO w Paryżu oraz wielu konkursów Percussive Arts Society. W 2011 roku otrzymała nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za całokształt twórczości kompozytorskiej oraz nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za operę o Chopinie. Wcześniej, w roku 1997 za całokształt twórczości otrzymała także nagrodę Fundacji Jurzykowskiego w Nowym Yorku, a w 1995 roku odznaczona została Krzyżem Oficerskim Rzeczpospolitej Polskiej. Wykładała kompozycję na wielu amerykańskich uczelniach, między innymi w Bonington College (stan Vermont), University of California (Berkeley i Santa Barbara), College-Conservatory of Music (Cincinnati), Indiana University (Bloomington), Northwestern University (Evanston). Od 1998 roku jest profesorem zwyczajnym kompozycji w University of Chicago z tytułem Helen&Frank Sulzberger Professor in Composition. W bogatej w formy i gatunki twórczości dominują kompozycje instrumentalne oraz duże formy muzyczne (opera, oratorium, kantata). Ptaszyńska tworzy muzykę barwną, dynamiczną, o zróżnicowanej i bogatej palecie dźwiękowej. Kompozycje Ptaszyńskiej wydawane są przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Theodore Presser Company w USA. Jej muzyka została zarejestrowana na płytach CD Accord/Universal, Polskie Nagrania „Muza”, Chandos, Olympia, DUX, Bayers Records, Pro Viva Sonoton.



JACEK ROGALA
Kompozytor, dyrygent, profesor Akademii Muzycznej w Łodzi, od 2001 dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej, w której programuje także działalność artystyczną, w tym m.in. festiwal Świętokrzyskie Dni Muzyki. W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest członkiem III kadencji tej Rady. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a obecnie jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płytę We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz płytę Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej. W latach 2020 i 2022 poprowadził pierwsze nagrania płytowe muzyki Ryszarda Bukowskiego.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna